کد خبر: ۲۳۹۹۱۲
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۴

تاثیر مثبت مصرف امگا 3 در دوران بارداری

یک کارشناس تغذیه گفت: مصرف ماهی در طول دوران بارداری امکان زایمان زودرس را تا حد زیادی کاهش می‎دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: غلام‎حسین اکبری در گفت‎وگو با ایسنا، منطقه لرستان، بیان کرد: دریافت منظم اسیدهای چرب با زنجیره بلند امگا 3 در دوران جنینی سبب محافظت از بدن در مقابل بسیاری از بیماری‎ها می‎شود، جنین تا قبل از تولد DHA مورد نیاز خود را از مادر تأمین کرده و پس از تولد آن را از شیر مادر بدست می‎آورد‌.

وی اضافه کرد: شیر مادر به طور نسبی 3 تا 4 برابر بیش از هر ماده غذایی حاوی امگا 3 و 6 است. مهارت‎های اجتماعی، هماهنگی بین چشم و دست، میزان سرعت عمل و ضریب هوشی در این کودکان نسبت به کودکانی که مادرانشان از اسیدهای چرب استفاده نمی‎کنند، بیشتر است.

اکبری ادامه داد: کودکانی که از شیر مادرانی تغذیه می‎کنند که در رژیم غذایی آنها ماهی به کار برده می‎شود، از قدرت بینایی بهتری نسبت به دیگر کودکان برخوردارند و علت این امر ذخیره امگا 3 در شیر مادر و انتقال آن به نوزاد است. امروزه ثابت شده که استفاده از مکمل‎های روغن ماهی می‎تواند در کودکانی که رفتارهای بد اجتماعی از خود بروز می‎دهند تا حدودی تغییر ایجاد کند.

این کارشناس تغذیه اظهار کرد: نکته قابل توجه این است که با وجود نقش مفید امگا 3 در عملکرد صحیح سیستم‎های عصبی، تولیدمثل، ایمنی، قلب و عروق، فرایندهای بیوشیمیایی، تنظیم تقسیم سلولی، تنظیم فشار خون و کاهش التهاب و ده‎ها عملکرد دیگر در مصرف این ماده بایستی دقت لازم را به خرج داد.

وی تصریح کرد: البته مصرف به اندازه امگا 3 بسیار بی‎خطر است، اما مصرف آن با دز بالا سیستم ایمنی بدن را سرکوب می‎کند و باعث تهوع، اسهال و احساس طعم ناخوشایند در دهان شده، جذب ویتامین‎های K-A-D-E را کاهش می‎دهد و در بیماران دیابتی باعث بالا رفتن قند خون می‎شود‌.

اکبری خاطرنشان کرد: افرادی که دارای اختلالات خونی هستند یا از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‎کنند با توجه به نقش امگا 3 در رقیق‎سازی خون بایستی از استفاده زیاد این ماده پرهیز کنند. همچنین افرادی که دارای فشار خون بالا و کنترل نشده هستند، باید در مصرف آن احتیاط به خرج دهند‌.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین