کد خبر: ۲۵۱۸۴۵
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۶

نگارش کلیات متن توافق جامع پایان یافت

برخی منابع آگاه خبر داده‌اند تیم‌های ایران و ۱+۵ نگارش کلیات متن توافق جامع را به پایان برده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سایت ایران هسته‌ای در گزارشی اختصاصی خبر داده تیم های ایران و 1+5 نگارش کلیات متن توافق جامع را به پایان برده‌اند.

بر اساس این گزارش، اطلاعات دریافتی «ایران هسته ای» از وین نشان دهنده آن است که تیم های ایران و 1+5 نگارش کلیات متن توافق جامع را به پایان برده اند.

ایران هسته‌ای همچنین از قول برخی منابع که با این رسانه گفت‌وگو کرده‌اند می‌افزاید کلیات متن نوشته شده و اکنون دو طرف در حال نهایی کردن تک تک موضوعات مندرج در آن هستند.

طبق گفته منابع مورد استناد «ایران هسته‌ای» در این مرحله کار از موضوعاتی شروع شده که اتفاق نظر بیشتری درباره آنها وجود دارد.

این رسانه ایرانی؛ علی‌رغم این؛ نوشته بر اساس گزارش‌های موجود، هنوز هیچیک از دو طرف در موقعیتی نیست که با قطعیت بتواند نتایح مذاکرات در پایان موعد مذاکرات را پیش‌بینی کند.

به نوشته «ایران هسته‌ای»، اختلافات اساسی درباره ظرفیت غنی سازی، فردو، اراک، نحوه لغو تحریم ها، طول زمان گام نهایی و PMD هنوز حل و فصل نشده است.

بر پایه این گزارش، اصلی ترین شکاف میان دو طرف درباره مسئله غنی‌سازی رخ داده است که ایران اصرار دارد ظرفیت فعلی خود را حفظ کند و آن را در سال های آینده طبق یک توافق به تدریج تا اندازه 190000 SWU توسعه دهد، اما غربی ها عددی بین 3-10 هزار ماشین را مدنظر دارند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی روز دوشنبه در اظهاراتی بسیار مهم فرمودند نیاز ایران این است که 190 هزار SWU غنی سازی در اختیار داشته باشد ولی غرب می خواهد حداکثر 10 هزار SWU را بپذیرد.

بر خی منابع می گویند احتمال اینکه تا روز 31 تیر توافقی حاصل شود بیش از آن است که مذاکرات شکست بخورد.

به گفته این منابع علت اصلی این است که دو طرف عقیده دارند تمدید مذاکرات ممکن است اصل روند را به خطر بیندازد.

به گزارش تسنیم، علاوه بر این، برخی منابع غربی گفته اند احتمال دارد وزرای خارجه کشورهای عضو 1+5 روز جمعه 20 تیر (11 جولای) به وین رفته و در مذاکرات مشارکت کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین