کد خبر: ۲۵۱۳۰۴
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۸

روزه‌داری در گرمترین نقطه زمین/ دمای شهداد به 53 درجه رسید

منطقه گودال مرکزی کویر لوت در چند کیلومتری شهر شهداد با دمای بالای 70 درجه گرمترین نقطه زمین است با این وجود شهروندان شهر شهداد که ساکن نزدیکترین شهر به گرمترین نقطه زمین محسوب می شود با وجود گرمای شدید هوا و کمبود آب آداب و سنن ماه رمضان را انجام می‌دهند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش خبرنگار مهر، طبق اعلام مکرر هواشناسی استان کرمان شهداد در اکثر روزهای گذشته از آغاز فصل گرما در استان کرمان گرمترین شهر استان کرمان بوده است، این شهر آخرین نقطه مسکونی در پهنه جنوبی کویر لوت محسوب می شود.

منطقه شهداد هر چند از مهمترین گستره های گردشگری و اکوتوریسم کشور است اما با شروع فصل تابستان رفته رفته با افزایش شدید دمای هوا مواجه می شود در سال جاری گرمای طاقت فرسای شهداد با ماه رمضان همزمان شده است اما شرایط آب هوای این شهر کویری هیچ گاه نتوانسته است جلوی روزه داری مردمان کویر را بگیرد.

مردمی که اکثر آنان کشاورزان و نخلداران کویر محسوب می شوند و طی سالهای اخیر با کاهش چشمگیر حجم منابع آبی نیز مواجه شده اند اما با شور و شوق آداب و رسوم مردم در ماه رمضان را اجرا می‌کنند.

ثبت دمای 70 درجه‌ای در گودال مرکزی کویر لوت

طبق بررسی‌های علمی و منطقه گندم بریان و گودال مرکزی کویر لوت در نزدیکی شهر شهداد با دمای بالای 70 درجه سانتیگراد گرمترین نقطه روی زمین محسوب می‌شود.

هرساله با آغاز فصل تابستان رفته‌رفته دمای هوا در این مناطق افزایش می‌یابد و در نهایت دمای هوا به اوج خود می‌رسد شدت هوا به حدی در این مناطق زیاد است که هیچ موجود زنده ای در این فصل از سال قادر به زندگی در این مناطق نیست و حیواناتی نیز که در این مناطق تلف می‌شود جسدشان به دلیل تبخیر آب می‌خشکد اما نمی‌پوسد و دلیل این مسئله هم این است که حتی باکتری‌ها نیز در این نقطه از زمین قادر به ادامه زندگی نیستند.

زندگی شبانه مردم برای فرار از گرما

اما این روزها دمای هوای شهداد نیز بسیار بالا رفته است و مردم این شهر دمایی بالاتر از 50 درجه سانتیگراد را تحمل می‌کنند.

شدت دما در طول روز به حدی در این شهر کویری می‌رسد که مردم برای انجام امور عادی خود مجبورند صبحها تا قبل از ساعت 9 صبح و عصرها از آغاز غروب خورشید از خانه ها بیرون بیایند و این وضعیت مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است.

اکثر امور مردم با غروب خورشید و کاهش دمای هوا آغاز می‌شود و با بالا آمدن خورشید و افزایش دمای هوا مردم مجبورند در خانه‌های خود بمانند تا از گزند حرارات بیش از اندازه دما دور باشند.

محمد مومنی بخشدار شهداد در گفتگو با مهر اظهارداشت: بخش شهداد با شروع فصل تابستان با افزایش غیرقابل تحمل دمای هوا مواجه شده اند.

وی افزود: طبق بررسی‌های محلی دمای هوا بیش از 50 درجه در گرمترین ساعات روز ثبت شده است.

فعالیت مردم روزه‌دار در دمای 53 درجه‌ای در مزارع و نخلستانها

مومنی خاطرنشان کرد: گرمترین دمایی که در شهر شهداد ثبت شده است 53 درجه بوده است که موجب بروز مشکلاتی برای مردم شده است.

بخشدار شهداد گفت: دمای هوا به حدی بالا است که آب در لوله‌های آب جوش می‌آید و مردم مجبورند حداقل 15 دقیقه صبر کنند تا دمای آب برای استفاده کاهش یابد و این امر هزینه های آب را نیز افزایش داده است.

وی گفت: هم اکنون دمای هوا در منطقه گندم بریان تا 70 درجه در طول روز می رسد و ورود به این منطقه در طول روز بسیار خطرناک است.

مومنی ادامه داد: با این وجود گرمای بالای هوا موجب توقف فعالیت مردم شهداد نمی شود و مردم سعی می کنند خود را با شرایط موجود وفق دهند.

وی کشاورزی را مهمترین شغل مردم شهداد دانست و گفت: با وجود این گرما مردم مومن شهداد روزه می‌گیرند و در مزارع نیز کار می‌کنند.

وی همچنین از افزایش گرد و غبار در هوای شرق استان کرمان اشاره کرد و گفت: این گردو غبار که طی سالهای اخیر بیشتر شده است ناشی از بادهای 120 روزه است.

خشکسالی و گردوغبار در گرمای طاقت فرسا

وی گفت: با وجود خشکسالی و کمبود بارش‌ها و پائین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی اما مردم سعی می کنند اقتصاد این منطقه را که مبتنی بر کشاورزی است را پر رونق نگاه دارند.

مومنی از فعال بودن تمام مساجد و حضور پر رنگ مردم در مساجد نیز خبر داد و گفت: در ادارات نیز سعی می‌شود که خدمات مناسبی به مردم ارائه شود تا کمترین مشکلات در فصل گرما و ماه رمضان وجود داشته باشد.

وی همچنین به فصل خوشه بندی خرما نیز اشاره کرد و گفت: به زودی کار برداشت خرمای فصل جاری در شهداد آغاز می شود و قبل از آغاز این فصل باید خوشه بندی انجام شود.

وی گفت: گرمای هوا در برخی از باغها موجب خشکیدگی برگهای باغهای مرکبات شده است اما کشت و کار در مزارع ادامه دارد.

کمپ کویری شهداد منطقه ای امن برای اسکان شبانه

مومنی همچنین از گردشگرانی که برای حضور در گرمترین نقطه زمین حضور پیدا می کنند هشدار داد که به این مناطق وارد نشوند و به خصوص در ساعات ظهر و پیش از ظهر قرار گرفتن در این مناطق می تواند جان گردشگران را با خطر مواجه کند.

وی گفت: هوا در کلوتهای شهداد نیز به طور متوسط هفت تا هشت درجه از شهر شهداد بیشتر است و حضور در این مناطق بدون بلد محلی و آگاهی از اوضاع منطقه خطرناک است.

مومنی بهترین زمان حضور در کویر در این فصل سال در شهداد را شبها و پس از غروب آفتاب اعلام کرد و گفت: کمپ کویری شهداد نیز آماده اقامت شبانه گردشگران در این منطقه است.

گردشگران بدون راهنمای محلی به کویر وارد نشوند

محمد جهانشاهی، مسئول بخش اکوتوریسم میراث فرهنگی استان کرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت: گرمترین نقطه روی زمین گودال مرکزی کویر لوت در نزدیکی شهداد است و گندم بریان نیز از گرمترین مناطق زمین محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: وجود این پدیده ها در کنار جاذبه‌های کویر موجب می‌شود برخی افراد ماجرا جو قصد حضور در این مناطق رو داشته باشند.

جهانشاهی به این افراد هشدار داد که برای حضور در این مناطق باید از قبل هماهنگیها لازم را انجام دهند و از شرایط محیط آگاه باشند.

وی افزود: بهترین زمان حضور در گرمترین نقطه زمین و مناطق گردشگری شهداد فصول سرد سال هستند زیرا هوا در این مناطق معتدل است.

وی گفت: چند روز قبل در کمپ شهداد چند توریست خارجی سکونت پیدا کردند که نشان از امنیت بالای منطقه دارد و توصیه می کنیم در این فصل از سال گردشگری در طول شب در این مناطق انجام شود و به هیچ عنوان گردشگران ساعات روز را برای کویر گردی انتخاب نکنند.

جهانشاهی بیان داشت: در طول شب نیز تجهیزات و خودروهای مجهز برای گردشگری در کویر مورد نیاز است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین