کد خبر: ۲۵۰۹۰۱
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۴

وال استریت ژورنال: شرکت های آمریکایی پشت مرزهای ایران خود را برای ورود به بازار گرم می کنند

وال استریت ژورنال طی گزارشی نوشت: شرکت های غربی در حال تحقیق در مورد اقتصاد ایران هستند و با شرکای ایرانی احتمالی خود دیدار می کنند و در حال زمینه چینی برای در اختیار گرفتن فضایی در اقتصاد ایران در صورت رفع تحریم ها هستند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وال استریت ژورنال طی گزارشی نوشت: یک سال قبل، رئیس اتاق بازرگانی ایران ممکن بود بیش از یک ماه را بدون میزبانی از یک گروه تجاری خارجی سپری کند، زیرا خارجی ها نگران نقض تحریم های اقتصادی بودند. اما این روزها، غلام حسین شافعی تقریبا هر روز میزبان هیئت هایی از خاورمیانه، آسیا و آمریکای لاتین است و به پایتخت های اروپایی سفر می کند.

شافعی 63 ساله می گوید: «ما از نظر داخلی شاهد فضای جدیدی هستیم، و از نظر خارجی سیمایی جدید پیدا کرده ایم...ما اکنون علاقمندی خوبی را به اقتصاد خودمان می بینیم.»
شرکت هایی شامل توتال و رویال داچ شل در زمینه انرژی، پژو سیتروئن در زمینه خودروسازی، داچ بانک و رنسانس کپیتال روسیه در زمینه مالی در جلسه های توجیهی جهت سرمایه گذاری در ایران شرکت کرده اند.

در حالی که مذاکرات بین نمایندگان ایران و 6 قدرت جهانی در حال رسیدن به مراحل نهایی است، شرکت های غربی در حال تحقیق در مورد اقتصاد ایران هستند و با شرکای ایرانی احتمالی خود دیدار می کنند و در حال زمینه چینی برای در اختیار گرفتن فضایی در اقتصاد ایران در صورت رفع تحریم ها هستند.
آنها با بزرگترین بازار خاورمیانه سر و کار دارند. کشوری با نزدیک به 80 میلیون نفر جمعیت که اکثریت آن را افراد زیر 30 سال تحصیل کرده تشکیل می دهند. ایران همچنین دارای منابع عظیم نفت و گاز است.

توافق احتمالی ماه جولای می تواند تحریم ها علیه بانک مرکزی ایران را بردارد و محدودیت ها در زمینه های مالی، انرژی و تکنولوژی را کاهش دهد. این اتفاق می تواند دست شرکت های غربی را برای سرمایه گذاری در صنایعی که از پتانسیل رشد بالایی برخوردارند و برای مدت نزدیک به یک دهه از رشد بازمانده اند، باز نماید.

یک دانش آموخته دانشگاه هاروارد و تحلیلگر مسائل اقتصادی در این باره می گوید: «تمایل (به سرمایه گذاری) در ایران در حال افزایش است و ممکن است این کشور در نقطه عطف خود قرار گرفته باشد...اما اگر توافقی در وین به دست نیاید، همه اینها دود می شود و به هوا می رود.»

تحریم ها دسترسی ایران را به بانک های جهانی مسدود کرده است و درآمدهای نفتی آن به نصف کاهش یافته است. بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، سیاست های اتخاذ شده از سوی دولت محمود احمدی نژاد، موجب افزایش افسار گسیخته نرخ تورم، کاهش شدید ارزش پول ملی ایران و کوچک شدن نزدیک به 6 درصدی اقتصاد ایران در سال مالی منتهی به مارس 2013 شد.

بر اساس این گزارش دولت روحانی به منظور کنترل تورم، بودجه اختصاص یافته برای پروژه های مسکن مهر و یارانه سوخت را کاهش داده و طرح مبارزه با فساد را به اجرا گذاشته است. روحانی همچنین جلوی چاپ اسکناس توسط بانک مرکزی را گرفته است.

روحانی همچنین در حال گسیل داشتن دیپلمات های خود به پایتخت های اروپایی و آسیایی برای رساندن این پیام به کشورهای جهان است که ایران برای تجارت آزاد است. تمرکز اصلی بر روی بازسازی صنعت نفت ایران است که تولید و صادرات آن در طی 10 سال گذشته به دلیل کاهش سرمایه گذاری خارجی و تحریم اعمال شده از سوی اروپا بر صادرات نفت ایران، کاهش چشمگیری داشته است.

در ماه های اخیر، مدیران ارشد شرکت های بزرگ اروپایی فعال در زمینه انرژی نظیر توتال، رویال داچ شل و انی با مقامات وزارت نفت ایران دیدار و در مورد بازگشت احتمالی به این کشور در صورت برداشته شدن تحریم ها گفت و گو کرده اند.

شرکت رپسول اسپانیا و استات اویل نروژ نیز، در ماه های اخیر با مقامات ایران دیدار کرده اند تا امکان بازگشت به این کشور را بررسی کنند.

شرکت ایران خودرو نیز مذاکرات برای از سرگیری همکاری با شرکت هایی همچون رنو و پژو را آغاز کرده است.

حسن بنانج، رئیس واحد روابط بین الملل ایران خودرو گفت، ایران خودرو از مدیران شرکت های جنرال موتورز و فورد موتورز نیز برای شرکت در کنفرانس سرمایه گذاری اخیر در تهران دعوت کرده بود، اما آنها این دعوت را رد کردند.

بر اساس آمارهای وزارت خزانه داری آمریکا از ابتدای امسال تاکنون، بانک های سوشیت جنراله، بی ان پی پاریباس و بارکلیز مجوزهایی را برای انجام همکاری های محدود با ایران دریافت کرده اند.
در میان این مذاکرات طرف های خارجی برای حضور در بازار ایران در صورت لغو تحریم ها، شرکت های آمریکایی به دلیل حساسیت سیاسی سرمایه گذاری در ایران، ظاهرا از این قافله عقب مانده اند.

به گفته اکبر کمیجانی، معاون رئیس بانک مرکزی ایران «اولین بازندگان شرکت های آمریکایی خواهند بود.»

یک فعال اقتصادی ایرانی که در آمریکا تحصیل کرده است، با اشاره به عادی سازی روابط تجاری بین ایران و آمریکا می گوید: «در نهایت روابط باید برقرار شود» وی می گوید شرکت متبوعش (شرکت سرمایه گذاری صنایع ایران) در حال مذاکره با صندوق های سرمایه گذاری انگلیسی، اماراتی و روسی در مورد خرید شرکت های ایرانی به خصوص در بخش فولاد و معدن است.

به گزارش تسنیم، شافعی گفت: هر جا که می خواهد باشد، شرکت های ایرانی تمایل دارند به بهترین بازارهای و تکنولوژی های دنیا دسترسی داشته باشند. مسلما ما علاقمند به داشتن روابط با اقتصاد آمریکا هستیم...ظاهرا این تنها ما نیستیم که (از نبود روابط) متضرر می شویم.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین