کد خبر: ۲۴۴۸۴۳
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۳

هشدار وزارت بهداشت نسبت به بازگشت گواتر

رییس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به بازگشت بیماری گواتر در کشور در پی عرضه نمک های تقلبی بدون ید با عنوان «نمک دریا» هشدار داد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا، دکتر «زهرا عبداللهی» روز سه شنبه در نشست خبری و کارگاه آموزشی هفته جهانی اطلاع رسانی تیرویید - ۳ تا ۹ خرداد ماه - افزود: تبلیغات گسترده استفاده از نمک های تقلبی، برنامه کشوری مبارزه با اختلالات تیرویید را تهدید می کند.

وی تصریح کرد، نمک های غیراستاندارد توسط افراد سودجو و بی وجدان به صورت زیرپله ای، زیرزمینی و قاچاقی تهیه می شود، بطور مثال افرادی با بیل نمک های دریاچه خشک شده ارومیه را در گونی ریخته و به نام نمک دریا می فروشند. رییس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت افزود: بطور قطع با این متخلفان برخورد قانونی می شود.

عبداللهی، نمک دریا را مورد تایید وزارت بهداشت ندانست و افزود: آنالیز این نوع نمک ها در آزمایشگاه مشخص کرده که ید ندارد، ناخالصی دارند و آلوده به فلزات سنگین مانند سرب، آرسنیک و کادیوم هستند. رییس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: خانواده ها باید حساس شوند که نمک یددار تصفیه شده مصرف کرده و آن را در ظرف های در بسته نگهداری کنند؛ همچنین لازم است مادران باردار پس از زایمان، نوزادان خود را به مراکز غربالگری دولتی بیاورند.

عبداللهی افزود: منظور از استفاده از نمک یددار، مصرف زیاد نمک نیست، زیرا اکنون سه برابر حد استاندارد در کشور نمک مصرف می شود و کشور با بیماری های قلبی و عروقی و پرفشاری خون روبرو است.

وی با تاکید براینکه مردم باید نمک به مقدار کم اما از نوع استاندارد و یددار استفاده کنند، یادآور شد: نیاز بدن به ید، کمتر از یک قاشق چایخوری در کل عمر است به آن معنا که هر روز بدن به اندازه یک سر سوزن به ید نیاز دارد اما نقش آن در سلامتی بسیار حیاتی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین