کد خبر: ۲۵۵۹۵۶
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۵

جواد مجابی:دولت‌آبادی نماد شرف قلم است

جواد مجابی در مراسم جشن تولد محمود دولت آبادی، این نویسنده را نماد شرف قلم خواند و گفت: او نویسنده‌ای مستقل و آزاداندیش است که شان قلم را حفظ کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایسنا، شب گذشته(16 مرداد ماه) مراسم تولد محمود دولت آبادی با حضور جمعی از هنرمندان و اهالی ادبیات در کافه «نزدیک کتاب» برگزار شد.این کافه که متعلق به پسر دولت آبادی است، همزمان با سالروز تولد محمود دولت آبادی افتتاح شد.

علی دهباشی که اجرای این مراسم را بر عهده داشت، در آغاز بخشی از پیام‌های اهالی ادبیات همچون سروش حبیبی را خواند و بعد از آن بهاءالدین خرمشاهی‌، ضمن آرزی تندرستی برای دولت آبادی گفت: من و آقای دولت آبادی سابقه دوستی طولانی داریم. من اوایل دهه 50 او را دیدم و بر آثار او نقد نوشتم. من روی کتاب «اوسنه بابا سبحان» نقد نوشته‌ام که در مجله رودکی چاپ شد و بعد هم از نزدیک با او اشنا شدم و 50 سال بر آثار او نقد نوشتم.

در ادامه خرمشاهی بخشی از یک قصیده و یک رباعی که برای دولت آبادی سروده بود، خواند.

سپس شکارچی – کمانچه نواز- بخشی از شاهنامه فردوسی را به زبان لری خواند و با کمانچه نواخت و همچنین آهنگ تولدت مبارک را با کمانچه و در پرده‌های مختلف برای زادروز محمود دولت آبادی نواخت.

در ادامه دهباشی بخشی از آخرین نامه سیدعلی جمال‌زاده به محمود دولت آبادی را خواند که در این نامه جمال‌زاده که به تازگی دو جلد از کلیدر محمود دولت آبادی را خوانده بود به او به خاطر این رمان تبریک می‌گفت.

در ادامه جواد مجابی - طنز پرداز‌،نویسنده و پژوهشگر - دولت آبادی را نماد شرف قلم خواند و گفت: دولت آبادی نماد شرف در مملکت ماست، او نویسنده‌ای مستقل و آزاد اندیش است که شان قلم را حفظ کرده است. در تاریخ کشور ما از رودکی‌ تا فردوسی و غیره بر شان قلم تاکید کرده‌اند و وقتی می‌گویند شعر ما را در آسمان نوشته‌اند‌، تعریف از خودشان نیست، بلکه تایید بر شان و شرافت قلم است.

او ادامه داد: در دوره‌هایی شان قلم کاستی یافته و بعضی از هنرمندان شان خود را ندانسته‌اند و متوجه نبود‌ه‌اند که نویسندگی خودش قدرت است و نویسنده نیازی به قدرت سیاسی ندارد. نویسنده‌ قدرتش را از مردم می‌گیرد اما من فکر می‌کنم دولت آبادی شاخص بوده و همواره استقلال خود را حفظ کرده است و محبوبیتی که از این باب از مردم گرفته موجب رشک است.

در ادامه مجابی برای دولت آبادی آرزوی ادامه خلاقیت و تندرستی کرد و گفت: امیدوارم شان قلم بماند و برای دولت آبادی و همه نویسندگان و مردم ایران آرزوی روزهای خوش دارم.

در پایان این مراسم که به صورت خصوصی برگزار می‌شد محمود دولت آبادی از حضور دوستانش تشکر کرد و گفت: من از حضور مردم ‌،تئاتری‌ها‌ و دوستان محترمم به خصوص نجف دریابندری تشکر می‌کنم ‌،همانقدر که از نشستن در کنار نجف دریابندری امشب احساس مسرت می‌کنم از آمدن او احساس شرمندگی هم می‌کنم.

او همچنین به پیامی که برای زادروز تولدش نوشته بود اشاره کرد و گفت: این پیام در مورد غزه بود اما چون شنیده‌ام صلح در منطقه برقرار شده و این جمع هم جمعی شاد است، دراینجا متن را نمی‌خوانم، اما منتشر خواهد شد.

دولت آبادی در پایان تاکید کرد: برای همه آرزوی سلامت جان و صلح و بهروزی دارم.

نجف دریابندری، داریوش شایگان، گلاب آدینه، مسعود کیمیایی، بهاء الدین خرمشاهی، جواد مجابی، شیرین بینا و لاله اسکندری تعدادی از هنرمندان و اهل قلم حاضر در این مراسم بودند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین