کد خبر: ۲۵۵۲۳۶
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۷

شهرداری به بلوغ فکری کارکنانش اطمینان داشته باشد

«مسئولان شهرداری به جای جداسازی محل کار شاغلان مرد و زن باید به قدرت تشخیص و بلوغ فکری نیروی کار اطمینان داشته باشند و چنانچه از وجود مشکلی فرهنگی مطلع هستند، به جای اقدامات مقتدرانه و نظامی‌گونه، با فرهنگ‌سازی در صدد رفع آن برآیند.»
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک فعال حقوق صنفی کارگران شهرداری تهران معتقد است مسئولان شهرداری به جای جداسازی محل کار شاغلان مرد و زن باید به قدرت تشخیص و بلوغ فکری نیروی کار اطمینان داشته باشند و چنانچه از وجود مشکلی فرهنگی مطلع هستند، به جای اقدامات مقتدرانه و نظامی‌گونه، با فرهنگ‌سازی در صدد رفع آن برآیند.

«سعید ترابیان» از فعالان کارگری شرکت واحد با بیان این مطلب به خبرنگار ایلنا گفت: جدا سازی فضای کاری کارکنان زن و مرد از یکدیگر چه در محیط‌های مرسوم، تنها پاک کردن صورت مسئله تلقی می‌شود.

وی با استناد به ماده ۷۵ قانون کار گفت: مطابق قانون زنان کارگر تنها از انجام کارهای سخت و خطرناک منع شده‌اند و اکنون سالهاست که در بسیاری از کارگاه‌ها اشتغال همزمان کارگران زن و مرد در کنار یکدیگر از نظر قانون و عرف پذیرفته شده است.

وی بابیان اینکه کارفرمایان باید با فرهنگ سازی به تثبیت شرایط قانونی برای همکاری هرچه بیشتر کارگران زن و مرد کمک کنند، گفت: پافشاری بیش از اندازه بر جداسازی جنسیتی می‌تواند موجب کاهش بهره وری در سازمان‌ها شود.

وی در عین حال با قبول اینکه در برخی محیط‌های شغلی ممکن است شرایط همکاری همزمان کارگران زن و مرد مناسب نباشد، افزود: به موجب قانون اساسی و حتی قانون کار نمی‌توان فردی را از انجام حرفه قانونی مورد علاقه‌اش منع کرد.

وی ادامه داد: موضوع جداسازی جنسیتی کارگران زن و مرد آنجایی حساس و بحث برانگیز می‌‌شود که احتمال تعدیل زنان کارگر بدون در نظر گرفتن شرایط قانونی قوت می‌یابد.

این فعال کارگری بایادآوری اینکه تا همین چند سال پیش گروهی از زنان در شرکت واحد به عنوان راننده در کنار کارگران اتوبوس مشغول به کار بودند، افزود: اما اکنون مدتی است که با این کارگران یا تسویه حساب شده و یا محل اشتغال آن‌ها به بخش اداری منتقل شده است.

وی بابیان اینکه اگر جامعه و به ویژه محیط‌های کاری از نظر فرهنگی آمادگی بیشتری برای حضور همزمان کارگران زن و مرد را داشت، این زنان همچنان در حرفه رانندگی مشغول کار بودند، گفت: در جامعه امروز زنان کارگر مانند همکاران مرد خود دارای مسئولیت اجتماعی هستند و به همین منظور در بازار کار مشغول فعالیت هستند و به همین دلیل نباید آن‌ها را از حق داشتن شغل و محل درآمد منع کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین