کد خبر: ۲۵۶۴۹۱
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۹

حذف مجوز استفاده از روغن در همه فرآورده‌های لبنی/ مصرف روغن پالم در لرستان ممنوع شد

عضو انجمن صنفی صنایع لبنی اعلام کرد: برای رفع ابهام از صنعت لبنیات، تصمیم بر آن شد تا همه مجوز‌های صادر شده برای مصرف روغن گیاهی در لبنیات پرچرب باطل و مصرف این ماده در تولید انواع لبنیات حذف شود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: محمد فربد در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت: گر چه مصرف روغن نباتی در تولید برخی محصولات و فرآورده‌های لبنی دارای مجوز بوده و کارخانه‌ها موظف بودند این موضوع را روی محصول قید کنند اما برای رفع ابهام از صنعت لبنیات، تصمیم بر آن شد تا همه مجوز‌های صادر شده برای مصرف روغن گیاهی در لبنیات پرچرب باطل و مصرف این ماده در تولید انواع لبنیات حذف شود.

وی افزود: مجوز استفاده از روغن نباتی تنها برای تولید برخی از انواع پنیر مانند پنیر پیتزا یا پنیر پروسس بود و اگر کارخانه‌ای آن را بدون مجوز در تولید این محصول یا سایر فرآورده‌های لبنی استفاده کرده، مرتکب تخلف شده و باید پس از محرز شدن این تخلف در دادگاه قضایی با آن برخورد شود.

فربد ادامه داد: شاید در صورت اینکه تخلف یک کارخانه در این زمینه در دادگاه ثابت شود، اعلام نام آن به صورت عمومی مشکلی نداشته باشد البته چگونه است که میلیاردها تومان پول در کشور توسط افرادی جابجا می‌شود اما با ذکر نام اختصاری‌شان از کنار این افراد می‌گذریم و انتظار داریم کارخانه‌هایی که از روغن در تولید لبنیات استفاده کرده‌اند اسمشان اعلام شود و آن برند ممنوع از فعالیت شود؟

عضو انجمن صنفی صنایع لبنی تصریح کرد: سالانه بیش از 700 هزار تن روغن پالم به کشور وارد می‌شود که نیمی از واردات روغن خام را به خود اختصاص داده است اما این دستگاه‌های نظارتی‌ هستند ند که باید ببینند که اگر مصرف روغن پالم برای سلامتی مضر است چرا باید به کشور وارد می‌شود و اگر مصرف آن مشکلی ندارد چرا باید در جامعه جنجال آفرید؟ یا اینکه چگونه است ناگهان روغن پالمی که سالهاست به کشور وارد می‌شود به موضوع روز رسانه‌ها و اذهان عمومی تبدیل می‌شود؟

وی تاکید کرد: انجمن صنفی صنایع لبنی اگر کارخانه‌ای را بر اساس رای دادگاه متخلف شناسایی کنند خودش در راستای برخورد با متخلف و پاک کردن صنعت لبنیات با آن برخورد می‌کنند کما این که پیش از این نیز معرفی متخلفان به دادگاه و برخورد با آنها در انجمن صنفی صنایع لبنی مسبوق به سابقه نیز بوده است.

فربد گفت: نام بردن از روغن پالم در صنعت لبنیات اشتباه است چراکه این روغن در کنار دیگر انواع روغن خام مانند روغن سویا، دانه آفتاب‌گردان و غیره به کشور وارد می‌شود اما کارخانه‌های لبنی که مجوز استفاده از روغن را در تولید محصولات‌شان دارند این محصول را از کارخانه‌های معتبر روغن نباتی تهیه می‌کنند و بنابراین نوع روغنی که تهیه می‌شود (پالم خالص یا ترکیبی از انواع روغن‌های وارداتی) به صنعت لبنیات ارتباطی ندارد و این صنعت آزمایشگاهی برای تشخیص نوع روغن نیست.

عضو انجمن صنفی صنایع لبنی اظهار کرد: سالانه حدود 6.5 میلیون تن شیر در صنایع لبنی تولید و فرآوری می‌شود که اگر کسی تخلفی در این صنعت مرتکب شود تعمیم دادن آن به کل صنعت صحیح و جایز نیست. البته جای این سوال مطرح است که علی‌رغم این که وزارت بهداشت با دیگر دستگاه‌های نظارتی خود مجوز واردات روغن پالم را به کشور داده‌اند پس چرا اگر مشکلی در استفاده از این روغن وجود ندارد این همه جنجال‌آفرینی می‌شود و به جای برخورد با متخلف با برخی اظهار نظرها کل صنعت لبنیات زیر سوال می‌رود؟

به گزارش ایسنا، پس از تایید مصرف روغن گیاهی در تولید لبنیات پرچرب از سوی وزیر بهداشت و اعلام بیانیه مشترک سازمان غذا و دارو، سازمان استاندارد در راستای شناسایی و برخورد با متخلفان در صنعت لبنیات انجمن صنفی صنایع لبنی جلسه مشترکی با مسئولان وزارت بهداشت برگزار کرد که طی آن مقرر شد ضمن برخورد با متخلفان این صنعت، تا پایان شهریور ماه محصولات لبنی عاری از مصرف روغن شود.

مصرف روغن پالم در لرستان ممنوع شد

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان گفت: استفاده از روغن گیاهی پالم در صنایع غذایی استان لرستان ممنوع شد.

بهرام دلفان در کارگروه تخصصی شورای سلامت و امنیت غذایی در استان با تشریح چگونگی استفاده از این روغن در صنایع‌غذایی اظهارکرد: چهار شرکت از تامین‌کنندگان فرآورده‌های غذایی در استان مجوز استفاده از این روغن را در فرمولاسیون فرآوده‌های خود داشتند.

وی بیان کرد: استفاده از این نوع روغن گیاهی را در فرمولاسیون فرآورده‌های غذایی این شرکت‎ها برای همیشه ممنوع کرده‌ایم.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان بیان‌کرد: از این نوع روغن گیاهی برای تولید پنیر پیتزا، پنیر نیم‌چرب UF، انواع خامه‌های گیاهی و بستنی و شیر خشک مصنوعی استفاده می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین