کد خبر: ۲۴۳۷۳۷
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۰

زمزمه تمدید ریاست جمهوری «میشل سلیمان»/ حزب الله :آرزویی بیش نیست

شیخ « نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب الله لبنان در واکنش به طرح گزینه تمدید دوره ریاست جمهوری « میشل سلیمان» تا انتخاب رییس جمهوری جدید، تاکید کرد که « خیلی وقت است از این مرحله عبور کرده ایم و دیگر قابل طرح نیست» وتنها یک « آرزو اما غیرقابل تحقق و اجرا» است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه لبنانی « الاخبار»، معاون دبیرکل حزب الله در باره اینکه چرا این گزینه قابل طرح و اجرا نیست؟، گفت: بسیاری از گروه ها و اشخاص با گرایش های مختلف با این گزینه مخالف هستند و نمی تواند یک ایده جدی باشد.

وی خاطرنشان کرد: حداقل برای تصویب آن مجلس لبنان باید تشکیل جلسه دهد و بعید است که تعداد نمایندگان به حد نصاب لازم برسد و جلسه پارلمان برگزار شود.

بعداز مواضع ناگهانی میشل سلیمان در قبال مقاومت ضدصهیونیستی و یاد کردن از معادله طلایی « ارتش ، ملت و مقاومت» به عنوان « معادله چوبین» و درخواست برای کنار گذاشتن آن، تنشی در روابط حزب الله و همپیمانان آن با رییس جمهوری لبنان و حامیان این تفکر آغاز شد و گروه 8 مارس یکصدا تاکید کرد که با تمدید دوره ریاست جمهوری سلیمان موافقت نخواهد کرد و مرد شماره یک بعبدا( کاخ ریاست جمهوری) باید این کاخ را در 24 ماه مه( سوم خردادماه) ترک کند.

تاکنون سه جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهوری جدید بدون نتیجه مانده و به نظر می رسد جلسه چهارم هم که قرار است روز پنجشنبه همین هفته برگزار شود، به سرنوشت سه جلسه گذشته مبتلا گردد.

از سوی دیگر تا پایان فرصت مجلس لبنان برای انتخاب رییس جمهوری جدید کمتر از 15 روز بیشتر باقی نمانده است و ناظران بعید دانسته اند که در این مدت کوتاه بتوان به یک رییس جمهوری توافقی که موردقبول همه طرف های سیاسی در لبنان باشد، دست یافت بویژه اینکه گفته می شود هنوز « کلمه رمز»از خارج نرسیده است.

در چنین شرایطی و بویژه بعداز بازگشت کاردینال« بشاره راعی» رهبر مسیحیان مارونی لبنان از سفر اروپایی ، زمزمه گزینه تمدید ریاست جمهوری میشل سلیمان بلند شد و این در حالی است که وی قبلا با این گزینه بشدت مخالفت کرده و گفته است که لبنان باید دارای یک رییس جمهوری جدید باشد.

در دوسه روز گذشته این زمزمه در صحنه سیاسی لبنان بیشتر شنیده می شود تا اینکه دیروز و امروز برخی رسانه های لبنانی گفتند و نوشتند که « نادر حریری» رییس دفتر « سعد حریری» رییس حزب جریان المستقبل با بشاره راعی دیدار کرده و گفته است که شیخ سعد با تمدید دوره ریاست جمهوری میشل سلیمان مشکلی ندارد.

ناظران معتقدند که تحقق این گزینه بسیار سخت خواهد بود و دست کم حامیان آن باید مخالفان بویژه گروه 8 مارس و در راس آنها حزب الله و حتی بخشی از بدنه گروه 14 مارس را راضی کنند و همچنین مجلس باید برای تصویب این گزینه به حد نصاب لازم برسد که هر دو بعید به نظر می رسد.

مهمترین شروط حزب الله لبنان و همپیمانان آن برای رییس جمهوری آینده لبنان حمایت او از مقاومت ضدصهیونیستی و داشتن قدرت ایجاد همگرایی در لبنان و حل مشکلات مردم این کشور است.


** تمایل حزب الله به انتخاب رییس جمهوری جدید در موعد قانونی

معاون دبیرکل حزب الله لبنان همچنین اظهارداشت که این حزب بسیارتمایل دارد که رییس جمهوری جدید لبنان در زمان قانونی ( 4 خرداد) انتخاب شود و درعین حال گفت که به نظر می رسد « شرایط هنوز آماده نیست».

شیخ نعیم قاسم خاطرنشان کرد: امیدواریم انتخاب رییس جمهوری لبنان زیاد به تاخیر نیفتد اما طبیعی است که در برخی موارد شاهد این تاخیر باشیم.



** تنها گزینه « توافق » است

معاون دبیرکل حزب الله با تاکید به اینکه « تنها گزینه برای انتخاب رییس جمهوری جدید لبنان ایجاد فضای وفاق است»، گفت که دو گروه 8 و 14 مارس به تنهایی نمی توانند رییس جمهوری را انتخاب کنند و طرح نامزدهای تحریک آمیز و چالش برانگیز به نتیجه نمی رسد و فقط به روند انتخاب رییس جمهوری آسیب می زند.

وی تصریح کرد: گروه 8 مارس با علم به اینکه هنوز شرایط مناسب و فضای وفاق فراهم نشده ، از طرح اسم نامزد خود امتناع کرد و اجازه داد تا تماس های بین گروه ها و اشخاص سیاسی به نتیجه برسد و در خصوص یک نامزد توافق صورت بگیرد. 

شیخ نعیم قاسم با دفاع از اقدام بسیاری از نمایندگان پارلمان لبنان که باعدم حضور خود موجب شدند دو جلسه گذشته مجلس برای انتخاب رییس جمهوری جدید به حد نصاب نرسد، افزود: این یک بازی دموکراتیک است که قبلا گروه های مختلف بارها آن را در لبنان اجرا کرده اند.


** آیا میشل عون نامزد گروه 8 مارس است و می توان یک نامزد توافقی باشد؟

معاون دبیرکل حزب الله گفت: منظور از رییس جمهوری توافقی این نیست که وابسته به یکی از طرف های معادله نباشد بلکه باید بتواند به سخنان و ایده های خود پایبند بماند ، مسئولیت پذیر و قدرت همگرایی و حمایت از آن را داشته باشد وگرنه برای طرف مقابل فقط تحریک کننده خواهد بود. 

وی در پاسخ به این سئوال که آیا ژنرال « میشل عون» دارای این صفات است؟، گفت:نمی خواهیم به این سئوال در این مرحله پاسخ دهیم ، منتظر نتیجه تماس ها هستیم که باید مسیر عادی خود را طی کند، اگر موضع قطعی ما آشکار شود می تواند بر روند تماس ها و رایزنی ها تاثیر بگذارد.

شیخ نعیم قاسم افزود: مسائل روشن و واضح هستند و این روش و گفت وگوی آرام در پشت پرده فرصت و شرایط را برای موفقیت در رسیدن به یک گزینه و انتخاب مناسب فراهم می کند.

معاون دبیرکل حزب الله در پاسخ به این پرسش که آیا رییس جمهوری آینده لبنان ساخت داخل خواهد بود؟ خاطرنشان کرد: تاکنون و همچنان مذاکرات و رایزنی ها لبنانی – لبنانی است اما شاید بزودی از مداخله های خارجی هم سخن گفته شود.


** روابط حزب الله با دو حزب جریان آزاد ملی و جریان السمتقبل و عربستان

وی اظهارداشت که روابط حزب الله و جریان آزاد ملی به ریاست ژنرال میشل عون ، متین بوده و همکاری دو طرف بسیار زیاد است و هرسخنی از وجود خلل و درگیری تمایل و ادعای دشمنان است تا شاید بتوانند این روابط را تیره و تار کنند. 

معاون دبیرکل حزب الله با بیان اینکه « ما درجریان مذاکرات و تماس های بین جریان آزاد ملی و جریان المستقبل هستیم»، این ادعا را که تماس بین این دو حزب موجب ناراحتی و تکدر خاطر حزب الله شده است، رد کرد.

شیخ نعیم قاسم در پاسخ به این پرسش که آیا این تماس ها به نتیجه رسیده است؟، تصریح کرد: دو طرف همچنان در مرحله برقراری تماس ها و رایزنی هستند.

وی روابط حزب الله و جریان المستقبل به ریاست سعد حریری را در تماس ها و ارتباطات عادی بین وزیران دو طرف در دولت و نمایندگان در مجلس محدود دانست و تاکید کرد که هیچ تماس و گفت وگوی مهمی وجود ندارد و هنوز بررسی جدی هم برای گسترش روابط صورت نگرفته است. 

معاون دبیرکل حزب الله همچنین تاکید کرد که هیچ تماسی بین حزب الله و عربستان سعودی وجود ندارد.

شیخ نعیم قاسم خاطرنشان کرد که هیچگونه تماس و رد وبدل کردن پیامی بین دو طرف وجود ندارد و اوضاع مانند گذشته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین