کد خبر: ۲۵۶۹۱۲
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۰

بازتاب تبریک رییس‌جمهور به مریم میرزاخانی/تلاش برای جلوگیری از فرار مغزها

خبر دریافت مدال ریاضی برای اولین بار توسط یک زن ایرانی از کنگره بین المللی ریاضی در رسانه های جهان انعکاس داشت.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: مریم میرزاخانی اولین زنی است که برنده مدال المپیاد ریاضی شده است.حسن روحانی رییس جمهور در یک نامه به خانم میرزاخانی تبریک گفت و در توییتر خودش نیز به این زن ایرانی تبریک گفت. این پیام تبریک باردیگر بحث فرارمغزها از ایران را دربرخی از رسانه های جهانی زنده کرد.

مریم میرزاخانی ۳۷ ساله تحصیل کرده در دانشگاه شریف، مدرک دکترای خود را از دانشگاه هاروارد دریافت کرده و مدرس در دانشگاه استانفورد است. وی اولین زنی است که برنده مدال ریاضی شده که معادل جایزه نوبل برای این رشته است. واشنگتن پست با اشاره به پیام تبریک حسن روحانی به مریم میرزاخانی می نویسد:« با وجود فرارمغزها از ایران رئیس جمهور به برنده مدال ریاضی تبریک گفت. واشنگتن پست با اشاره به دست آوردهای میرزاخانی؛ به حضور پررنگ زنان تحصیل کرده در ایران اشاره دارد و می نویسد تعداد زنان تحصیل کرده در دانشگاه های ایران از تعداد مردان بیشتر است و این روندی بوده که از سال ۱۳۸۰ آغاز شده است. واشنگتن پست با اشاره به برخی محدودیت ها برای  رشد زنان ایرانی نوشته است: در سال ۱۳۹۱ تحصیل زنان در  ۳۶ رشته ازمیان ۷۷ رشته دانشگاهی ممنوع شد که شامل فیزیک هسته ای، مهندسی نفت و معدن بود.

افزایش فرار مغزها در دوره احمدی نژاد

واشنگتن پست یکی از دلایل این منع تحصیلی برای زنان را مشکلات موجود برای یافتن شغل در زمینه های تحصیلی فوق می داند.همزمان با این عملکرد؛ زنان و مردان تحصیل کرده در ایران با هدف یافتن فرصت های اقتصادی و آزادی تحصیلی کشور را ترک می کنند. برطبق آمار بانک جهانی ایران از فرار مغزها ضربه زیادی خورده است و ۳۰۰ هزار ایرانی بین سالهای ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ کشور را ترک کرده اند و تعداد دانشجویان ایرانی در دانشگاههای آمریکایی روبه افزایش است.

به گزارش پیام نو حسن روحانی رئیس جمهور ایران تحت فشار برای تغییر این روند میان دانشجویان تحصیل کرده و نگه داشتن آنها در ایران است، افرادی چون میرزاخانی که به گفته روحانی باعث افتخار ایرانیان است.

کریستین ساینس مانیتور نیز با اشاره به تبریک حسن روحانی در تویتر به میرزاخانی نوشت:« خبر دریافت مدال ریاضی برای میرزاخانی به طور گسترده ای در وب سایت های خبری و بلاگ های ایرانی پخش شد. آنها ازمیرزاخانی به عنوان نابغه ایرانی یاد کرده اند. مدال ریاضی تاکنون به هیچ زنی تعلق نگرفته بود و تشخیص دستاورد میرزاخانی نشانگر آینده تازه ای برای زنان در حوزه ریاضی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین