کد خبر: ۲۴۳۰۲۵
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۲

خبرسازی منابع اسرائیلی در مورد غرق شدن یک زیردریایی ایرانی

وب سایت اسرائیلی دبکا مدعی شده ، به تازگی یک زیردریایی پنهانکار ایرانی از کلاس غدیر و در جریان آماده شدن برای تمرین غرق کردن ماکت ناو هواپیمابر آمریکایی در نزدیکی تنگه هرمز غرق شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش «تابناک»، این ادعای خود را با اخبار متعدد مربوط به توان دریایی ایران و برنامه های آن برای توسعه ترکیب کرده و نوشته که ایران تلاش کرده است اخبار مربوط به حادثه برای این زیردریایی را مخفی کند.

بنا به ادعای دبکا، ایران برای نجات ده خدمه این زیردریایی، مخفیانه از تیم های چینی و روسی کمک خواسته است، ولی آن ها پس از مدت کوتاهی به دلیل قطعی شدن زنده نماندن خدمه از تلاش دست کشیده اند و ایران با این پرسش روبه رو شده که آیا جستجو برای یافتن زیردریایی را با ریسک فاش شدن برنامه های مخفیانه خود برای غرق کردن ناوهای هواپیمابر امریکایی ادامه دهد یا خیر. تا زمانی که زیردریایی در کف آب بماند، یافتن آن توسط نیروهای دیگر با توجه به فناوری پنهانکاری آن مشکل خواهد بود.

دبکا مدعی شده که زیردریایی ایرانی قرار بوده قابلیت های خود برای غرق کردن ماکت ناو هواپیمابر نیمیتز را نشان دهد که پس از دیده شدن آن در تصاویر ماهواره ای، عده ای در ایران احتمال دادند برای استفاده در یک فیلم سینمایی ساخته شده، ولی بعدا دریادار فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه اعلام کرد که نیروهای ایرانی باید برای هدف قرار دادن ناوهای هواپیمابر آمریکایی تمرین کرده و با نقاط ضعف و قوت دشمن آشنا شوند.

سخنان سردار فدوی در مورد غرق کردن شناورهای کوچک و بزرگ آمریکایی در روزهای اخیر خبرساز شده است. دبکا سخنان فدوی را با سفر شرمن و رایس به منطقه و مذاکرات آن ها با مقامات اسرائیلی مرتبط دانسته است. از نگاه دبکا، سخنان سردار فدوی هشداری به ایالات متحده بوده که درگیر شدن نتانیاهو با ایران برای آمریکایی ها پرهزینه خواهد بود.

منابع اسرائیلی بر این باورند که طراحان نظامی ایران، به زیردریایی های غدیر مأموریت متوقف کردن ناوهای هواپیمابر آمریکایی در یک نقطه را داده اند تا قایق های تندروی ایرانی با اژدرهای خود از زوایای گوناگون به آن حمله ور شوند. به باور آن ها، کار شناسان نیروی دریایی ایران، روی غرق کردن و یا از کار انداختن آن ها حساب کرده اند.

به گمان اسرائیلی ها، ایران همچنین به دنبال یافتن راه هایی برای بی اثر کردن شناورهای رزمی آمریکا در دریای مدیترانه است تا از حمله آن ها به حزب الله در لبنان و یا برخاستن هواپیما از آن ها برای حمله به ایران جلوگیری کنند.

در حالی که کار شناسان غربی، ارزیابی های متفاوتی از توانایی های قایق های تندرو ایران منتشر کرده اند، مسلح شدن احتمالی آن ها به موشک های دوش پرتاب ضد هلی کوپتر اتفاقی جدید است. منابع غربی تعداد این شناورهای کوچک را حدود ده هزار فروند برآورد کرده اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین