کد خبر: ۲۵۵۹۵۳
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵

پستانک و سرشیشه برای آرام کردن نوزاد، ممنوع

کارشناس دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اگر مادران از نتایج مطالعات و تحقیقات متعددی که در جهان در ارتباط با عوارض و خطرات استفاده از پستانک انجام شده آگاه شوند، هرگز برای آرام کردن کودک از پستانک استفاده نمی کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: «مریم فریور» روز جمعه در گفت وگو باایرنا به مناسبت هفته تغذیه با شیر مادر (10 تا 16 مرداد) افزود: اگر به کودک بویژه در ماه های اول، پستانک داده شود، سبب سردرگمی شیرخوار در تغذیه از شیر مادر خواهد شد.

وی، قطع زودرس تغذیه با شیرمادر را از عوارض دادن پستانک به کودکان برشمرد و خاطرنشان کرد: مطالعات نشان می دهد، قطع شیرمادر در شیرخوارانی که پستانک استفاده می کردند، در شش ماهگی چهار برابر بیشتر از دیگر شیرخواران بوده است. 

کارشناس دفتر سلامت جمعیت ،خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: استفاده از پستانک سبب افزایش خطر عفونت گوش میانی( اوتیت مدیا) در شیرخواران می شود، بطوریکه نوزادان سه تا 18 ماهه که از پستانک استفاده نکرده اند، 33 درصد کمتر دچار عفونت گوش شده اند. 

فریور تصریح کرد: برخی مطالعات، احتمال ابتلا به عفونت گوش میانی در اثر مصرف پستانک را 50 تا 100 درصد گزارش کرده اند. 

فریور با اشاره به عفونت های قارچی دهان و برفک و پوسیدگی دندان ناشی از استفاده از پستانک در شیرخواران گفت: مصرف پستانک با پوسیدگی دندان و عفونت قارچی دهان همراه است. 

وی ادامه داد: همچنین پستانک و سرشیشه موجب حرکات غیر طبیعی و تداخل در رشد طبیعی فک و دهان شده و در نتیجه موجب رشد دندانی نامناسب و جفت نشدن دندان ها می شوند.

کارشناس دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: این اثرات نامطلوب دائمی است و اصلاح پیامدهای آن در مراحل بعدی زندگی بی نهایت مشکل است چون تکامل عضله تحت تاثیر قرار می گیرد. 

فریور، کندی افزایش وزن شیر خوار و اختلال در تکامل روانی اجتماعی و تکلم کودک 

را از دیگر عوارض استفاده از پستانک برای شیرخواران عنوان کرد و افزود: پستانک بر تمایل کودک برای تقلید صداها و هوشمندی او اثر سوء دارد و باعث وابستگی مداوم می شود و تکامل اجتماعی را با اشکال مواجه می کند. 

وی یادآور شد: استفاده شیرخواران از پستانک بطور مشخص همراه با افزایش علائمی از جمله خس خس سینه، سرفه، گوش درد، استفراغ، اسهال، دل درد و وزن گیری ناکافی بوده است. 

فریور، اختلال در تنفس، کاهش اشباع اکسیژن خون، احتمال جداشدن لاستیک و خفگی، بروز آلرژی و اختلال خواب بخاطر بیرون افتادن پستانک از دهان را از دیگر مشکلات ناشی از استفاده از پستانک برای شیرخواران عنوان کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین