کد خبر: ۲۴۴۳۲۳
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۵

70 درصد جمعیت زنبور عسل از بین رفت

این در حالی است که علی‌رغم افزایش چند برابری هزینه‌های تولید، یارانه‌ای برای این صنعت در نظر گرفته نشده است در حالی که اگر در هر صنعتی هزینه‌های تولید افزایش یابد دولت برای آن یارانه در نظر می‌گیرد و نمایندگان مجلس وارد عمل می‌شوند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: مدیر عامل اتحادیه سراسری زنبورداران گفت: طی سال گذشته 70 درصد جمعیت زنبور عسل به دلیل بیماری و ریز‌گرد‌های با منشأ شیمیایی از بین رفتند اما وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی این بخش برای حل آن چاره‌اندیشی نکرده‌ است.

عفت‌ رییسی سرحدی اظهار کرد: در حالی که ایران پس از کشور چین با حدود شش میلیون و 500 هزار کندو جزو کشور‌های مدعی در تولید عسل به‌شمار می‌رود سال گذشته علی‌رغم بروز مشکلات متعدد از بیماری‌ها و ریز‌گرد‌هایی با منشأ شیمیایی، توجهی از سوی دولت و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت از محیط زیست به این صنعت نشد.

وی افزود: در کشور‌های اروپایی به صنعت زنبور‌ عسل نه تنها به عنوان تولید‌کننده عسل بلکه به عنوان صنعتی که می‌تواند در اکوسیستم هر منطقه‌ای تعادل ایجاد کند و از گسترش بیابان‌زایی جلوگیری کند نگاه می‌شود چراکه گرده‌افشانی نخستین وظیفه‌ این صنعت است اما در ایران به گرده‌افشانی و زنبورعسل توجهی چندانی نمی‌شود و این صنعت نه ردیف بودجه‌ای دارد و نه حمایتی از سوی مسئولان.

مدیر عامل اتحادیه سراسری زنبورداران گفت: زنبورداران با بودجه شخصی خود که اکثر آن به صورت وام و استقراض شخصی تامین می‌شود، کندوهای خود را از منطقه‌ای به منطقه دیگر منتقل می‌کنند و این در حالی است که علی‌رغم افزایش چند برابری هزینه‌های تولید، یارانه‌ای برای این صنعت در نظر گرفته نشده است در حالی که اگر در هر صنعتی هزینه‌های تولید افزایش یابد دولت برای آن یارانه در نظر می‌گیرد و نمایندگان مجلس وارد عمل می‌شوند.

رییسی سرحدی تاکید کرد: با توجه به از بین رفتن 70 درصدی جمعیت زنبور‌ عسل در کشور و افزایش هزینه‌های تولید برای زنبورداران، نمی‌توان میزان تولید عسل در سال جاری را پیش‌بینی کرد اما به نظر می‌رسد تنها راه افزایش بهره‌وری و جلوگیری از واردات بی‌رویه نهاده‌ها، تقویت صنعت زنبورداری و به ویژه حمایت از گرده‌افشانی به عنوان ماموریت اصلی این صنعت است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین