کد خبر: ۲۵۵۸۱۶
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۸
در دیدار روستاییان و عشایر چهارمحال و بختیاری؛

رییس‌جمهور: باید بین سنت دیروز و مدرنیته امروز آشتی برقرار کنیم

رییس جمهوری با بیان این که شرایط دنیا تغییر یافته است و ما باید بین سنت دیروز و مدرنیته امروز یک تلفیق و آشتی برقرار کنیم، گفت: باید هم از دانش و علم روز استفاده و هم از سنت های بسیار خوب گذشته به درستی پاسداری کنیم که این کار امکان پذیر است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» بعدازظهر امروز (چهارشنبه) در ادامه ششمین سفر کاروان تدبیر و امید در دیدار روستاییان و عشایر استان چهارمحال و بختیاری افزود: در گذشته دست های شهرها به سمت روستاها و عشایر دراز بود، اگر لبنیات می خواستند دستشان به سمت روستاها دراز می کردند.

وی ادامه داد: اگر گندم برای نان خود می خواستند، دست به سمت روستاها دراز بود و اگر انواع میوه های مورد نیاز می خواستند دستشان به سمت روستاها دراز بود حتی اگر جایی می خواستند بروند برای مَرکب خوب هم دستشان به سوی روستا دراز بود.

رییس جمهوری تصریح کرد: امروز کم کم صحنه تغییر یافته و در حال دگرگونی است و این برای همه ما جای تاسف دارد البته روستاییان و عشایر ما افتخاراتی از دیرباز داشته اند که امروز نیز دارا هستند و فردا هم خواهند داشت.

روحانی اظهار داشت: دل پاک، روح باصفا، ایثار و فداکاری، وطن دوستی، استحکام خانواده، احترام به بزرگ تر، اخلاق، ایمان و همه این ویژگی های خوب گذشته امروز در روستا و عشایر وجود دارد و فردا هم خواهد بود و ما از این بابت خوشحال هستیم.

وی ادامه داد: اما باید اشکال مساله را حل کنیم، به هر حال روستاییان ما نیاز به دانش و فرهنگ جدید دارند و در دنیای امروز دانش و اطلاعات و آثار دانش و فناوری تمام زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده و ما نمی توانیم در دنیای امروز کشاورزی کشور همانند 100 سال پیش باشد، همانطور که سالنی که هم اکنون ما در آن قرار گرفته ایم نیز با محل اجتماع 100 سال پیش متفاوت است.

رییس جمهوری خطاب به روستاییان و عشایر گفت: مطالبات شما نیز متفاوت است، شما نه تنها 100 سال پیش دنبال تونل نبودید بلکه تسخیر همه ارتفاعات و کوه ها با عضلات قوی و با امکاناتی که دیروز در اختیار انسان بود، به اسبی افتخار می کرد که با سرعت قادر است ارتفاعات را در هم نوردد.

رییس جمهوری در ادامه سخنان خود گفت: همه باید دست به دست دهیم ایران را آبادتر و توسعه یافته تر از گذشته و به قله و اوج اعتلا برسانیم و این کار با وحدت، تلاش و ایثار محقق می شود. 

حجت الاسلام والمسلمین روحانی که عصر چهارشنبه در دیدار روستاییان و عشایر استان چهارمحال بختیاری در نخستین روز سفر دو روزه به این استان سخن می گفت، اظهار داشت، دولت در این سفر تصمیمات مهمی برای استان چهارمحال و بختیاری اتخاذ کرده است که اعلام می شود. کلیات این تصمیمات را صبح امروز در جمع مردم اعلام کردم و در جلسات بعد نیز دیگر نکات اعلام خواهد شد. 

رییس جمهوری اضافه کرد: حرکت دولت به این سمت است که کشاورزی توسعه یابد، نوسازی شود و آبیاری نو شود تا از آب کم، محصول کافی و بیشتر به دست آید. 

وی با بیان اینکه برنامه دولت از آغاز کار تقویت کشاورزی در کنار صنایع و خدمات بود، ادامه داد:دولت تدبیر و امید اواخر مرداد سال گذشته کار خود را آغاز کرد،24 مرداد دولت از مجلس رای اعتماد گرفت، روز جمعه 25 مرداد احکام وزرا صادر شد و روز شنبه 26 مرداد دولت کار خود را آغاز کرد که نخستین تصمیمات کشاورزی ما در شهریورماه اتخاذ شد. 

روحانی با بیان اینکه گام هایی که این دولت برداشته بی تردید در مدت یک سال بی نظیر بوده است گفت: ما تقریبا 10 میلیارد دلار طی 11 ماه برای تحول در آب ، مهار آب یا نوسازی آبیاری اعتبار کنار گذاشته و برنامه ریزی کرده ایم که در طول سه تا پنج سال به تدریج اجرا می شود. 

وی در عین حال خاطر نشان کردکه تصمیم در زمینه آب اتخاذ و کار نیز آغاز شده است. 

به گفته وی دولت به معضل آب و مساله کشاورزی توجه ویژه دارد تا اقدامات لازم در این زمینه انجام شود. 

رییس جمهوری با بیان اینکه برای من و هیات همراه روز بسیار خوب و پرنشاطی است که در جمع مردم شریف استان چهارمحال و بختیاری و به ویژه جمع روستاییان و عشایر هستیم اظهار داشت: روستاییان و عشایر ما افتخاراتی از دیرباز داشتند که امروز دارند و فردا نیز خواهند داشت 

وی دل پاک، روح باصفا، ایثار، فداکاری، استحکام خانواده، احترام به بزرگتر، اخلاق و ایمان را ویژگی های روستاییان و عشایر ذکر و اضافه کرد اما باید اشکال مساله را حل کنیم به هر حال روستاییان ما نیاز به دانش و فرهنگ جدید دارند. 

رییس جمهوری ادامه داد:در دنیای امروز دانش و اطلاعات و فناوری و آثار آن تمام زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده است و ما نمی توانیم بگوییم کشاورزی در دنیای امروز در کشور ما همانند 100 سال قبل باشد. همانطور که سالنی که هم اکنون در آن هستیم با محل اجتماع 100 سال پیش متفاوت است. 

رییس دولت تدبیر و امید خطاب به روستاییان و عشایر با بیان اینکه مطالبات شما نیز متفاوت شده است توضیح داد: شما نه تنها 100 سال پیش به دنبال تونل نبودید بلکه به تسخیر همه ارتفاعات و کوه ها با عضلات قوی و مرکبی که در اختیار داشتید افتخار می کردید. 

رییس دولت یازدهم ادامه داد:اما به هر حال شرایط دنیای امروز تغییر کرده و باید بین سنت دیروز و مدرن شدن دنیای امروز تلفیق و آشتی برقرار کنیم. 

هم از دانش و علم روز استفاده کنیم و هم از سنت های بسیار خوب دیروزمان به خوبی پاسداری کنیم که این کار امکانپذیر است. 

روحانی توضیح داد: می توانیم اخلاق، سنن، ایمان، صمیمیت، مهربانی و برادری را نگه داریم اما از دانش و علم امروز در همه زمینه ها نیز استفاده کنیم. 

وی با اشاره به اینکه البته استفاده از دانش امروز روز در دامداری و کشاورزی نیز مشکلاتی همراه دارد،گفت: استفاده از کود شیمیایی آثار سوئی نیز دارد و هنگامی که در دامپروری از نهاده های جدید استفاده می کنیم که می تواند حالات ارگانیک را برهم بزندو آثار سوئی به وجود می آورد. 

** ضمیمه شدن اخلاق و فناوری بدون آثار سو در کنار هم 

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه باید بتوانیم اخلاق و فناوری را بدون آثار سوء در کنار یکدیگر ضمیمه کنیم اظهار داشت: هدف ما زندگی راحت تر و بهتر توام با اخلاق و فضایل بالاتر است که اگر این دو ضمیمه شد زندگی ما در دنیا و آخرت با سعادت خواهد شد. 

رییس جمهوری خطاب به مردم چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: استان شما استانی است که خدا نعمت های فراوان عنایت کرده اما وقتی یک استان کوهستانی است همانگونه که منبع تمدن و آب است مشکلاتی را نیز دارد. 

رییس جمهوری راه را یکی از مشکلات ذکر و اضافه کرد: احداث یک جاده در یک استان کویری با یک استان کوهستانی متفاوت است چرا که هزینه های احداث جاده در کوهستان بسیار گزاف است. 

روحانی در بخش دیگری از سخنان دیگر خود با بیان اینکه حرکت و کوچ عشایر و ایلات بسیار زیباست گفت: من در منطقه ای متولد و زندگی کرده ام که در فاصله 10- 20 کیلومتری روستای ما یکی از مراکز عشایر ایران قرار دارد، از کودکی کوچ عشایر را دیده ام که حرکت ییلاق و قشلاق و کار بزرگ آنها به چه زیبایی است. 

** عشایر پیشگام فداکاری برای کشور هستند 

روحانی با یادآوری این نکته که هر گاه برای کشور مشکل پیش آمد عشایر پیشگام و پیشران بودند که می توان به مبارزه با استبداد و نهضت انقلاب اسلامی اشاره کرد. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین