کد خبر: ۲۴۳۴۴۹
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۱

وزیر علوم: دانشگاه معتاد نیست که به تخت بسته شود

وی با اشاره به سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی افزود: شاه بیت این سیاست، توجه به علم و فناوری است که سعی شده بر اساس علم اقتصاد به دو دسته اقتصاد برون‌زا و درون گرا تبدیل شود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، شاه‌بیت سند تحول اقتصادی و سیاست اقتصاد مقاومتی را علم و فناوری دانست و گفت: امروز ایران 10 میلیون تحصیل کرده دانشگاهی در تمام مقاطع دارد؛ پس چنین کشوری با چنین نیروی انسانی کار آزموده‌ای دارای توانایی بسیار عظیمی است.

به گزارش ایسنا، رضا فرجی‌دانا شامگاه شنبه در اختتامیه دهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی در هتل عباسی اصفهان اظهار کرد: امروز کسانی که از دستاوردهای چنین جشنواره‌هایی دیدن می‌کنند پی می‌برند که سطح محصولات با چه کیفیتی در حال افزایش است و این نشان می‌دهد که برگزاری چنین جشنواره‌ای تا چه اندازه می‌تواند کیفیت محصولات دانش بنیان را ارتقا دهد.

وی با اشاره به سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی افزود: شاه بیت این سیاست، توجه به علم و فناوری است که سعی شده بر اساس علم اقتصاد به دو دسته اقتصاد برون‌زا و درون گرا تبدیل شود.

به گفته فرجی‌دانا، در چنین اقتصادی، مطمئنا منابع انسانی برآمده از دانشگاه‌ها نقش بسیار مهمی دارند.

وزیر علوم تصریح کرد: امروز ایران 10 میلیون تحصیل کرده دانشگاهی در تمام مقاطع دارد پس چنین کشوری با چنین نیروی انسانی کار آزموده‌ای دارای توانایی بسیار عظیمی است و نمی‌تواند گفت در این کشور انجام کارها امکان‌پذیر نیست.

فرجی‌دانا تاکید کرد: دانشجوی ایرانی باید ایده‌های نو داشته باشد و مهارت‌های خاص را آموزش ببیند تا بتواند برای تعالی کشور تلاش کند.

وی گفت: امروز زیر ساخت‌ها آماده شده است تا مهارت‌های کسب و کار اجرایی شوند و دانشجویان بتوانند ایده‌های خود را ارایه کنند، ما تا چند سال پیش حتی یک مرکز رشد نداشتیم، اما امروز کشور دارای 150 مرکز رشد است.

وزیر علوم با بیان اینکه امروز 34 پارک علم و فناوری نیز در سراسر کشور موجود است، بر ایجاد اولین منطقه ویژه فناوری در اصفهان تاکید کرد و گفت: با ایجاد منطقه ویژه فناوری در اصفهان، حدود سه هزار و 300 شرکت دانش بنیان می‌توانند بهتر و با تسهیلات کامل‌تری فعالیت‌کنند.

فرجی‌دانا با بیان اینکه دانشگاه نیروی انسانی را عرضه می‌کند و در یک سو از فناوری نشسته است و در سوی دیگر تقاضا، شرکت‌های دانش بنیان و مردم هستند، افزود: متاسفانه همیشه ناموفق بودن در پروژه‌های افراد با شرکت‌ها، به پای دانشگاه نوشته می‌شود و همیشه این دانشگاه است که مورد سرزنش قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: تقاضا یکی از بخشهای مهم در تولید فناوری است؛ چرا که بدون تقاضا، فارغ التحصیلان جدید بیکار کشور به جمع بیکاران موجود اضافه می‌شود و به همین دلیل است که در دور افتاده‌ترین نقطه ایلام در یک روستا فارغ‌التحصیلان نگران آینده شغلی خود هستند.

وزیر علوم گفت: اینکه دانشگاه را سرزنش کنیم و به عنوان مکانی که کاری در آن انجام نمی‌شود از آن نام ببریم بی انصافی محض کرده‌ایم چرا که ما نیامده‌ایم کمیت را فدای کیفیت کنیم.

فرجی دانا تاکید کرد: دانشگاه معتاد نیست که بخواهد به تخت بسته شود تا تکان نخورد بلکه دانشگاه باید آزاد باشد و عکس‌العمل داشته باشد.

وزیر علوم یادآور شد: متاسفانه مدت‌هاست به اهداف دانشگاه‌ها توجه نشده است. آیا در دانشگاه‌های کشور هیچ هدفی به وجود نیامده است؟ خیز وجود داشته اما گفته نشده است پس من به عنوان وزیر علوم می‌گویم در این دولت و وزارت خانه علوم کیفیت فدای کمیت نمی‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین