کد خبر: ۲۵۵۹۴۶
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸

مورچه‌ها هم شخصیت دارند

مطالعه صورت گرفته توسط محققان آمریکایی نشان می‌دهد، کلونی‌های مورچه دارای شخصیت خاص و منحصر بفردی هستند که توسط محیط شکل می‌گیرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: «سارا بنگستون» سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه آریزونا تأکید کرد: درصورتی که یک رفتار در طول زمان، بارها و بارها تکرار شود، آن را به عنوان شخصیت توصیف می‌کنیم؛ بسیاری از حیوانات دارای شخصیت هستند، اما درک درستی از نحوه تکامل شخصیت آنها نداریم و براین اساس حتی کلونی حشرات نیز دارای شخصیت هستند.

در این مطالعه، محققان رفتار کلونی مورچه‌های غرب آمریکا را در دو شرایط طبیعت و محیط آزمایشگاه مورد بررسی قرار دادند.

در محیط آزمایشگاه و درون محفظه‌های شیشه‌ای، امکان مشاهده رفتارهای پرخاشگرانه و تغییرات رفتاری، اندازه‌گیری سطح فعالیت فیزیکی کلونی‌های متشکل از 200 تا 600 مورچه فراهم می‌شود؛ اما اندازه‌گیری تلاش مورچه‌ها برای یافتن غذا باید در محیط طبیعت انجام شود.

مورچه‌های باشخصیت

این تحقیق نخستین مطالعه‌ای است که چند بعد شخصیت مورچه‌ها را مورد بررسی قرار داده است.

شخصیت هر کلونی‌ مورچه بر اساس نوع محیط تعیین می‌شود؛ بعنوان مثال کلونی که بطور گسترده در جستجوی منابع غذایی است، رفتار بسیار پرخاشگرانه‌ای در مقابل مزاحم از خود بروز می‌دهد؛ این کلونی دارای شخصیت خطرپذیری بوده و بیشتر در مناطق شمالی با آب و هوای سرد دیده می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد، ویژگی‌های جمعی مانند میزان گشت و گذار مورچه‌ها برای یافتن غذا یا سطح خشونت، از کلونی به کلونی دیگر متفاوت است و تلاش برای یافتن غذا و دفاع از لانه، دو رفتار مرتبط با به خطر افتادن تمام کلونی است.

به گفته «بنگستون»، برخی کلونی‌ها تمایل زیادی به خطرپذیری در فعالیت‌های روزانه داشته و خطرپذیری برخی دیگر بسیار پایین است؛ این تفاوت‌ها بشدت تحت تأثیر محیط بوده و حتی با تغییر عرض جغرافیایی، تغییر می‌کنند.

به نظر می‌رسد در مناطق شمالی که برف در آنجا دیرتر ذوب شده و کلونی‌ها زمان کمی برای جمع کردن آذوقه دارند، رفتار پرخاشگرانه بیشتر می‌شود که این مسئله با حفظ جمعیت و تولیدمثل در ارتباط است.

به گزارش ایسنا، نتایج این مطالعه در مجموعه مقالات انجمن سلطنتی انگلیس منتشر شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین