کد خبر: ۲۳۷۹۴۷
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۷

نگاهی به مسکن مهر در سالی که گذشت

92 هم مانند سال گذشته‌اش برخی از مسکن مهری‌ها خانه‌دار شدند و برخی دیگر نیز به انتظار تکمیل واحد مسکونی خود مستاجر باقی ماندند اما همچنان به تحویل واحد مسکونی خود در سال آینده امیدوارند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: بر اساس اعلام متولیان مسکن مهر در دولت یازدهم، حدود دو میلیون و 300 هزار واحد باقی‌مانده تا پایان سال 94 تحویل داده ‌شود.

بر این اساس تاکنون وزیر راه و شهرسازی و دو تن از معاونانش که مسئولیت مستقیم رسیدگی به تکمیل و تحویل واحدهای مسکن مهر را بر عهده دارند نسبت به تحویل واحدهای مسکونی مهر تا پایان سال 94 و تکمیل خدمات زیر بنایی این واحدها وعده دادند.

تحویل کلید واحدها منوط به تکمیل خدمات زیربنایی
با توجه به اینکه مبنای تحویل واحدهای مسکن مهر از سوی دولت یازدهم تکمیل خدمات زیر بنایی و پس از آن تحویل کلید واحدها به متقاضیان است، برخی گمان می‌کنند روند تحویل پروژه‌ها کند پیش می‌رود اما بارها مسئولان امر در این باره توضیح دادند که ملاک تحویل واحدهای مسکونی مهر ، تکمیل کلیه خدمات زیر بنایی است نه پیش‌روی کند ساخت واحدها.

ناگفته نماند که از سال گذشته با افزایش قیمت مصالح ساختمانی تعداد زیادی از پیمانکاران درخواست افزایش ساخت هر متر مربع مسکن مهر را دادند که دست آخر معاون وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن اعلام کرد که پس از افزایش قیمت‌های ایجاد شده متقاضیان باید در مجموع متری 100 هزار تومان بیشتر پرداخت کنند.

درحالی که امسال یکی از جنجالی‌ترین خبرها حول مسکن مهر " اختصاص 42 درصد تورم بر دوش این واحدهای مسکونی" بود، مسئولان پس از روی کار آمدن دولت یازدهم یک صدا به تبعات مالی مسکن مهر در اقتصاد کشور انتقاد کردند.

در این میان گفته شد" 50 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی به بانک مسکن به صورت استقراض داده شده است و این تزریق پول پرقدرت توانسته 42 درصد از تورم به وجود آورده را به خود اختصاص دهد".

در حال حاضر نیز حدود 38 هزار میلیارد تومان این اعتبار تخصیص یافته است و دولت به دنبال تامین اعتبار هزار میلیارد تومان مابقی است که گفته‌اند به زودی تامین می‌شود.

در میان کش و قوس هزینه‌های مسکن مهر در بخش‌ کلان،‌ تعداد زیادی متقاضی هستند که سرگردان اجاره‌نشینی شده‌اند و هر روز را به امید تحویل سرپناه دائمی سپری می‌کنند.

برخی واحدهای مسکن مهر هستند که حتی در نزدیکی شهرهای بزرگ همچون تهران، واحدهای مسکونی‌شان هنوز از کلیه خدمات زیر بنایی بهره نمی‌برند که نمونه بارز آن‌ها شهر جدید پرند و برخی پروژه‌های شهر جدید پردیس و هشتگرد است.

هشت ماه از اولین اظهار نظر رییس‌جمهور دولت یازدهم که معتقد بود "مسکن مهر همچون خوابگاه است" می‌گذرد و در این میان نیز بارها به این موضوع اشاره شده است و چاره‌اندیشی‌هایی همچون شکیبایی متقاضیان برای تحویل واحدهایشان خواسته شده تا خوابگاه‌هایی بدون آب، برق و خدمات روبنایی تا پایان 94 تکمیل و تحویل داده نشود.

در همین مدت بارها متولیان مسکن مهر و مسئولان مستقیم این واحدهای مسکونی در بازدیدهای خود به کمبودهای این واحدها از جمله آب،‌ گاز ، مدرسه،‌ کلانتری و مراکز خرید اشاره کردند که برای هر یک تدابیری اندیشیده شده اما هنوز به صورت کامل اجرایی نشده است.
 
اما پیش‌خریداران این واحدهای مسکونی که از اقشار متوسط و رو به ضعیف جامعه هستند و در طول مدت ثبت‌نام تا واریز مبالغ مورد نیاز تنها توانستند پس‌انداز اندک خود را برای این واحدهای مسکونی واریز و پس از آن اقساط را پرداخت کنند با گذشت چهار سال از آغاز کار و حدود دو سال از شروع تحویل واحدهای مسکن مهر به انتظار تحویل کلید خانه‌هایشان هستند و برخی دیگر نیز که فشار اقتصادی از اجاره‌نشینی بر دوش آن‌ها زیاد شده بود در دولت قبل مجبور شدند واحدهای مسکونی خود را با کمترین امکانات تحویل گیرند.

6 سال، سه دولت،‌ دو میلیون واحد مسکونی!
سه دولت در طول شش سال، متولی ساخت دو میلیون واحد مسکن مهری بودند که بیشترین توان عمرانی دولت را به خود اختصاص داد.

طراحی، ساخت و تحویل دو میلیون واحد مسکونی از سال 86 به صورت رسمی آغاز شد و از سال 90 نیز تحویل این واحدها به نسبت تکمیل پروژه‌ آغاز شد تا بلکه بازار مسکن اقشار نیازمند سرو سامانی گیرد و تعداد زیادی از خانوار نیازمند مسکن که توان خرید خانه را نداشتند فراهم شود.

این درحالی است که طرح مسکن مهر از سال 84 روی میز وزیر راه و شهرسازی گذاشته شد و در دولت نهم و دهم ساخت این واحدها آغاز شد اما در زمان تحویل به دولت تدبیر و امید یک میلیون و 300 هزار واحد مسکونی مهر تکمیل نشده تحویل داده شد.

دولت یازدهم نیز به متقاضیان مسکن مهر وعده داد که به کلیه تعهدات دولت‌ قبل پایند است و تا زمان تکمیل واحدهای مسکن مهر، مردم را همراهی می‌کند اما هنوز برنامه‌ای برای ساخت واحد جدید در قالب مسکن مهر ندارد.

نگاهی به تحویل واحدهای مسکن مهر در سال جاری
در اولین‌ ماه‌های پارسال تحویل واحدهای مسکن مهر که از جمله برنامه‌های دولت بود به روال سال‌ گذشته ادامه داشت و این روند به گونه‌ای بود که در برنامه‌های هر شهر، ماهانه و هفتگی تعداد مشخصی واحد مسکونی تحویل داده می‌شد.

مسکن مهر شهرهای پردیس،‌ پرند، ورامین، هشتگرد و .. در نزدیکی تهران امسال نیز تعدادی واحد مسکونی آماده تحویل داشتند. در شهرهای دیگر نیز در سفرهای استانی رییس‌جمهور و بازدیدهای وزیر وقت تعداد قابل توجهی مسکن مهر افتتاح شد.

به گزارش ایسنا؛ به گفته قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر قرار است امسال با کمک دستگاه‌های مربوطه و بانک مرکزی تا پایان سال 94 پرونده مسکن مهر بسته شود وبا توجه به تشکیل کاگروه بررسی مشکلات تعاونی‌های مسکن مهر برای 22 استان مشکلات این پروژه‌ها در حال بررسی است.

طبق اعلام اصغری مهرآبادی 282 مدرسه و 70 کلانتری در سایت‌های مسکن مهر سراسر کشور ساخته می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین