کد خبر: ۲۴۲۳۲۱
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۸

وزارت «فرهنگ» یا «ارشاد»؟

وزارت «فرهنگ و ارشاد اسلامی» که بیش‌تر با عنوان وزارت «ارشاد» از آن یاد می‌شود، همانند اسمش وجه ارشادی‌اش هم در این سال‌ها پررنگ بوده است. این در حالی است که از مدت‌ها پیش تاکنون تاکید شده که این وجه، منظور هدف نبوده است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عنوان ارشاد را نخستین وزیر فرهنگ کشور یعنی ناصر میناچی به این وزارت‌خانه داد. میناچی در کابینه مهندس بازرگان سمت «وزارت تبلیغات و جهانگردی» را عهده‌دار بود، اما به خاطر تعلق خاطرش به نام حسینه ارشاد، نام این وزارت‌خانه را به وزارت «ارشاد ملی» تغییر داد. با این حال امورات مربوط به عرصه فرهنگ و هنر (تولیدات ادبی و هنری) در آن زمان زیرمجموعه وزارت‌خانه تحت امر میناچی نبود و عهده‌دار آن وزارت آموزش عالی بود.

اما با وجود تغییر حوزه کاری این وزارت‌خانه و اضافه شدن مسئولیت عرصه فرهنگ و هنر، عنوان ارشاد در نام این وزارت‌خانه ماند و شد «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» که در این سال‌ها، بخش ارشادی‌اش در این حوزه با عملکردش در حوزه ممیزی‌ها پررنگ بوده است.

اما روز نهم اردیبهشت‌ماه حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی - رییس‌جمهور - در آیین آغازین بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان اینکه صاحبان فرهنگ به ارشاد نیاز ندارند گفت: «همه ما از جمله دولتمردن و هم دولت‌ها نیازمند ارشاد از سوی صاحبان فرهنگ هستیم و صاحبان فرهنگ ما نیاز به ارشاد و گشت ارشاد ندارند. آنها باید بگذرند و عبور و تماشا کنند، دیگران را ارشاد کنند و این‌ها احترام فرهنگ، دین و جامعه را به خوبی حفظ می‌کنند.»

حالا با وجود این اظهارت از سوی رییس‌جمهور باید دید باز هم وجه ارشادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پررنگ خواهد بود یا وجه فرهنگی‌اش؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین