کد خبر: ۲۳۷۶۹۲
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۷

طالبیان: رأی دادگاه فدرال شیکاگو بحق بود

معاون میراث فرهنگی کشور در واکنش به رای دادگاه فدرال امریکا در خصوص الواح گلی هخامنشی به نفع ایران گفت:دفاع ایران و همینطور کارشناسان و پژوهشگران موسسه شرق‌شناسی شیکاگو باعث شد تا رای نهایی دادگاه فدرال به نفع ایران صادر شود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایسنا، محمدحسن طالبیان، گفت:تمام مسئولان فرهنگی و کارشناسان دانشگاه شیکاگو می‌دانستند که رای دادگاه بدوی امریکا ناحق است و الواحی که به امانت در اختیار موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو قرار گرفته بود، جنبه مطالعاتی داشت و کسی حق فروش آنها را نداشت.

طالبیان در ادامه با اشاره به وضعیت نگهداری 30 هزار قطعه لوح گلی هخامنشی که از سال 1930 در موسسه شرق شناسی شیکاگو به امانت قرار دارد، گفت:این الواح در وضعیت خوبی در این موسسه نگهداری می‌شوند و از نظر دما، رطوبت و نور تحت کنترل هستند.آنها در حال اسکن و خوانش هستند و قرار است از این الواح بانک اطلاعاتی تهیه شود که سرپرستی این پروژه را پروفسور مت استولپر به عهده دارد و طبق تفاهم‌نامه‌ای که با موسسه شرق شناسی منعقد شده این اطلاعات به ایران هم داده می‌شود.

معاون میراث فرهنگی کشور در ادامه افزود:خوانش این الواح زمانبر است و اگر اسکن شوند پژوهشگران بهتر می‌توانند آنها را بخوانند.

او با اشاره به اینکه نگاه فرهنگی کارشناسان و مسئولان موسسه شرق‌شناسی شیکاگو می‌تواند زمینه‌های همکاری متخصصان ایرانی را با این موسسه بیشتر کند، گفت:ما هیچ مخالفتی با پژوهش‌های علمی که به ارتقای فرهنگ ایرانی منجر شود، نداریم.

دادگاه فدرال شیکاگوی آمریکا در حکمی که به تازگی صادر کرده، اجازه فروش الواح گلی هخامنشی را که به صورت امانت در موسسه شرق شناسی شیکاگو قرار دارد، صادر نکرد. حالا موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو می‌تواند از تحویل این اشیای باستانی به شاکیان اسرائیلی پرونده بمب‌گذاری در مرکز خرید اورشلیم به جای غرامت 412 میلیون دلاری جلوگیری کند.

رابرت گتلمن، قاضی این پرونده تاکید کرده که این آثار به منظور پژوهش‌های باستان شناسی در اختیار مؤسسه شیکاگو قرار گرفته و اهداف تجاری در آن وجود ندارد بنابراین نمی‌توان آنها را مصادره کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین