کد خبر: ۲۴۲۰۵۳
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۰

سفیر و مقامات سفارت ترکیه با فعالان اقتصادی لرستان دیدار کردند

رئیس اتاق بازرگانی خرم‎آباد گفت: اتاق خرم‌آباد، بخش خصوصی دو کشور ایران و ترکیه را به هم نزدیک‌ می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: حسین سلاح‌ورزی در دیدار سفیر ترکیه و مقامات سفارت این کشور با فعالان اقتصادی لرستان اظهار کرد: ایران و ترکیه علاوه بر اشتراک‎های فرهنگی و مذهبی، از دیرباز مناسبات و تعاملات گسترده و قابل ‌توجهی با همدیگر داشته‌اند.

وی با تأکید بر اینکه تعاملات بین دو کشور از اهمیت خاصی برخوردار است، اظهار کرد: بر اساس تمایلات و توافقاتی که دو کشور در زمینه‌ توسعه‌ تجارت خارجی دارند، قرار است حجم این مبادلات افزایش چشمگیری داشته باشد.

به گزارش ایسنا، سلاح‌ورزی افزود: بر این اساس و با توجه به اهمیتی که بازار ترکیه می‌تواند برای لرستان و محصولات این استان داشته باشد، از سفیر ترکیه و همکارانش دعوت کردیم تا به خرم‌آباد بیایند و در زمینه‌های مختلف گفتگوها و رایزنی‌هایی داشته باشیم.

رئیس اتاق خرم‌آباد تصریح کرد: با وجود فشردگی برنامه‌ سفیر، وی با رغبت دعوت ما را پذیرفتند و در سفر یک‌روزه‌شان به خرم‌آباد، برنامه‌های متنوعی تدارک دیده شد تا در زمینه‌های مختلفی دو طرف پای میز مذاکره بنشینند.

وی اضافه کرد: دیدار با نماینده‌ ولی‌فقیه در استان، گفتگو با استاندار محترم لرستان، شهردار و اعضاء شورای شهر خرم‌آباد، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد، از جمله برنامه‌های جداگانه‌ای بود که به همت اتاق بازرگانی خرم‌آباد برای این سفر یک‌روزه تدارک دیده شد و نتایج خوبی را هم به دنبال داشت.

سلاح‌ورزی گفت: در این جلسات ضمن گفتگو و آشنایی با ظرفیت‌های دو طرف، فرصت‌های سرمایه‌گذاری متقابل مورد بررسی قرار بگیرد تا فتح‌بابی برای دیدارهای بعد و اعزام و پذیرش هیئت‌های تجاری اقتصادی به صورت کارشناسی و برنامه‌ریزی شده باشد.

وی بیان کرد: در ضمن گفتگوهایی که با سفیر ترکیه داشتیم، وی قول داده‌اند که در آینده‌ نزدیک متناسب با شرایط و ظرفیت‌های لرستان، برای ارتباطات و تعاملات گسترده‌تر، هیئت‌های اقتصادی تجاری این کشور را با فعالان اقتصادی لرستان مرتبط سازند.

رئیس اتاق خرم‌آباد اظهار کرد: اتاق خرم‌آباد تلاش خواهد کرد تا بخش خصوصی دو کشور (ایران و ترکیه) را به هم نزدیک‌تر کند.

تاکید امام جمعه خرم‌آباد بر حفظ وحدت مسلمانان جهان

امام‌جمعه‌ خرم‌آباد گفت: در شرایط فعلی هر چقدر مسلمانان، وحدت و روابط خود را با یکدیگر قوی‌تر کنند، برای امت اسلامی مفید خواهد بود.

 سفیر ترکیه در ایران که به دعوت اتاق خرم‌آباد به این شهر سفر کرده بود، به همراه مقامات سفارت ترکیه در تهران، با نماینده‌ ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه‌ی خرم‌آباد دیدار کردند.

حجت‌الاسلام میرعمادی در ابتدای این دیدار به معرفی لرستان در ابعاد مختلف پرداخت و گفت: این استان در زمینه‌های گوناگون فرهنگی، علمی و تاریخی، صاحب فرهنگ و تمدن با سابقه‎ طولانی است.

وی مردم لرستان را دلیر و مهمان‌نواز توصیف کرد و بیان کرد: این استان زادگاه علما، فرزانگان و دانشمندان بزرگی چون آیات عظام "بروجردی" و "کمالوند" بوده است.

امام‌جمعه‌ خرم‌آباد تصریح کرد: مردم ترکیه در زمان حیات این دو شخصیت والا، از آن‌ها تبعیت و تقلید می‌کرده‌اند و شناخت کافی از آن‌ها داشته‌اند.

میرعمادی در ادامه‌ی سخنان خود از مسجد جامع بروجرد به عنوان یکی از مساجد تاریخی مهم لرستان یاد کرد و ادامه داد: همچنین آمار مکان‌های متبرک در این استان حائز اهمیت است، به طوری که دارای 168 امامزاده، زیارتگاه و مکان متبرکه است.

وی اضافه کرد: همچنین لرستان دارای 13مدرسه‌ علمیه‌ برادران و 17 مدرسه‌ علمیه‌ خواهران است که در این مدارس 1500 طلبه به تحصیل علم می‌پردازند.

نماینده‌ ولی‌فقیه در لرستان اظهار کرد: لرستان یکی از غنی‌ترین شبکه‌های آب‌های روان کشور بوده که چشمه‌ها و آبشارهای فراوانی دارد و وجود فقط 10 آبشار در خرم‌آباد خود گواه این مدعاست.

میرعمادی در بخش دیگری از سخنان خود به شباهت‌های فرهنگی لرستان و ترکیه پرداخت و گفت: غیرت مردم لرستان شبیه مردم ترکیه است.

وی اظهار کرد: در طول تاریخ روابط ایران و ترکیه مستحکم بوده، به همین دلیل هم‌اکنون روابط فرهنگی بین دو کشور بسیار مهمتر از روابط اقتصادی و سیاسی است.

امام‌جمعه‌ خرم‌آباد همچنین به نامگذاری سال 93 به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ توسط رهبر معظم انقلاب اشاره و تأکید کرد: برای تحقق بخشیدن به این شعار، گسترش ارتباط قوی‌تر فرهنگی و اقتصادی ایران با کشورهای اسلامی به خصوص ترکیه ضرورت دارد.

میرعمادی در ادامه از زندگی عشایری و عزاداری و علاقه به اهل بیت(ع) به عنوان آداب و رسوم مشترک بین لرستان و ترکیه یاد کرد و گفت: این وجه اشتراک‎ها، لزوم گسترش روابط ایران و ترکیه را نشان می‌دهد.

وی بهترین روابط برای استفاده از تجربیات و انتقال فرهنگ‌ها و آموزه‌های ایران و ترکیه را روابط بین‌مردمی دانست و خطاب به سفیر ترکیه در ایران گفت: امیدواریم سفر یک‌روزه‌ی شما و هیأت همراه در جهت تقویت ارتباط فرهنگی و گردشگری بین لرستان و ایالت‌های ترکیه مفید واقع شود.

نماینده‌ ولی‌فقیه یادآور شد: در شرایط فعلی هر چقدر مسلمانان، وحدت و روابط خود را با یکدیگر قوی‌تر کنند، برای امت اسلامی مفید خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین