کد خبر: ۲۵۰۲۶۹
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۷

پروژه غسل سياسي رييس جمهور سابق

برگزار کنندگان جلسات ولنجک و کسانی که حرف از اختلاف بین مشایی و احمدی نژاد می‌زنند بیشتر از اینکه تمایل داشته باشند در مورد کارنامه و عملکرد خود پاسخ دهند به فکر تاییدیه گرفتن از برخی چهرهای سیاسی و البته عبور از فیلتر شورای نگهبان برای بازگشت به قدرت هستند.
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: سرويس سياسي - محمود احمدی نژاد فعالیت های خاموش سیاسی خود را با برنامه ریزی مشخصی آغاز و پروژه  ویژه ای را نیز برای این کار طراحی کرده است. پس از آنکه وي سال گذشته سمت ریاست جمهوری را به حسن روحانی تحویل داد خبرهایی از برگزاری جلسات کابینه‌اش در ساختمان لادن به گوش رسید اما باز پس گیری  اين ساختمان توسط دولت جدید، باعث شد این جلسات به ساختمانی در ولنجک نقل مکان کند.

اتاق فکر ولنجک از دو تاکتیک برای زنده نگه داشتن نام احمدی نژاد در عرصه سیاست داخلی استفاده مي كند. یکی حضور با برخی اعضا به همراه احمدی نژاد در مراسم‌ ختم بستگان شخصیت‌های سیاسی كه با سکوت همیشگی در برابر خیل عظیم سوال های خبرنگاران همراه است و دیگری برگزاری جلسات روتين با وزرا سابق در ولنجک.

البته احمد نژاد برای بازگشت به قدرت طیفی از نیروهای خود را برای آغاز پروژه تطهیر بسیج کرده است. زیرا احمدی نژاد با توجه به از دست دادن پایگاه خود در بین اصولگرایان نیاز به یک برنامه مدون و از قبل طراحی شده داشت لذا همین مسئله باعث شد که همراهان وی این موضوع را پیگیری و عملیاتی کنند.

اولین گام تطهیر احمدی نژاد را برادرش، داوود احمدی نژاد که البته هر از گاهی نيز با بعضی از برنامه‌های وی مخالفت می کند، زد تا بدین طریق تاثیر و اهمیت خبر بیشتر شود. وي در مصاحبه ای گفت: به برادرم گفتم تا مشايي و اطرافيانش را دور نريزي، ما نیستسم، البته همين ديروز شنيدم که اينها را ريخته دور و مشايي و بقايي را دک کرده است.

اما این پروژه نیاز به مانور بیشتری داشت تا خبر هدفدار جدایی مشایی از احمدی نژاد را تثبیت كند لذا در سلسله مصاحبه‌هاي مشخصی، نزدیکان احمدی نژاد سخناني را با همین منظور مطرح كردند و احمد خورشیدی پدر داماد احمدی نژاد در گفتگویی با روزنامه آرمان گفت: علت فاصله گرفتن تعداد قابل توجهی از اصولگراها از آقای احمدی‌نژاد، نزديكي وي به مشايی بود، الان مي‌بينم آقای احمدی‌نژاد خيلی اسمی از آقای مشايی نمی‌برد و دفتر كارش نيز از او جدا شده است.

در همین راستا علی اکبر جوانفکر، فردی که در انتخابات سال 92 به نفع رحیم مشایی انصراف داده بود در مصاحبه ای با خبرگزاری آریا گفت: فکر می کنم آقای مشایی برای همیشه از سیاست کنار کشیده باشد و بعید می دانم که بار دیگر در این عرصه حضور پیدا کند.

در اين ميان به نظر مي رسد مسئله اصلی، زمینه سازی برای ورود احمدی نژاد به عرصه سیاست و قدرت نیست بلکه رهروان این پروژه در ابتدا در صدد این هستند که تنها خطای دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد را نزدیکی وی با اسفندیار رحیم مشایی تلقین کنند و لذا با منتشر کردن خبرهای گاه و بیگاه از اختلاف بین مشایی و احمد نژاد و جدایی این دو از هم، در فکر القاي اين تفكر این هستند که احمدی نژاد با جدايي از مشایی می‌تواند به عنوان کاندیدای شاخص جناح اصولگرا مطرح شود.

البته که ترتیب بازگشت احمدی نژاد به عرصه سیاست فقط به اثبات اختلاف بین او و مشایی ختم نمی شود بلکه احمدی نژاد برای مطرح شدن به عنوان يك بازیگر سياسي معمولی در عرصه سیاست داخلی، نیاز مبرمی به دلجویي‌های بسیار از اشخاص مختلف دارد لذا اولین اقدام را در این مسیر صادق محصولی وزیر کشور سابق در برنامه شناسنامه برداشت.

محصولی برای دلجویی از رییس مجلس به خاطر خلق یکشنبه سیاه توسط احمدی نژاد در آخرین سال ریاست جمهوری خود در مجلس و پخش فیلم اتهامی که هیچ گاه موفق به اثبات آن نشد و به شدت مورد انتقاد مسئولان ارشد نظام قرار گرفت در برنامه شناسنامه گفت: احمدی نژاد موافق ریاست لاریجانی به جای حداد عادل در مجلس بود.

پروژه تطهیر سیاسی احمدی نژاد آنچنان آشکار بود که صادق زیبا کلام در تحلیل سخنان برادر احمدی نژاد گفت، ما نمی‌توانیم به سخنان مشايي و احمدي نژاد استناد کنيم چراکه ايشان بيشتر اميد و آرزوهايشان را مطرح کرده اند.

در ضمن، بیان اختلاف بین این دو بیشتر رنگ و بوی انتخاباتی دارد زیرا که  احمدی نژاد در طول دوران 8 سال ریاست جمهوری و در اوج  فشار از سوی حامیانش برای جدا کردن وی از مشایی، نه تنها از مشایی جدا نشد بلکه سمت‌ها و قدرت او را روز به روز افزایش داد لذا باور كردن این مسئله که احمدی نژاد در زمانی که هیچ فشاری بر روی وی نیست به همراهی‌اش با مشایی پایان داده باشد بسيار سخت است.

نکته مهمتر، مربوط به نحوه تدوین غسل  سیاسی برای رییس جمهور سابق است و آنن اینکه یاران
احمدی نژاد تلاش می کنند با بیان جدایی بین مشایی و احمدی نژاد، تنها ایراد رئیس دولت سابق را ارتباط نزدیک او با مشایی جلوه دهند و اختلاف احمدی نژاد و با مشایی را به عنوان پاک شدن مشکل سیاسی احمدی نژاد به جامعه ارائه دهند.

این مسایل در حالی مطرح می‌شود که برخی از کارشناسان معتقدند اگر یاران رییس جمهور سابق بنا دارند برای ورود احمدی نژاد به عرصه قدرت پاسخگوی عملکرد گذشته خود باشد مسائلي مهمتر از دوستی با مشایی را كه در دوران مدیریت وی شکل گرفته است بايد مطرح كنند.

 در مجموع به نظر می‌رسد پاک کردن صورت مسئله و وانمود کردن اینکه احمدی نژاد با مشایی دچار اختلاف شده است هرگز مانع از این نمی‌شود که برگزار کنندگان جلسات ولنجک از بار مسئولیت هزاران میلیارد اختلاس در بانک‌ها، تامین اجتماعی، مناطق آزاد، حق ماموریت بابت ماموریت های نرفته، بورسیه غیر قانونی 3000 دانشجو و البته یازده روز خانه‌نشینی... شانه خالی کنند و همه این نارسایی‌ها را  نمی توان در نام اسفندیار رحیم مشایی خلاصه كرد.

شاید برگزار کنندگان جلسات ولنجک و کسانی که حرف از اختلاف بین مشایی و احمدی نژاد می‌زنند بیشتر از اینکه  تمایل داشته باشند در مورد کارنامه عملکرد خود پاسخ بدهند به فکر تاییدیه گرفتن از برخی چهرهای سیاسی و همینطور در صدد عبور از فیلتر شورای نگهبان برای بازگشت به قدرت هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین