کد خبر: ۲۴۲۰۴
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۸۴ - ۱۹:۳۰

گسترش آشوب هاى فرانسه به آلمان بلژيك و پرتغال

آفتاب‌‌نیوز :
در عين حال، گزارشها حكايت از آن دارد كه چند خودرو در آلمان، بلژيك و پرتغال به آتش كشيده شده اند كه مى تواند ناشى از آشوبهاى فرانسه باشد.
به گزارش بى بى سى،طی دو شب گذشته شهرهاى مختلف فرانسه شاهد اعتراضات كمترى نسبت به شبهاى قبل بود، اما در شهر «ليون» شبكه حمل و نقل شهرى به دنبال وقوع يك انفجار تعطيل شد. سه شنبه شب در كل فرانسه، ۶۱۷ خودرو به آتش كشيده شدند كه چندصد خودرو كمتر از شبهاى قبل بود. همچنين نيروهاى نظامى حدود ۲۰۰ معترض را دستگير و به زندان منتقل كردند.
در همين ارتباط،در حالى كه در ۳ شب گذشته، ناآرامى در شهرهاى شمالى حومه پاريس فروكش كرده اما گزارش ها حاكى است كه اين ناآرامى در ساير شهرهاى فرانسه قد علم كرده است. از جمله، بيشترين درگيرى هاى سه شنبه شب در شهر مركزى منطقه «امى ين» در شمال و «تولوز» در جنوب غربى فرانسه رخ داد و همچنين «ليون» در مركز و «بوردو» در جنوب غربى اين كشور ناآرام بود و جوانان معترض تا پاسى از شب با نيروهاى پليس درگير شده و تعداد زيادى خودرو سبك و اتوبوس را آتش زدند.
جوانان معترض در «امى ين» و «تولوز»، دو فروشگاه بزرگ مواد غذايى را نيز پس از غارت به آتش كشيدند. بسيارى از شهرهاى شمالى فرانسه از جمله «كان»، «انژه»، «ليل» و همچنين «رن» و « نانت» در غرب اين كشور شب گذشته ناآرام بود و جوانان خودروهاى زيادى را به آتش كشيدند. در حومه پاريس در منطقه سن سندونى، ايولين، وال دومارن، وال دوآز و اسون نيز تعدادى خودرو به آتش كشيده شد، اما تعداد آن نسبت به شب هاى پيش كاهش چشمگيرى داشت.
«ميشل ساپن» استاندار منطقه «امى ين» واقع در شمال فرانسه گفت: اعلام وضعيت فوق العاده در اين منطقه توانسته از بروز درگيرى بيشتر بكاهد. شوراى وزيران فرانسه روز سه شنبه برقرارى حالت فوق العاده شبانه در سراسر اين كشور را تصويب كرد.
برپايه اين مصوبه، فرمانداران مختارند براساس شرايط و وضعيت مناطق تحت مسؤوليت خود، شب هنگام بين ساعت هاى ۲۲ لغايت ۶ صبح، مقررات منع آمد و شد را برقرار كنند. فرمانداران تا ۱۲ روز مى توانند اين مقررات را اجرا نمايند، ولى ادامه آن بايد به تصويب مجلس ملى فرانسه برسد.
در اين ميان، با اجراى مقررات منع آمد و شد براى جوانان زير ۱۶ سال در بيش از ۲۰۰ منطقه فرانسه، شب گذشته جوانان به تنهايى حق رفت و آمد در معابر عمومى اين مناطق را نداشتند. همچنين از نيمه شب سه شنبه، بزرگراههاى منتهى به مناطق آشوب زده منطقه سن سندونى مسدود شده بود.
از سويى، «نيكلا ساركوزى» وزير كشور فرانسه كه براى هدايت عمليات پليس به شهر تولوز فرانسه رفته بود، اعلام كرد: درست است كه در اين مناطق فقر و تبعيض به چشم مى خورد ولى اين امر نمى تواند عاملى براى به آتش كشيدن امكانات عمومى و اموال مردم باشد. 
  بر اساس نتايج يك نظرسنجى كه در روزنامه فرانسوى «لوپاريزين» منتشر شده است، اكثر مردم فرانسه (۷۳ درصد) با اعمال مقررات منع آمد و شد در كشورشان به منظور پايان دادن به خشونت ها موافقند و اين در حالى است كه ۲۴ درصد با اين مقررات مخالفند. بر اساس نتايج اين نظرسنجى، ۸۹ درصد شركت كنندگان در اين نظرسنجى با سرمايه گذارى بيشتر شركت ها در حومه شهرهاى بزرگ از جمله پاريس و كمك به ايجاد مسكن براى افراد فقير مقيم اين مناطق حمايت كردند.
از سويى، «فرانسوا اولاند» دبير اول حزب سوسياليست فرانسه گفت: ما با اجراى مقررات استثنايى منع آمد و شد با احتياط برخورد مى كنيم. حزب كمونيست فرانسه هم درباره امكان اجراى اين تصميم استثنايى ابراز ترديد كرد. خانم «مارى ژرژ بوفه» دبيركل حزب كمونيست فرانسه گفت: نمى توان از اقدامات خشن جوانان در شب جلوگيرى كرد. نمى دانم دولت چگونه مى خواهد مقررات منع آمد و شد را اعمال كند.
در اين حال، سازمان «گزارشگران بدون مرز» مستقر در پاريس اعلام كرد:حمله به روزنامه نگارانى كه اخبار نا آرامى هاى حومه پاريس را گزارش مى كنند، نگران كننده است. در اين ارتباط، برخى از دست اندركاران تلويزيونى تصميم گرفته اند پس از غروب آفتاب براى تهيه خبر به مناطق بحرانى نروند. از سوى ديگر، رئيس جمعيت فدرال مسلمانان فرانسه، دولت «جورج بوش» را به بهره بردارى از ناآراميهاى فرانسه به منظور تحقق اهداف مورد نظرش متهم كرد.
«محمد البيشارى»  گفت: نا آراميهاى اخير فرانسه نتيجه سياست تبعيض آميز و بى توجهى دولتمردان فرانسه درقبال ساكنان شهرهاى مختلف اين كشور و حومه آنهاست و حضور نداشتن دولت و نهادهاى دولتى دراين مناطق و سياست بى توجهى دولتهاى فرانسه اعم از راست و چپ بويژه در قبال مسائل و مشكلات جوانان به نا آراميها و اعتراضات شدت بخشيده است.
وى با رد ارتباط مسلمانان فرانسه با نا آراميهاى اين كشور گفت: اين نا آراميها پديده اى داخلى هستند و هرچند، برخى از جوانان شركت كننده در آنها، اسامى عربى و اسلامى دارند، با اين حال آنها رشد يافته جامعه فرانسه هستند.
او آمريكا را متهم كرد كه براى مبارزه با نفوذ اسلامگرايان در اروپا از اين نا آراميها بهره بردارى كرده است و وانمود مى كند اين موضوع، نتيجه سياست مسالمت آميز و حمايت فرانسه از برخى از مسائل و قضاياى جهان عرب و اسلام است.
رئيس جمعيت فدرال مسلمانان فرانسه تصريح كرد: دولت آمريكا مى خواهد وانمود كند كه نفوذ اسلام چه نتايجى براى غرب دارد و اينكه خشونت و تندروى نتيجه طبيعى سياست فرانسه در قبال مسلمانان است. وى در اين حال گفت: احزاب راستگراى افراطى فرانسه هم تلاش مى كنند از اين نا آراميها عليه اعراب و مسلمانان استفاده كنند. 

  به آتش كشيدن خودروها در آلمان، بلژيك و پرتغال 

چهار خودرو سه شنبه شب در برلين به آتش كشيده شد. به گزارش آسوشيتدپرس، هيچ فردى در ارتباط با اين خرابكاريها دستگير نشده است. تحليلگران مى گويند: عاملان اين خرابكارى، به تقليد از رويدادهاى فرانسه دست به اين اقدامات زده اند. از ابتداى هفته تاكنون، ۹ خودرو در برلين به آتش كشيده شده اند. در شهرهاى «برمن» و «كلن» آلمان نيز حركات مشابهى ديده شده است و در آخرين مورد در شهر «شمنتز» در شرق آلمان، ۳ خودرو به آتش كشيده شدند.
با اين حال، سخنگوى پليس كلن ديروز ارتباط اين حملات را با خشونتهاى فرانسه رد كرد و گفت: آلمان وضع كنونى فرانسه را ندارد. همچنين همزمان با ناآرامى هاى فرانسه، جوانان در بلژيك نيز سه شنبه شب براى سومين شب متوالى تعدادى خودرو را به آتش كشيدند.
به گزارش خبرگزارى «رويترز» از بروكسل، اين آتش سوزيهاى عمدى در شهرهاى «آنتورپ»، «گنت» و «لاكرن» صورت گرفت و به نظر مى آيد كه به تقليد از ناآرامى هاى فرانسه بوده باشد. بنا بر گزارش رويترز، بلژيك نيز مانند فرانسه داراى جمعيت زيادى از مهاجران است كه بسيارى از آنها مراكشى تبار هستند. در اين ميان، نرخ بيكارى در ميان جوانان زياد است.
به علاوه، در پى درگيرى و ناآراميهاى اخير در فرانسه، آلمان و بلژيك، سه شنبه شب دو خودرو در «ليسبون» پايتخت پرتغال نيز به آتش كشيده شد. 
به گزارش روز چهارشنبه يك منبع اينترنتى به نقل از خبرگزارى آلمان، دو خودرو از سوى افراد ناشناس در منطقه «آمادورا» در حومه شهر ليسبون آتش زده شد. به گفته يك سخنگوى پليس پرتغال، در اين منطقه گروهى از مهاجران آفريقايى تبار زندگى مى كنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین