کد خبر: ۲۴۲۳۳۲
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۷
مجری فاز 12 پارس جنوبی خبر داد:

بهره برداری از واحد دوم بزرگترین فاز پارس جنوبی در پایان اردیبهشت ماه

مجری فاز 12 پارس جنوبی گفت: با بهره برداری از واحد دوم بزرگترین فاز پارس جنوبی تا پایان اردیبهشت ماه، ظرفیت تولید گاز از فاز 12 به یک میلیارد فوت مکعب افزایش می یابد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش ایرنا، براساس برنامه زمان بندی صورت گرفته ترین سوم و چهارم این فاز به ترتیب اواخر آبان و آذر سال جاری وارد مدار تولید خواهد شد.

با بهره برداری از واحد پنجم فاز 12 در اردیبهشت ماه سال آینده، پرونده توسعه بزرگترین فاز پارس جنوبی بسته می شود.



** راه اندازی واحد اول بزرگترین فاز پارس جنوبی در اسفند 92

در اواخر اسفندماه سال گذشته، با بهره برداری از واحد اول فاز 12 پارس جنوبی، روزانه بیش از ١٢میلیون مترمکعب گاز طبیعی به شبکه سراسری تزریق شد.

با بهره برداری کامل از فاز 12 سالانه سه میلیارد فوت مکعب معادل 75 میلیون مترمکعب گاز شیرین به شبکه سراسری تزریق خواهد شد.

فاز 12 پارس جنوبی از نظر حجم کار، میزان سرمایه گذاری و تولید بزرگترین فاز منطقه گازی و نفتی پارس جنوبی به شمار می رود.



** حفر 45 حلقه چاه در فاصله 145 کیلومتری ساحل

در فاز 12 تعداد 45 حلقه چاه حفر می شود که برای احداث این چاه ها، 200 هزار متر حفاری در فاصله 145 کیلومتری ساحل انجام شده است.

سه خط لوله با قطر 32 اینچ گاز برداشت شده در دریا را به پالایشگاه خشکی منتقل می کنند و یک گوی شناور نیز برای بارگیری میعانات گازی برای شناورهای 350 هزار تنی در ساحل مشرف به پالایشگاه فاز 12 نصب شده است.



** کسب سالانه 11 میلیارد دلار برای کشور از طریق فاز 12

مجری فاز 12 پارس جنوبی پیش از این در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشته بود: تخمین زده می شود که با راه اندازی کامل فاز 12سالانه 10 تا 11 میلیارد دلار برای کشور درآمد کسب شود.

رسول فلاح نژاد با بیان اینکه با راه اندازی همه بخش های فاز 12 حدود 15 درصد به ظرفیت گاز تولیدی کشور افزوده خواهد شد، گفت: فاز 12 قادر است بیش از 75 میلیون مترمکعب دیگر به شبکه گازی کشور اضافه کند.

وی درباره میزان سرمایه گذاری در فاز 12، اظهار داشت: تاکنون حدود 6 میلیارد و 500 میلیون دلار در فاز 12 سرمایه گذاری شده که برای تکمیل این فاز یک میلیارد و 500 میلیون دلار دیگر نیاز است.



** تولید روزانه 120 هزار بشکه میعانات گازی در پالایشگاه فاز 12


مجری فاز 12 پارس جنوبی با بیان اینکه پالایشگاه فاز 12 در زمینی به مساحت220 هکتار احداث شده، گفت: در این پالایشگاه روزانه 120 هزار بشکه میعانات گازی تولید خواهد شد.

فلاح نژاد افزود: واحدهای شیرین سازی و تصفیه گاز پالایشگاه فاز یادشده با رعایت مسایل زیست محیطی در مرحله آماده سازی قرار دارند.

یک نیروگاه اختصاصی یک هزار مگاواتی برق مورد نیاز پالایشگاه را تامین می کند که این میزان برق معادل برق مصرفی یک شهر متوسط است.



** 66 درصد تجهیزات ایران و بدون جنس چینی


مجری فاز 12 پارس جنوبی با خاطرنشان کردن این مساله که بخش زیادی از تاسیسات و تجهیزات فاز 12 توسط شرکت های داخلی ساخته شده اند، اظهار داشت: هیچ جنس چینی در پالایشگاه فاز 12 به کار گرفته نشده و در صورت نیاز از تجهیزات اروپایی یا کره ای استفاده شده است.

فلاح نژاد افزود: براساس قرارداد اولیه باید حداقل 51 درصد تجهیزات این پالایشگاه از داخل تامین می شد، اما در روند اجرا سهم تولیدات ایرانی را به 66 درصد افزایش دادیم و پیش بینی می شود که تا پایان اجرای فاز 12 سهم محصولات ایرانی به 70 درصد برسد.

وی گفت: دانش فنی اولیه واحدهای شیرین سازی و بازیافت گوگرد متعلق به شرکت وردی پارسونز انگلیس بود که البته این شرکت با شروع تحریم ها، ارتباط خود را با ما قطع کرد.

مجری فاز 12 پارس جنوبی خاطرنشان کرد: فاز 12 در سخت ترین شرایط تحریم و توسط شرکت های ایرانی ساخته شده است.

شرکت نفت و گاز پارس، در اول دی ماه سال 1377 با هدف توسعه فازهای میدان گازی پارس جنوبی تاسیس شد.

میدان گازی پارس جنوبی، یکی از بزرگترین منابع گازی جهان است که بر روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در عمق حدود 3000 متری زیرکف خلیج فارس و در 105 کیلومتری سواحل ایران قرار دارد و یکی از اصلی ترین منابع انرژی کشور به شمار می رود.

مساحت این میدان 9700 کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران 3700 کیلومتر مربع وسعت دارد. ذخیره گاز این بخش از میدان 14 تریلیون مترمکعب گاز به همراه 18 میلیارد بشکه میعانات گازی است که حدود 8 درصد از کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخائر گاز کشور را شامل می شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین