کد خبر: ۲۳۹۴۳۷
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۸

وزیر ورزش: جلوی قراردادهای های میلیاردی را می گیریم/مردم راضی نیستند این پول ها پرداخت شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پایگاه اطلاع رسانی وزارت ورزش و جوانان نوشت:

محمود گودرزی در خصوص لیست قراردادهای میلیاردی برخی تیم های فوتبال و مسائل و حاشیه های به وجود آمده پیرامون آن گفت: خوشبختانه مردم ما نسبت به این قضایا بسیار مطلع، آگاه و البته بسیار حساس در رعایت عدالت هستند که این حساسیت بسیار مثبت و کمک کننده است.

وزیر ورزش و جوانان بدون اینکه به نام تیمی اشاره کند و از پرسپولیس نام ببرد، از کلمه «آن» استفاده کرد و گفت: «آن» لیست را من دیدم اما مغایرت هایی وجود دارد. قراردادهای شفافی وجود دارد که با سازمان لیگ بسته شده و یک قراردادهایی هم وجود دارد که شفاف نیست؛ اصطلاحا قرارداد داخلی. از طرفی قراردادهایی هم میان افراد وجود دارد که با مذاکرات شفاهی بین خودشان بوده است. مجموع این مسایل نشان می دهد این ارقام کلان روشن و شفاف نیست.

گودرزی اظهار داشت: براین اساس، من، مسئولان و بازرسان مختلف از نهاد ریاست جمهوری، سازمان های نظارتی، کمیسیون اصل 90 مجلس و البته خود وزارت ورزش و جوانان را دعوت کردم تا این قراردادها را نه برای تیم های تحت پوشش خودمان بلکه برای همه تیم ها بررسی کنند اما زمانی که گزارش دادند و دیدیم که شفاف و روشن نیست دستور دادم تا وقتی که این ارقام کلان که از جیب مردم است شفاف نشود نمی توان کمکی کرد.

وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: به نظرم در طی زمان سوء مدیریت ها باعث انباشت بدهی های سنگین چندین ساله شده، ارقام درشت برای بازیکنان در نظر گرفته شده که یا پرداخت نشده و یا از طرق دیگری پرداخت شده، بازیکنان مطالبات زیادی دارند و طبیعتا وقتی که وضع قرارداد مخدوش است پرداخت امکان پذیر نیست و همین عدم شفافیت موجب بروز همین حاشیه ها شده است.

وی گفت: متاسفانه روال دریافت مطالبات هم منطقی نبوده و اکثرا با جنجال، جوسازی، رفتارهای نامتعارف و نامعقول، تهدید، ارعاب بوده که باعث شد جامعه بیشتر حساس شود و زمانی که این لیست ها منتشر می شود می بینیم مردم به شدت آزرده می شوند و حتی از کسانی که به آنها علاقه داشتند و عشق می ورزیدند منزجر شدند. در پیام هایی که مردم برای من فرستادند و در جاهای مختلف خواندم این اتفاق مشهود است.

گودرزی با تاکید بر نقش رسانه ها در این زمینه گفت: خوشبختانه کمکی که رسانه ها در افشای این نارسایی ها و ناهنجاری ها کردند موجب شده که فضای عمومی به این سمت حرکت کرده که تیم های دیگر داوطلبانه و به صورت شفاف لیست قراردادهای خود را در اختیار رسانه ها قرار دهند. ما این را به فال نیک می گیریم و اعتقاد داریم یک نهضتی شروع شده و باید تداوم پیدا کند تا بعد از این از ارقام کلان و نجومی و در یک کلام از بی عدالتی در ورزش جلوگیری شود و به سمت شفافیت حرکت کنیم.

وی گفت: باید به گونه ای حرکت کنیم تا نظام مالیاتی، نظام مدیریتی کارشان را به درستی انجام دهند و کسانی که مطالباتی دارند بتوانند در یک مجرای منطقی، حقوقی، روشن و شفاف به حق خود برسند و مدیرت ها نیز بتوانند پیش بینی های لازم را انجام دهند و براساس آن از قبل تامین اعتبار کنند. این گونه نباشد که مدیریت ها با حجم وسیعی از مطالباتی قبلی روبه‌رو شوند که خودشان هیچ نقشی در به وجود آمدنش نداشتند.

وزیر ورزش و جوانان افزود: بخش عظیمی از جامعه 77 میلیونی ایران مطالبات به‌حقی در حد یک توپ یا یک لباس ورزشی دارند در حالی که انباشت ثروت در بخش دیگری است که خود این انباشت ثروت باعث بروز ناهنجاری های فرهنگی و معضلات اجتماعی برای خود ورزشکار و سایر مردم می شود. شفاف سازی و عدالت بین همه ورزش ها مورد موفقی بود که در سال گذشته آن را آغاز کردیم و همه کسانی که به نوعی از بی عدالتی آزرده بودند نسبت به این روند خشنود و خوشبین هستند.

وی در پاسخ به این سوال که رویه وزارت ورزش و جوانان در مورد قراردادهای فصل آینده لیگ برترفوتبال چگونه است توضیح داد: در جلسه ای که هفته گذشته با کمیسیون سیاسی دولت داشتیم تبعات واگذاری دو تیم استقلال و پرسپولیس بررسی شد و جمعا به این نتیجه رسیدیم که باید قانون اجرا شود و ما موظفیم تا پایان سال 93 تیم های وابسته به دولت را از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار کنیم.

گودرزی عنوان کرد: در دولت این دیدگاه وجود دارد که منافع هواداران و بازیکنان لحاظ شود و وضعیت مالی و اقتصادی تیم ها رو به بهبودی برود. پس از این جلسه مقرر شد کمیته ای به سرپرستی وزارت ورزش و جوانان تشکیل شود و ظرف 3 ماه راهکارهای مختلف واگذاری را بررسی کنند و تا پایان شهریور 93 تعیین تکلیف شد این 2 تیم از طریق سازمان های ذیربط که زیر نظر وزارت امور اقتصادی و دارایی هستند واگذار شوند.

وی اضافه کرد: 5 ماه فرصت داریم که این تیم ها را واگذار کنیم طبیعتا برای این 5 ماه وزارت ورزش و جوانان نباید هزینه ای کند اما این به آن معنا نیست که با بازیکنان قرارداد بسته نشود. به هر حال نیمی از سال تیم ها در اختیار وزارت هستند و باید به تناسب آن از شروع لیگ که از مرداد ماه است دولت هزینه ها را با توجه به قوانین و مقررات پرداخت کند ولی این طور نیست که شاهد قراردادهای میلیاردی باشیم

او گفت: در این راه رسانه ها، گروه های فرهنگی، فکری، تحلیلگران و البته مجلس شورای اسلامی می توانند کمک های زیادی به ما کنند تا بتوانیم این ارقام را تعدیل کنیم. از سایر تیم های صنعتی هم می خواهم در پرداخت هایشان تجدید نظر کنند و ارقام را کاهش دهند و این به نفع همه است. با توجه به شعار خوب اقتصاد مقاومتی اگر بخواهیم به اهداف آن دست یابیم باید این ارقام کاهش پیدا کند در غیر این صورت مشکلات ادامه خواهد داشت.

وزیر ورزش یادآور شد: خواهشم از مدیران تیم های صنعتی این است که به هیچ وجه خارج از قرارداد بسته شده و ثبت در سازمان لیگ، کمک مالی و مادی دیگری نداشته باشند. اگر متوجه شویم این اتفاق افتاده قطعا از طریق رسانه ها به اطلاع مردم می رسانیم که چه کسانی در روند عمومی این سالم سازی خلف وعده کرده اند و آن زمان بخش های نظارتی باید به وظیفه خود عمل کنند.

گودرزی در مورد شایعاتی مبنی بر تحت فشار قرار گرفتنش بعد از مقاومت در مورد پرداخت های میلیاردی آن را تایید کرد و گفت: به هر حال وقتی یک بازیکن که هیچ مراوده مالی، اقتصادی و حتی تیمی با وزیر ورزش و جوانان ندارد از داخل یک میدان من را به مبارزه می طلبد و مربی یک تیم که باید به مدیرعاملش پاسخگو باشد و مدیرعامل در قبال هیئت مدیره؛ در حالی که خیلی از آنها کارمند و منصوب دولت هستند به عنوان یک مخالف دولت صحبت می کنند طبیعی است که این فشارها به بیرون منتقل می شود ولی من چون خودم ورزشکار هستم مقداری مقاومتم زیاد است.

وزیر ورزش وجوانان در پایان در پاسخ به این سوال که آیا برای جام جهانی فوتبال به برزیل سفر می کنید یا نه گفت: بعید می دانم. زیاد اهل سفر خارجی نیستم. ما باید هزینه ها را کاهش دهیم و باید اول از خودمان شروع کنیم. البته هنوز مشخص نیست اگر ضرورت داشته باشد می روم ولی اگر دستاوردی برای ورزش کشور نداشته باشد خیر.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین