کد خبر: ۲۴۴۵۶۹
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۲

خانجانی: خودسرها نگران محدود شدن اقتدارطلبی خود هستند

یک عضو حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به تحرکات خودسر، گفت: به نظر می‌رسد که این قبیل افراد و گروه‌ها احساس کرده‌اند که با توجه به عملکرد دولت، اقتدارطلبی آنها در حال محدود شدن است و آنها می‌خواهند چرخ حرکت دولت را با اینگونه حاشیه‌سازی‌ها کند کنند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: جهانبخش خانجانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه "قوه قضائیه، نهادهای انتظامی و دستگاه‌های مربوطه باید در برخورد با تخلفات بصورت یکسان برخورد کنند"، به صحبت‌های اخیر فرمانده نیروی انتظامی اشاره کرد و افزود: فرمانده نیروی انتظامی اعلام کردند که "اگر دستگاه قضایی بخواهد، ما با تخلفات برخورد می‌کنیم" در حالیکه نیروی انتظامی خود به عنوان یک ضابط باید با اقدامات خلاف قانون و تخلفات برخورد کند و احاله دادن مسئولیت به دیگری قابل پذیرش نیست.

وی با بیان این‌که "در هر نظامی، دولت باید فضا را برای بیان دیدگاه‌های مختلف اعم از منتقدان و حامیان فراهم کند"، تصریح کرد: وقتی فضا فقط برای بیان اظهارنظر یک عده فراهم باشد و فضای مناسبی برای بیان دیدگاه‌های دیگر فراهم نباشد و در برابر عده‌ای به خود اجازه دهند که خارج از قانون اظهارنظر کنند و وارد عرصه شوند، این خود موجب بی‌نظمی و آنارشیسم می‌شود و این ناشی از ضعف رفتار مسئولان وزارت کشور است.

این عضو حزب کارگزاران سازندگی با بیان این‌که "وزارت کشور باید تأمین‌کننده فضای مناسبی برای بیان دیدگاه‌های مختلف باشد"، تاکید کرد: افتخار جمهوری اسلامی ایران این است که همیشه همراه مردم و تأثیرگذار بوده است و اگر بخشی از مردم را حذف کنیم و فقط عده‌ای از مردم صحبت کنند، این به دنبال خود ناهنجاری‌های سیاسی و اجتماعی به همراه دارد و ممکن است این موضوع به مرور تبدیل به آنومی (ناهنجاری) شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان این‌که "بخشی از رفتارهایی که امروز از سوی افرادی به عنوان دلواپس مشاهده می‌کنیم ناشی از تأثیرگذاری برنامه‌های دولت است"، گفت: البته دولت آقای روحانی در برخی از امور دچار اشتباه استراتژیک شد، از جمله در بحث هدفمندی و سبد کالا و اشتباه دیگرش این بود که با خوش‌بینی زیاد، بر حفظ برخی از افراد در دستگاه اجرایی تلاش کرد که همسو با سیاست‌های دولت نیستند.

وی تصریح کرد:‌ هر دولتی که روی کار می‌آید سیاستگذاران آن باید متناسب با برنامه‌های دولت حرکت کنند و آقای روحانی تلاش کرد که بسیاری از نیروها را که از قبل در دستگاه اجرایی بودند حفظ کند و تغییر زیادی ایجاد نکند که این امر مثبتی است ولی برخی از آنها سیاست‌های دولت را باور ندارند و خلاف جهت دولت حرکت می‌کنند و به نظر من این خطای استراتژیک است که مخالفان سیاست‌های دولت در این سطوح حفظ شوند؛ چراکه این افراد با کارشکنی‌های خود موجب جلوگیری از تحقق اهداف کلان نظام می‌شوند.

خانجانی با بیان اینکه "دولت در زمینه‌های دیگر در عرصه داخلی و خارجی توانسته تأثیرگذار باشد"، گفت: گروه‌هایی که منتقد یا مخالف دولت هستند چند دسته‌اند؛ گروهی به واقع دغدغه دینی و شرعی دارند و قابل احترام هستند ولی عده‌ای برای ماندن در قدرت تلاش می‌کنند و برای تحقق این موضوع به هر کاری دست می‌زنند.

این عضو حزب کارگزاران ادامه داد: دغدغه دسته دوم، ارزش‌های دینی و نظام نیست بلکه دغدغه‌شان از دست دادن قدرت است. آنها فکر می‌کنند که در حال از دست دادن تأثیرگذاری خود هستند و برای جلوگیری از این موضوع نلاش و فعالیت می‌کنند. این افراد که خود را دلواپس ارزش‌ها و آرمان‌های نظام عنوان می‌کنند، در هشت سال گذشته که خطاهای زیادی در عرصه تقنین، اجرا و رفتار انجام گرفت، کجا بودند؟ این افراد که مدافع آرمان‌های نظام و رهبری بودند، چطور در برابر آن خطاها دلواپس نشدند؟ این نشان می‌دهد که دلواپسی‌های آنها حرف و ادعایی بیش نیست.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه "دولت نباید با اینگونه اقدامات، انفعالی برخورد کند"، تاکید کرد: نباید اجازه داد که این افراد از موضع رهبری و نظام صحبت کنند.

خانجانی با تاکید بر اینکه "فصل‌الخطاب برای دولت، سخنان مقام معظم رهبری و قانون اساسی است"، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری بارها در مورد برخی از رفتارهای خودسرانه تذکر داده‌اند ولی این افراد که مدعی ولایت هم هستند به این گوشزدهای مقام معظم رهبری توجهی نکردند.

وی با بیان اینکه "نباید اجازه داد این افراد از جانب نظام صحبت کنند"، گفت: همه باید ضابطه‌مند عمل کنیم و این افراد که اقدام به برگزاری تجمع کردند، باید برای تجمع خود مجوز می‌گرفتند و با توجه به اینکه مشی وزیر کشور و نیروی انتظامی متمایل به اصولگرایی است، می‌توانستند به راحتی در این زمینه اقدام کنند ولی مسأله این است که اینها در چارچوب قانون عمل نمی‌کنند و با هرج و مرج و رفتارهای آنارشیستی تلاش می‌کنند به اهداف خود برسند.

این عضو حزب کارگزاران سازندگی اضافه کرد: با توجه به اینکه اقتدارطلبی این افراد در حال محدود شدن است، می‌خواهند چرخ‌های حرکت دولت را با اینگونه اقدامات کُند کنند. تمام جریانات اصولگرا و اصلاح‌طلب باید توسعه کشور و حفظ منافع ملی مدنظرشان باشد و در این راستا عمل کنند که متأسفانه گاه اینگونه نیست.

خانجانی در پایان با اشاره به انتقادهای این عده به سیاست خارجی دولت از جمله در موضوع هسته‌ای، گفت: دولت در عرصه سیاست خارجی با اذن رهبری حرکت می‌کند و در چارچوبی که نظام مشخص کرده است عمل می‌کند. اینگونه اقدامات و حرکات برای تحقق اهداف کلان کشور مشکل ایجاد می‌کند و اگر به رفتار این افراد دقت کنیم، در حالت بدبینانه باید گفت که آنها در پی این حاشیه‌سازی‌ها و آشوب‌ها به دنبال چیزی فراتر از ارزش‌ها هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین