کد خبر: ۲۵۵۲۱۷
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۶

شگرد عجیب مرد محکوم به اعدام برای فرار از زندان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزنامه اعتماد نوشت:

«متهم فرار كرد!» مامور جوان درحالي كه در بيسيم فرياد مي‌زد، ادامه داد: «مركز! متهم فرار كرد. آنها ما را بي‌هوش كردند و متهم را فراري دادند» با اعلام اين خبر بلافاصله گرو‌هي از ماموران وارد عمل شدند و طرح مهار براي دستگيري متهم فراري آغاز شد اما مرد ميانسال موفق شد تا از دست ماموران فرار كند. بررسي‌ها نشان مي‌داد متهم ميانسال مردي به نام قاسم است كه به اتهام قاچاق مواد مخدر به اعدام محكوم شده بود كه با شگردي حرفه‌يي از دست ماموران بدرقه زندان فرار كرده است. بررسي‌ها براي دستگيري متهم محكوم به اعدام ادامه داشت و در حالي كه هيچ سرنخي از متهم در دست نبود، تيزهوشي كارآگاهان پليس استان قزوين باعث شد تا قاسم با گذشت حدود يك سال از فرارش بازداشت شود

دو سال قبل


مرداد سال 91 كارآگاهان مبارزه با مواد مخدر شهرستان قزوين متوجه شدند كه مردي به نام قاسم مدتي است در كار خريد و فروش مواد مخدر است. با زيرنظر گرفتن قاسم و بررسي‌هاي شبانه روزي مشخص شد كه مرد ميانسال قاچاقچي مواد مخدر است و مدت‌هاست كه از مرزهاي شرقي مواد مخدر را قاچاق مي‌كند.

با به دست آمدن اين اطلاعات، قاسم به صورت نامحسوس زيرنظر گرفته شد و در ادامه مشخص شد كه او قصد ترانزيت مواد به استان قزوين را دارد. به همين دليل گروهي از ماموران مسير ترانزيت مواد را زيرنظر گرفتند و زماني كه قاسم قصد داشت محموله‌يي از مواد مخدر را وارد استان قزوين كند در عملياتي غافلگيرانه بازداشت شد. باتوجه به حمل 27 كيلوگرم مواد مخدري كه قاسم، همراه داشت دادگاه عمومي و انقلاب قزوين او را به اعدام محكوم كرد. پرونده براي تاييد راي به ديوان‌عالي كشور ارسال شد و با تاييد از سوي قضات ديوان‌عالي كشور مرد ميانسال در چند قدمي چوبه‌دار قرار گرفت. قاسم در زندان در انتظار اجراي حكم بود كه زن جواني به دادگستري استان البرز رفت و از او شكايت كرد.

همسر صيغه‌يي


زن جوان به قاضي پرونده‌اش گفت: «من همسر موقت متهمي به نام قاسم هستم كه سال گذشته به اتهام حمل مواد مخدر به اعدام محكوم شده است. قاسم قرار است به زودي پاي چوبه‌دار برود اما تكليف مهريه من هنوز مشخص نشده است و با اعدام همسرم نمي‌دانم چه كسي مهريه‌ام را پرداخت مي‌كند؟ از طرفي مي‌خواهم از همسرم جدا شوم. از شما مي‌خواهم كه قبل از مرگ همسرم تكليف مرا در اين رابطه مشخص كنيد.»

باتوجه به آنكه قاسم در زندان به سر مي‌برد، قاضي پرونده براي تحقيقات متهم را از زندان قزوين احضار كرد. هنگامي كه متهم از زندان قزوين به يكي از دادگاه‌هاي استان البرز انتقال داده شد، خانواده قاسم كه درصدد فرصتي براي فرار او بودند، دست به كار شدند و با دادن نوشيدني مسموم به ماموران بدرقه قاسم، آنها را بي‌هوش كرده و موفق به فراري دادن متهم ميانسال هنگام انتقال به دادگاه شدند.

فرار از ايران


با اعلام خبر فرار قاسم، تحقيقات براي دستگيري او آغاز شد اما متهم ميانسال خود را به مرزهاي شرقي رساند و توانست از ايران خارج شود. با آنكه متهم از ايران خارج شده بود اما بررسي‌ها براي يافتن او ادامه داشت تا اينكه گزارشي به پليس قزوين اعلام شد. گزارشي كه حكايت از آن داشت كه قاسم به ايران برگشته است. قاسم در استان خراسان رضوي تصادف كرده و دچار مصدوميت شده بود. بر اساس مستندات موجود در پرونده قاسم به يكي از بيمارستان‌ها انتقال داده شده بود. با به دست آمدن اين اطلاعات كارآگاهان راهي استان خراسان رضوي شدند اما متهم كه مي‌دانست پليس در تعقيب او است اين‌بار از بيمارستان فرار كرد و كارآگاهان موفق نشدند او را دستگير كنند. هر چند قاسم موفق به فرار شده بود اما اين مساله حكايت از آن داشت كه محكوم به اعدام دوباره به ايران بازگشته و ردزني‌ها براي يافتن سرنخي از مخفيگاه او ادامه يافت.

شكايتي مشابه


بررسي‌ها براي يافتن قاسم ادامه داشت تا اينكه كارآگاهان پليس در جريان شكايت مشابه قرار گرفتند. ماجرا از اين قرار بود كه اوايل ماه گذشته زن جواني به دادگستري‌اي در استان البرز مراجعه و شكايتي مشابه با شكايت همسر قاسم ارائه كرد. او هم مانند همسر قاسم، متهم فراري كه سال گذشته از زندان فرار كرده بود به دادگستري استان البرز مراجعه كرد و گفت: «همسرم به نام جواد، به اتهام قاچاق مواد مخدر به زندان افتاده و محكوم به اعدام شده است. حالا كه او به پايان زندگي‌اش رسيده است، نمي‌دانم تكليف مهريه‌ام چه مي‌شود؟ از طرفي مي‌خواهم از همسرم جدا شوم و از دادگاه مي‌خواهم كه دستورات لازم را صادر كند.»با شكايت زن جوان دستورات لازم صادر شد و موضوع به پليس آگاهي استان قزوين اعلام شد. اما باتوجه به آنكه شكايت همسر جواد مشابه با شكايت همسر قاسم بود، كارآگاهان به او شك كرده و تحقيقات نامحسوس در اين خصوص آغاز شد. در ادامه تحقيقات مشخص شد كه جواد يكي از اعضاي باند قاسم است كه مدتي بعد از او دستگير شده است.

بدين‌ترتيب جواد كه قصد داشت به همان شيوه و شگرد قاسم از زندان فرار كند لو رفت و مشخص شد كه اعضاي يك باند، طراحان فرار قاسم و همدستش از زندان هستند. با برملايي اين راز بررسي‌ها براي دستگيري اعضاي اين باند ادامه يافت و متهمان در يكي از شهرستان‌هاي اطراف تهران دستگير شدند. سردار ميرحيدري، فرمانده انتظامي استان قزوين با اعلام اين خبر گفت: «با دستگيري اعضاي اين باند، بررسي‌ها براي دستگيري قاسم ادامه يافت و در نهايت اواخر هفته گذشته قاسم در مخفيگاهش اطراف تهران دستگير شد. در ادامه بررسي‌ها مشخص شد كه پدر قاسم نيز به اتهام حمل 270 كيلو مواد مخدر دستگير شده و هم‌اكنون در زندان كرمان دوران محكوميتش را مي‌گذراند.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین