کد خبر: ۲۴۱۹۷۸
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۸

نشانه‌گیری هدفمند روحانی در سخنان تلویزیونی

رئیس جمهوری یکبار دیگر نشان داد که اگر بدنه اجرایی هم گاه در بیان نظرات و منویات دولت در بعد تبلیغاتی و رسانه ای ضعف دارد او هوشمندانه تمامی مواضع را رصد کرده و در بزنگاه های خطیر آنگونه که بایسته و شایسته است کلیدی ترین نکات را با مردم به عنوان صاحبان اصلی نظام و حامیان دولت در میان می گذارد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: جنجالی سخن نمی گوید، اهل حاشیه پردازی هم نیست اما بهنگام و سنجیده و حساب شده سخنان سلبی و ایجابی خود را با طمانینه و لبخندی بر لب به زبان می آورد، به سبک افراطی ها با هیاهو و تندی، الفاظ ناسنجیده را خطاب به منتقدین پرخاشگر و اقلیتی تند مزاج بیان نمی کند، آرام آنچه را باید می گوید و پیام را می رساند بی آنکه بخواهد فضا را مشوش کرده و جنجال به پا کند. این خصلت سخنوری اش شاید معطوف به کسوت روحانیت اش باشد و یا حضور چند دهه ای در عرصه سیاست ورزی یا البته ملهم از میدان داری شانزده ساله در گلوگاهی راهبردی با نام دبیری "شورای عالی امنیت ملی".

 بی گمان حضور در هر یک از این مواضع تجربیات گرانبهایی برای او به ارمغان آورده اما فراتر از این مولفه ها او هوشمندی ذاتی دارد که در بزنگاه های خطیر و حساس به کارش می آید و می تواند با یک جمله یا یک سخنرانی صحنه معادلات را دیگرگونه کند. او همان مردی است که با یک کلید واژه برخورد "گازنبری" تک جدی ترین رقیب خود را با پاتکی سهمگین پاسخ گفت و اکنون نیز پس از چندین ماه هجمه تمام عیار و نامنصفانه علیه دولت اعتدال بخصوص در وهله ثبت نام یارانه ها، در یک سخنرانی زنده تمام رشته های چندین ماه تخریب چی ها را پنبه کرده و هم پاسخ های درخوری را به انتقادات ناروا مبذول داشت و  هم مواضع و عملکردهای چند ماهه دولت تدبیر و امید را برای مخاطبان عام رسانه ملی تبیین و تشریح کرد.
 
آنچه که توانسته ایم

رئیس جمهوری در تشریح عملکردهای دولت تدبیر و امید بخصوص در مقوله هدفمندی یارانه ضمن تشکر و سپاس از عموم آحاد ملت اعم از ثبت نام کنندگان و آنانی که به درخواست دولت از این امتیاز در راستای منافع ملی و افق چشم انداز پیش رو از دریافت یارانه انصراف دادند، در راستای اعتماد سازی به عنوان مهمترین حلقه مفقوده تاریخی در تعاملات دوجانبه دولت- ملت که از علل فقدان انصراف ها بر اساس پیش بینی ها نیز بود، سیاست شفاف سازی تمام عیار و جلب اعتماد عمومی را در پیش گرفته و اعلام داشت که تمامی درآمدهای حاصله از  طرح طی گزارش 3 ماهه به عموم آحاد مردم اطلاع رسانی خواهد شد، وی از صرف درآمد حاصله از اجرای طرح در حوزه حساس و کلیدی بهداشت و درمان و بیمه همگانی و ارتقای ساز و کارهای حوزه سلامت درراستای تغییرات بنیادین شامل بر پوشش دو چندان اقلام دارویی، کمک و مساعدت به بیماران خاص، هزینه های درمان و بستری بصورت کاملا شفاف و عیان گفت.
 
رئیس دولت از مهار تورم بی سابقه در فرآیندی کاملا حساب شده و بی همانند در تاریخ دولت ها از بدو تاسیس، در دولت فعلی گفته و در بخشی از سخنان خود خاطر نشان کرد که با مهار تورم افسار گسیخته تحویلی، دولت تدبیر و امید توانسته بدون هیچ هیاهو و تبلیغات آنچنانی 25 درصد قدرت خرید مردم را افزایش داده و از این حیث منفعت عمومی را به یکان یکان شهروندان متبادر سازد. رئیس جمهوری همچنین تاکید و تصریح کرد که مردم بابت افزایش قیمت ها بواسطه اجرای فاز دوم هدفمندی نگران نبوده و اطمینان داشته باشند که دولت اجازه افزایش سرسام آور قیمت ها را نخواهد داد و همه چیز با شیبی ملایم پیش خواهد رفت. وی تاکیدکرد که برغم اجرای فاز دوم هدفمندی تا انتهای سال تورم فعلی نیز با کاهش چشمگیری روبرو شده و تورم شیب نزولی خواهد داشت.
 
دکتر روحانی در سخنان خود در پاسخی به منتقدین ایراد گیر خاطر نشان کرد که شیب اجرای فاز دوم از آنچه مجلس برای دولت تعیین کرده بود نیز بسیار پایین تر بوده و در قیاس با افزایش 550 درصدی قیمت حامل های انرژی توسط دولت قبل یک دهم آن برهه بوده است. سخنانی که در پاسخ به هیاهوها و جنگ روانی اقلیتی است که در برابر تورم های افسار گسیخته و موج ناکارآمدی جاری و ساری در اجرای فاز اول هدفمندی جز تایید و سپس سکوت تمام عیار هیچ نگفتند و اکنون که دولت خواسته یا ناخوسته ملزم به اجرای فاز دوم هدفمندی در قالب پیشین بوده و بر مدار قانون در پی اصلاح روندهای معوج و خارج از چارچوب های قانونی رفته است، بهانه گیری آغاز کرده اند.
 
پاسخی درخور به اقلیت افراطی

رئیس جمهوری که مشی خود را احیای اخلاق در سیاست قرار داده و همواره سعی می کند از حاشیه سازی های پی در پی اقلیتی تندرو کناره بجوید طی دو وهله در روز سه شنبه پاسخ های منطقی توام با اخلاق مداری و البته قاطعانه ودر لفافه ای را نسبت به تخریب چی های نامنصف بیان داشت. دکتر روحانی صبح سه شنبه در فرازی مهم از سخنان خود در نمایشگاه مطبوعات خواستار بیان سخنان از سوی افراد با شناسنامه خود شد و از تخریب دولت منتخب ملت از تربیون بیت المال گلایه کرد. سخنانی که بوضوح در آن از تعمیم نظرات اقلیتی تندرو در گفتار و کردار به عموم مردم پرهیز داده شده و در سخنان زنده ریاست جمهوری در شب سه شنبه نیز وی در تکمیل سخنان صبح خود عنوان داشت که دولت از انتقاد سازنده استقبال کرده ومدافع آن است اما عده ای قلیل که در اندازه قابل توجهی هم نیستند و بدنبال منافع سیاسی و طیفی خود هستند دولت را تخریب می کنند. وی با اخطار و انذار به این افراد و یادآوری این نکته که امسال سال فرهنگ است نه تخریب، خاطر نشان کرد که بطور موقت در برابر این هجمه های نامنصفانه سکوت می کند اما اگر عده ای بخواهند به این روند ادامه داده و منافع ملی را که دولت در پی احیای آن است بدین شکل و سیاق مورد خدشه قرار دهند سکوت نخواهد کرد و با مردم شریف ایران همه چیز را در میان خواهد گذاشت. وی در سخنان خود به بدنه اجتماعی و حامی دولت در میان اکثریت ملت نیز اشاره کرده و با صراحت از به میدان آمدن مردم در صورت ادامه این روندهای معوج و تخریبی گفت.
 
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع حساس و راهبردی سیاست خارجی و نوع تعاملات دولت با جهان پیرامونی اشاره کرده و دولت خود را دولت آشتی در بعد جهانی و ملی خواند و تاکید کرد که نگاه تخاصمی به عرصه سیاست خارجی نداشته و بدنبال تعامل است و استراتژی وی نامنعطفانه و بدبینانه نسبت به طرف مقابل نیست و همه چیز معطوف به نوع عملکردها و اراده سیاسی طرف مقابل است. رئیس دولت در پاسخ به مطالبات عمومی توده حامی خود نیز با یادآوری این نکته که اهل فراموشی نیست و حافظه خوبی دارد با اشاره به این نکته که خود را متعهد به عمل به وعده ها می داند گفت که مشکلات بوجود آمده و انشقاق رسوخ یافته با تحمل و صبر ترمیم خواهد یافت و او راه حل را به خوبی می داند و نباید با تعجیل در این مسیر روند امور را خراب کرد.
 
سه راهبرد روحانی در سخنان تلویزیونی
درنهایت باید گفت که روحانی سه راهبرد کلیدی را در سخنان خود به خوبی تبیین و تشریح کرده و پاسخی درخور به انتقادات تندروها و نگرانی های حامیان خود داد. او در مقوله اقتصاد و فاز دوم هدفمندی با پی گیری سیاسیت شفاف سازی همه معادلات معطوف به این حوزه در صدد اعتماد سازی میان دو رکن دولت- ملت است و نشان داد که تیم وی برنامه های هدفمند، کوتاه مدت وبلند مدت در راستای سامان دهی به اقتصاد کشور را در دستور کار دارد و می داند که در چه مسیری گام بر می دارد.
 
در حوزه حساس سیاست خارجی نیز وی تاکید وتصریح داشت که بدنبال شعار زدگی و نگاه کاریکاتوری به این مقوله نیست و با حفظ منافع ملی و پی گیری راهبردهای تعاملی و منعطفانه می خواهد گره های کور سیاست خارجی چند دهه ای را باز کند و از تخریب های تندروهای افراطی ابایی نخواهد داشت.
 
روحانی با رد پندارهایی که دولت وی را بی توجه به عرصه سیاست داخلی و عمل به وعده های انتخاباتی می دانند اعلام داشت که بی هیاهو درصدد اعتماد سازی متقابل بوده و راهکار آشتی ملی را در عرصه داخلی نیز پی می گیرد و برای رفع مشکلات صبر را به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر توصیه کرد او در عین حال با اقتداری مثال زدنی پیام خود را به تندروها نیز مبذول داشت و آنان را از پی گیری اقدامات تخریبی و ایذایی معطوف به مطامع طیفی و جناحی برحذر داشته و خواستار بیان انتقادات در چارچوبی مشخص و مالوف بدون ریارکاری و قلب واقعیت شد.
 
به گزارش خرداد، رئیس جمهوری یکبار دیگر نشان داد که اگر بدنه اجرایی هم گاه در بیان نظرات و منویات دولت در بعد تبلیغاتی و رسانه ای ضعف دارد او هوشمندانه تمامی مواضع را رصد کرده و در بزنگاه های خطیر آنگونه که بایسته و شایسته است کلیدی ترین نکات را با مردم به عنوان صاحبان اصلی نظام و حامیان دولت در میان می گذارد.  

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین