کد خبر: ۲۵۶۰۰۴
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۴

گزارشی از رایزنی یک روزه مقامات ایران و آمریکا در ژنو

مذاکرات یک روزه معاونان محمدجواد ظریف و جان کری، وزیران امور خارجه ایران و آمریکا در چارچوب مذاکرات هسته‌ای روز پنج‌شنبه برگزار شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: مذاکرات معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا به سرپرسی سید عباس عراقچی و ویلیام برنز از صبح روز پنج شنبه به مدت چندساعت در شهر ژنو سوئیس برگزار شد.

این مذاکرات بر اساس اعلام سید عباس عراقچی با هدف ادامه رایزنی‌ها از مذاکرات وین 6 درباره موضوعات مورد اختلاف و نیز بررسی نحوه نزدیک کردن دیدگاه‌های دو طرف برگزار شد.

در این مذاکرات مجید تخت‌روانچی دیگر معاون محمدجواد ظریف ، حمید بعیدی نژاد و محمد امیری نیز حضور داشتند. همچنین از سوی هیئت آمریکایی وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، جیک سالیوان و تعدادی دیگر از کارشناسان برنز را همراهی می‌کردند.

بر اساس اطلاع خبرنگار ایسنا مذاکرات معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا ، مذاکراتی کوتاه با دستور کار مشخص به ویژه درباره چگونگی ادامه مذاکرات در چهارماه آینده و نیز دور بعدی مذاکرات که به گفته مقامات دو طرف به احتمال قوی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار خواهد شد، بوده است.

شایان ذکر است درباره مذاکرات یک روزه معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا جز اینکه گفته شده است این مذاکرات "سازنده" و "خوب" بوده است خبری دیگری منتشر نشده است.

اخبار مختلفی مبنی بر برگزاری مذاکرات، قبل و بعد از نشست مجمع عمومی منتشر شده است اما هنوز خبردقیقی از زمان بعدی مذاکرات که احتمالاً‌ در سطح معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 و با حضور محمدجواد ظریف و کاترین اشتون خواهد بود منتشر نشده است.

یکی از مهمترین موضوعات و محورهای مذاکرات روز پنج شنبه معاونان وزیر خارجه ایران و آمریکا درباره مذاکرات بعدی بوده است.

به گزارش ایسنا، هیئت مذاکره کننده ایران عصر روز جمعه پس از یک روز مذاکره به تهران بازگشتند. گفتنی است ایران و 1+5 در مذاکرات وین 6 بر سر آنچه اختلافاتی اساسی درباره ظرفیت غنی‌سازی ایران، سایت غنی سازی فردو و راکتور آب سنگین اراک است نتوانسته اند به یک نتیجه مشخص و نهایی دست پیدا کنند و مذاکرات تا سوم آذرماه تمدید شد.

همچنین برخی گمانه زنی ها از به نتیجه رسیدن ایران و 1+5 در مذاکرات بعدی خبر می دهند اما در سخنان و موضع‌گیریهای مقامات دو طرف ایران و به ویژه آمریکا اعلام می شود که دو طرف در تلاشند تا سوم آذر (24 نوامبر) به توافق نهایی دست یابند. برخی کارشناسان معتقدند هنوز اختلافات اساسی برای رسیدن به توافق به بحث و مذاکرات بیشتری نیاز دارد با این حال مذاکرات بعدی ایران و1+5 با توجه به اینکه در نیویورک (مقر سازمان ملل) برگزار خواهد شد حساسیت‌ها نسبت به این مذاکرات افزایش یافته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین