کد خبر: ۲۵۱۰۲۱
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۴

توافق تازه کره شمالی و ژاپن

کره شمالی با تحقیق درباره سرنوشت شهروندان ربوده‌شده ژاپنی توسط جاسوسان خود در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی موافقت کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: این توافق طی گفتگوهای روز دوشنبه میان نمایندگان دو دولت صورت گرفت. همچنین شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن پنجشنبه اعلام کرد که این کشور قصد دارد تا بخشی از تحریم ها را علیه پیونگ یانگ لغو کند.

به گزارش آفتاب به نقل از یورونیوز، وی گفت: «به عنوان نتیجه مذاکرات ژاپن و کره شمالی ما مشخص کردیم که یک نهاد بی سابقه بنا شده است. نهادی که می تواند تصمیماتی در سطح ملی از جمله شورای دفاع کره شمالی یا آژانس امنیت ملی اخذ کند. این نهاد در راس تحقیقات درمورد تمامی اتباع ژاپن شامل مساله ربوده شدگان خواهد بود.»

آقای آبه تصریح کرد: «بر اساس اصول «اقدام برای اقدام» می خواهم بخشی از تحریم ها علیه این کشور را حذف کنم. به هر حال این تنها آغاز است. ما مصمم هستیم هر کاری را که از دستمان بر می آید انجام دهیم و با تلاش های تازه به راه حلی جامع دست یابیم.»

نخست وزیر ژاپن، جزئیات این تصمیم را توضیح نداده است. برداشته شدن برخی از تحریم های ژاپن علیه کره شمالی احتمالا روز جمعه در هیات دولت مطرح می شود.

کره شمالی در سال ۲۰۰۲ میلادی ضمن تایید ربودن اتباع ژاپنی برای آموزش جاسوسی، پنج تن از آنان را آزاد کرد. شمار ربوده شدگان ۱۳ تن گزارش شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین