کد خبر: ۲۵۶۱۸۸
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۹

تائید مرگ 48 تن در حادثه سقوط هواپیما/ جعبه سیاه پیدا شد

یک فروند هواپیما صبح یکشنبه حدود ساعت 9 و 45 دقیقه، در فرودگاه مهرآباد سقوط کرد. این هواپیما 40 سرنشین داشته و هنگام برخاستن از زمین دچار مشکل شده‌اند.خبرهای اولیه این سانحه حاکی از کشته شدن 40 سرنشین این هواپیما دارد که حدود هفت نفر از آنها کودک بوده اند.معاون مدیریت بحران وزیر راه و شهرسازی از پیدا شدن هر دو جعبه سیاه هواپیمای سقوط کرده ایران 140 خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ایران در تماس تلفنی خبرنگار اجتماعی ایرنا، ضمن تایید این خبر گفت: این هواپیما در انتهای فرودگاه مهرآباد سقوط کرده است.

«حسین درخشان» افزود: اما هنوز اطلاعات دقیقی در مورد نوع هواپیما و علت حادثه در دست نیست به همین منظور تعدادی از کارشناسان سازمان امداد و نجات برای بررسی بیشتر به محل سقوط هواپیما اعزام شده اند.

خبرنگار اقتصادی ایرنا نیز کسب اطلاع کرد، هواپیمای مسافربری که از سمت تهران به سمت طبس در حرکت بوده، در شمال فرودگاه مهرآباد سقوط کرده است.

خبرها حاکی از آن است که این هواپیما 40 سرنشین داشته و هنگام برخاستن از زمین دچار مشکل شده است.

خبرهای اولیه این سانحه حاکی از کشته شدن 40 سرنشین این هواپیما دارد که حدود هفت نفر از آنها کودک بوده اند.

گفته می شود خاموش شدن موتور هواپیما عامل اصلی سقوط این هواپیما بوده است.

** تمام مسافران این هواپیما کشته شده اند

سخنگوی سازمان آتش نشانی از کشته شدن تمام مسافران این هواپیما خبر داد و گفت: اجساد قربانیان در حال انتقال به پزشکی قانونی است.

** مشخصات کشته شدگان هواپیما

مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور دو نفر از کشته شدگان را خلبان و کمک خلبان، دو نفر را مهماندار، دو نفر کادر فنی و دو نفر دیگر را اعضای گارد امنیت این هواپیما عنوان کرد و افزود: 34 مسافر بزرگسال، 3 کودک زیر دو سال و سه نوجوان زیر 12 سال در بین کشته شدگان حضور داشته اند.

این هواپیما دارای شماره ثبت EP-GPA و متعلق به هواپیمایی سپاهان بوده است. 

** مشاهدات خبرنگار ایرنا از صحنه سقوط هواپیما

مشاهدات خبرنگار ایرنا حاکیست، هواپیمای سانحه دیده در محوطه ای در انتهای فرودگاه مهرآباد در میان درختان سقوط کرده و کاملا متلاشی شده است.

از مجموعه هواپیمای سانحه دیده تنها دم آن سالم مانده است و اکنون نیروهای اتش نشانی و هلال احمر در حال امداد و پاکسازی صحنه سانحه و جمع آوری اجساد قربانیان هستند

تائید مرگ 46 تن در حادثه سقوط هواپیما

سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر کشور از مرگ 46 تن در پی حادثه سقوط هواپیما را تایید کرد.

حسین درخشان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه 46 نفر در پی این حادثه جان خود را از دست دادند، گفت: امدادگران اجساد 23 تن از حادثه‌دیدگان را از میان تکه‌ها و قطعات هواپیما خارج کرده‌اند.

وی با بیان اینکه این هواپیما به دیوار کارخانه شیشه مینا برخورد کرده است، گفت: پنج نفر شامل اهالی و کارگران این کارخانه نیز دچار حادثه و مصدومیت شدند.

سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر کشور اضافه کرد: در حال حاضر تلاش برای خارج کردن دیگر اجساد از سوی امدادگران ادامه دارد.

** انتقال 9 نفر از مسافر مصدوم سقوط هواپیما به بیمارستان امام(ره) و پیامبران

امدادگران اورژانس در پی سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری در شهرک آزادی تهران، شش نفر از مجروحان از طریق اورژانس هواپیمایی به بیمارستان پیامبران و سه نفر دیگر به بیمارستان امام خمینی (ره) منتقل شده اند. 

دکتر امین صابری نیا با بیان آنکه شمار مجروحان و مصدومان سقوط هواپیما به 9 نفر رسیده است، گفت: بلافاصله پس از اعلام خبر سقوط هواپیمای مسافربری به مرکز اورژانس، اولین آمبولانس پس از چهار دقیقه به صحنه حادثه رسید.

وی افزود: حدود هشت مسافر مصدوم این هواپیما نیز برای درمان به بیمارستان های امام خمینی و پیامبران منتقل شده اند.

رییس اورژانس کشور افزود: در این عملیات سه نفر از مصدومان با هلیکوپتر امداد 115 به بیمارستان امام خمینی(ره) تهران منتقل شدند که این مجروحان شامل خانمی حدود 35 ساله و دو آقای بالای 30 سال است.

صابری نیا گفت: پنج مصدوم دیگر این حادثه نیز توسط آمبولانس های اورژانس به دیگر مراکز درمانی تهران منتقل شده اند.

وی خاطرنشان کرد: تمام افرادی که از طریق اورژانس به بیمارستان منتقل شده اند مسافران هواپیما بوده و شهروندان نبوده اند. 

وی افزود: این مجروحان تحت مراقبت بحرانی هستند و یک نفر از آنان هشیاری خود را به دست آورده است. 

وی درباره زنده ماندن یک نوزاد نیز گفت: اگر چنین باشد از طریق اورژانس منتقل نشده و این مورد به ما گزارش نشده است. 

**عضو کمیسیون عمران مجلس: به هواپیمای ایران 140 نباید اجازه پرواز داده می شد

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره سقوط پرواز آزمایشی هواپیمای ایران 140 در اصفهان گفت: سازمان هواپیمایی نباید به شرکت دارنده این هواپیما اجازه پرواز می داد.

«مهرداد لاهوتی» نماینده لنگرود در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی افزود: پرواز آزمایشی اولین فروند از این هواپیما (ایران 140) در اصفهان سقوط کرده بود و اعضای کمیسیون هم در جریان دو بار بازدید از مراحل ساخت این هواپیما نگرانی خود را اعلام کرده بودند که نباید به این شرکت اجازه پرواز داده شود تا شاهد چنین حادثه تلخی باشیم. 

وی اضافه کرد: برای سازمان هواپیمایی کشوری که باید بروز چنین اتفاقی را پیش بینی می کردند، متاسفم. 

گروه کارشناسی در حال بررسی علت سقوط هواپیما است 

معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به محض سقوط هواپیمای مسافربری ایران 140 در حوالی شهرک آزادی یک تیم کارشناسی از سازمان هواپیمایی کشوری برای بررسی علت حادثه به محل سقوط هواپیما اعزام شدند. 

حمید حبیبی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، هم اکنون این گروه کارشناسی در محل سقوط هواپیما در حال بررسی علت سقوط هواپیمای شرکت هوایی سپاهان هستند. 

یادآور می شود: صبح امروز یک فروند هواپیمای مسافربری ایران 140 متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان که در ساعت 9:18 دقیقه در مسیر تهران - طبس پرواز می کرد بر اثر سانحه سقوط کرد و 48 سرنشین آن کشته شدند. 

** جعبه سیاه هواپیمای سقوط کرده هنوز پیدا نشده است 

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سقوط هواپیما در فرودگاه مهرآباد یک سانحه بوده و هنوز جعبه سیاه آن پیدا نشده است. 

احمد مجیدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: پزشکی قانونی و شرکت هواپیمایی در حال بررسی وضعیت آماری کشته شدگان و مجروحان این سانحه هستند. 

وی خاطرنشان کرد: آمار رسمی و دقیق کشته شدگان و مصدومان پس از بررسی های لازم اعلام خواهد شد. 

**محدودیت ترافیکی اطراف فرودگاه مهراباد اعمال شد 

جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از اعمال محدودیت ترافیکی در اطراف فرودگاه مهرآباد و محل حادثه سقوط هواپیمای مسافربری خبر داد. 

ساعتی پیش یک هواپیمای مسافربری اطراف فرودگاه مهرآباد سقوط کرد و بیش از 40 نفر سرنشین کشته شدند. 

سرهنگ حسن عابدی دراین باره به خبرنگار ایرنا افزود: محدودیت های ترافیکی تا زمان پاکسازی کامل دیوار فرو ریخته فرودگاه که براثر اصابت هواپیما آسیب دیده است، ادامه می یابد. 

وی اظهار داشت: هم اینک محدودیت ترافیکی در ضلع جنوبی خیابان شیشه مینا از خیابان مخصوص اعمال شده است. 

عابدی ادامه داد: علاوه براین در ضلع شمالی اتوبان تهران - کرج و خیابان ولیعصر(عج) محدودیت ترافیکی اعمال شده است. 

وی تاکید کرد: در حال حاضر تردد از خیابان های جانبی فرودگاه مهرآباد جریان دارد. 

عابدی افزود: شهروندان می توانند برای ادامه مسیر خود از خیابان های جایگزین همچون مصطفی خمینی، ولی عصر و چوگان استفاده کنند.

** آشنایی با هواپیمای ایران 140 

هواپیمایی سپاهان متعلق به شرکت هواپیماسازی ایران است که مرکز آن در اصفهان واقع شده است که ساخت آن در دولت نهم تسریع داده شد.

هواپیمای ایران 140 هواپیمایی کوچک برای حمل 35 تا 100 نفر مسافر از یک منطقه به منطقه ای دیگر است.

هواپیمای مسافربری دارای سه گروه بهره بردار می باشد: 

1- خطوط هوایی که بلیط خود را با تخفیف ارائه می کنند یا هر روز از حومه به شهر و بلعکس سفر می کنند و همچنین هواپیماهای بزرگ امکان پرواز در آن مسیر ها را ندارند (Commuter Airlines). 

2- مراکز نظامی برای جابجایی پرسنل از یک منطقه به منطقه دیگر (Government Militaries). 

3- شرکت های بزرگ باربری برای استفاده در خطوط منطقه ای (Large Legacy Carriers).

در دهه 60 که هواپیماهای جت وارد بازار مسافربری شدند، پیش بینی می شد هواپیماهای پراپ به طور کامل از رده خارج شوند. ولی هواپیماهای بزرگ جت برای مسیرهای کمتر از 400 مایل (740 کیلومتر) اقتصادی نبودند، لذا خطوط هوایی در دهه 80 نسل جدید توربوپراپ ها را سفارش دادند (مثل هواپیمای Havilland Canada Dash 8) از طرفی در دهه 90 با پیشرفت موتورهای جت و کاهش مصرف سوخت آنها، هواپیماهای جت منطقه ای نیز وارد عرصه شدند. در حال حاضر بین این دو نوع هواپیما رقابت سختی به وجود آمده به طوری که ازحدود 5400 فروند هواپیمای منطقه ای در جهان بیش از نیمی از آن را هواپیماهای توربو پراپ به خود اختصاص داده اند. 

انتخاب هواپیمای توربوپراپ با ظرفیت حمل 6 تن بار و با توان جابجایی 60 مسافر و بار همراه برای مسیرهای در حد 700 kmو با زمان پرواز 1.5 ساعت در سال 1375 با حضور کارشناسان وزارتخانه های راه و ترابری ، صنایع و دفاع و نمایندگان خطوط هوایی کشور انجام پذیرفت.

به دنبال انتخاب نوع هواپیما از کلیه سازندگان این نوع هواپیما دعوت به مشارکت گردید. با توجه به مسائل اقتصادی و روابط بین المللی کشورمان هواپیمای آنتونف 140 از کشور اکراین انتخاب گردید. شرکت طراحی آنتونف بزرگترین طراح هواپیما در بلوک شرق می باشد .

در زمان عقد قرارداد (سال 1375) این هواپیما در مرحله تکمیل طراحی و تولید اولین نمونه های آزمایشی قرار داشت. 

شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) واقع در شاهین شهر به عنوان محل تولید این هواپیما انتخاب گردید. میزان مشارکت ایران در ساخت این هواپیما، دریافت مدارک طراحی و تولید و امتیاز به مقدار صد در صد و اجرای عمق عملی ساخت در حدود 70 درصد می باشد. (صرفا به علت رعایت مسائل اقتصادی و صرفه و صلاح کشور ، هسا هر زمان اراده نماید می تواند صد در صد هواپیما را تولید نماید.) 

علیرغم انعقاد قرارداد در دسامبر سال 1995 به علت تاخیر در تکمیل مراحل طراحی و تست نمونه های اولیه و اخذ گواهینامه تایپ این هواپیما از طرف اکراین و عدم تامین اعتبارات کافی برای آماده نمودن تاسیسات و خرید تجهیزات مورد نیاز عملا اولین فروند هواپیمای تولیدی هسا در سال 1379 از خط تولید خارج گردید. 

در سالهای 1379 تا 1383 به علت کاهش شدید قیمت نفت و عدم پرداخت اعتبارات مورد نیاز هسا نتوانست اقلام وندور هواپیما (موتور، سیستمها و اویونیک) که بیش از 60 درصد قیمت هواپیما را تشکیل می دهد، تهیه نماید و در نتیجه تولید مستمر و قابل اعتماد برقرار نگردید و در نتیجه قراردادهای فروش قابل توجهی با مشتریان منعقد نگردید. همچنین به علت اینکه برای اولین بار تولید هواپیما مسافربری در ایران انجام می گرفت، هیچ کدام از ساختارهای قانونی و تجاری آن مانند نحوه بیمه کردن و نرخ بیمه، نحوه تامین اعتبارات بانکی و سود مشارکت، نحوه ثبت هواپیما و گرفتن تضمینهای لازم بانکی و دهها مسائل قانونی دیگر در ایران شکل نگرفته بود و هنوز نیز برطرف نشده است .

با روی کار آمدن دولت نهم عنایت بیشتری به این پروژه شد و بخشی از بدهی های پروژه بخشیده شد و اعتباراتی جهت خرید این هواپیما برای خطوط هوایی کشور تخصیص داده شد و پروژه بسیار فعال شد. در حال حاضر چهار فروند از این هواپیما تولید شده است.

منبع: سایت aerospacetalk.ir مرجع هوانوردی و هوافضای پارسی

احمد مجیدی در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد:‌ پس از پایان یافتن مراحل جست‌وجو، هر دو جعبه سیاه هواپیمای ایران 140 سقوط کرده شرکت هسا پیدا شد.

وی افزود: با پیدا شدن این جعبه‌های سیاه بررسی محتویات آن‌ها در دستور کار قرار خواهد گرفت تا کمیته‌های بررسی، دلایل اصلی سقوط را مشخص کنند.

طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی دستورات لازم برای رسیدگی به خانواده جان باختگان صادر شده است و همه سرنشینان این هواپیما و همچنین اشخاص ثالث تحت پوشش بیمه بوده اند.

به گزارش ایسنا، هواپیمای شرکت هواپیمایی هسا صبح امروز با 48 سرنشین فرودگاه مهر‌آباد تهران را به مقصد طبس ترک کرد اما پس از دقایقی در حوالی این فرودگاه سقوط کرد.

در حال حاضر مرگ 38 نفر از سرنشینان این هواپیما تایید شده است و بازماندگان نیز برای پیگیری مسائل درمانی به بیمارستان‌های تهران منتقل شده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین