کد خبر: ۲۵۷۰۸۱
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۹

دوربین های طرح ترافیک/ ترفندها و کارکردها

اجرایی شدن قانون طرح ترافیک جهت کم کردن مشکلات تردد در سطح شهر تهران از سال 1359 آغاز شده ، بعد از آن با هر چه وسیع تر شدن شهر تهران و افزایش خودروهای شخصی، قوانین طرح ترافیک نیز بیشتر و سخت تر شده است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: موتور سواری ابتدای محدوده طرح ترافیک لارستان یکی از خیابان های منشعب از مطهری ایستاده و چشم به عبور ماشین ها دوخته است، آماده و منتظر.

سواری پژویی می رسد انگار یکدیگر را از قبل می شناسند، راننده خودرو دستی تکان می دهد و رکاب موتوربه نام ˈمرتضی رحمانیˈ گازی به موتور خود. خودرو پژو بدون حتی لحظه ای توقف حرکت می کند موتورسوارپشت خودرو با پوشاندن پلاک آن راه می افتد تا آنجایی که از محدود دید دوربین طرح ترافیک خارج شود.

این روزها اگر بخواهید با ماشین شخصی بدون آرم طرح ترافیک خود به مرکز شهر بروید باید هزینه زیادی را برای عبور از دوربین های شهرداری پرداخت کنید، این هزینه اگر صرف پرداخت جریمه نشود باید برای خرید انواع آرم های طرح ترافیک صرف شود یا خرج راه کارهای پوشاندن پلاک.

اجرایی شدن قانون طرح ترافیک جهت کم کردن مشکلات تردد در سطح شهر تهران از سال 1359 آغاز شده ،بعد از آن با هر چه وسیع تر شدن شهر تهران و افزایش خودروهای شخصی، قوانین طرح ترافیک نیز بیشتر و سخت تر شده است.

سازمان حمل و نقل و ترافیک شهری با اندیشیدن تدابیری همچون مستقر کردن ماموران پلیس در محدوده طرح یا نصب دوربین هایی برای عکس برداری از پلاک ها، در تلاش برای جلوگیری از عبور خودروهای بدون مجوز است.

این سازمان برای ورود برخی خودروها به این محدوده که عموما مراکز شهر تهران و خیابان های پر تردد هستند آرمی را صادر کرده تا با خرید و چسباندن آن در جای مشخصی از ماشین بی دردسر به مقصد خود در این محدوده بروند.

عده ای با داشتن کارت هایی همچون خبرنگاری یا پزشکی با قیمت های مناسبی می توانند به این طرح ها دست پیدا کنند اما برخی دیگر که شرایط دریافت آرم طرح ترافیک از جمله واقع بودن محل کار یا منزل و بسیاری از این قبیل شرایط را ندارند عبور با دردسر را به هزینه کردن این میزان پول ترجیح می دهند و از همان روزهای اول دست به کارهایی برای پوشاندن پلاک خود کردند.

از چسباندن ورق و مقوا تا پیاده شدن همراه راننده و راه رفتنش پشت سر ماشین، از نشستن روی صندوق عقب خودرو و پوشاندن پلاک با پای خود تا زدن براق کننده مو به پلاک تا با کمک نور آفتاب یا فلش دوربین، عکس پلاک سفید شود.

اما این روزها جهت رفاه حال رانندگانی که قصد دارند با ماشین بدون آرم خود به مقصد برسند شغل جدیدی ایجاد شده است که تنها با پرداخت هزینه کمی پلاک خودرویشان را از دید دوربین ها پنهان کنند.

ماشین می ایستد و مرتضی سوار بر موتور خود به کنار پنجره راننده می رود 5 هزار تومان هزینه این اسکورت به وی پرداخت می شود حالا مرتضی به سود رسیده و راننده پژو به مقصدش.

راننده پژو می گوید: به دلیل نداشتن شرایط لازم برای دریافت آرم طرح ترافیک نمی توانم از این محدوده برای انجام کارهایم استفاده کنم و خرید آرم های یک روزه و یک هفته ای نیز برایم به صرفه نیست.

احمد ضیایی افزود: قبلا روی پلاک را با کاغذ می پوشاندم اما این کار هم سخت تر بود هم اگر پلیس می دید جریمه ای دو برابر داشت اما اکنون این هزینه هم کم است هم راحت.

جمیله شعبانی همسر مرتضی با اسپری برف شادی کمی دورتر ایستاده تا در صورتی که تعداد ماشین ها از تعداد موتورهای منتظر بیشتر بود با زدن اسپری بر روی پلاک نگذارد پولی از جیب ماشین سواران به جیب شهرداری سرازیر شود.

وی می گوید: ماشین های بدون طرح زیاد هستند و گاهی تمامی موتور سواران می روند پس باید کسی باشد که به آنها کمک کند.

او به توقف کوتاه ماشین ها اشاره می کند می افزاید: حتی لازم نیست راننده از ماشین پیاده شود چون برف شادی بعد از چند دقیقه از بین می رود و دیگر پلیس هم راهی برای جریمه کردن آنها ندارد.

مدیر حمل و نقل و ترافیک شهر تهران با بیان اینکه هم راننده خودرو و هم موتور سوار متخلف محسوب می شوند گفت: راه کار های بسیاری برای جلوگیری از این گونه تخلفات اندیشیده شده است.

شهرام جباری زادگان افزود: پیش از این خودروها تنها زمان ورود به محدوده طرح از زیر دوربین رد می شدند اما اکنون زمان خروج از طرح نیز خودروها باید از زیر دوربین های طرح ترافیک رد شوند.

وی با بیان اینکه تعداد چنین متخلفانی بسیار کم است خاطر نشان کرد: از آغاز اجرایی شدن قانون طرح ترافیک با فرهنگ سازی مناسب تعداد این متخلفان روز به روز کاهش یافته است.

جباری زادگان گفت: شهرداری تهران با کمک و همراهی پلیس راهبر برای جلوگیری از چنین جرایمی تلاش می کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین