کد خبر: ۲۵۷۴۳۰
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۶

دیوید کامرون: انگلیس درگیر یک جنگ دیگر در عراق نخواهد شد

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس روز دوشنبه تاکید کرد که موضع دولت این کشور در قبال بحران عراق روشن است و قصد اعزام نیروی نظامی به عراق و ورود به یک جنگ زمینی دیگر در این کشور را ندارد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: نخست وزیر انگلیس گفت: ما قصد اعزام نیروی زمینی به عراق نداریم و همچنین بدنبال فرستادن ارتش انگلیس به این کشور نیستیم.

کامرون افزود که لندن ضمن همکاری با کردها و دولت عراق ، از عملیات آمریکا در عراق حمایت خواهد کرد.

وی اضافه کرد: انگلیس از تمامی امکاناتش ازجمله قدرت نظامی و اعطای کمک، برای شکست گروه دهشتناک و ˈهیولایˈ داعش استفاده خواهد کرد.

کامرون که متعاقب سخنان روز گذشته فیلیپ فالون وزیر دفاع انگلیس و انتشار گزارش هایی درخصوص حضور نیروهای زمینی انگلیس در شهر اربیل در شمال عراق ، سخن می گفت، تصریح کرد که اولین اولویت دولت وی حفاظت از مردم کشورش در برابر تروریست ها است.

به گزارش منابع خبری انگلیس و نیز به گفته اعضای حزب کارگر؛ مواضع دولت کامرون در قبال بحران عراق بویژه مواضعش دربرابر گروه تروریستی داعش غیرشفاف و حتی گیج کننده است.

روزنامه های انگلیسی در شماره روز دوشنبه خود ، با اشاره به تغییر تاکتیک و گسترش عملیات نیروهای انگلیسی در عراق، به نقل از وزیر دفاع این کشور نوشتند: انگلیس در عراق درصدد متوقف کردن پیشروی داعش و کمک به دولت جدید بغداد برای مقابله با این گروه تروریستی است.

روزنامه دیلی تلگراف نوشت: مایکل فالون در سخنان در جمع پرسنل نظامی این کشور در پایگاه هوایی ˈاکروتیری ˈ در قبرس، به این مساله اشاره کرده که ماموریت انگلیس در عراق از پایان دادن به بحران انسانی در این کشور، به پیوستن به ˈنبرد علیه تروریسم ˈ و ˈحمایت از دولت جدید بغدادˈ ، تغییر یافته است.

وی همچنین هشدار داد ماموریت نظامی انگلیس در عراق می تواند برای هفته ها و ماه ها به طول بیانجامد.

دیلی تلگراف اضافه کرد: فالون گفت که جنگنده های تورنادو و یک هواپیمای پیشرفته شناسایی این کشور، در حال ماموریت درعمق خاک عراق بوده و بدنبال جمع آوری اطلاعات از نقل و انتقالات گروه داعش هستند.

به نوشته دیلی تلگراف، فالون همچنین فاش کرد که نیروهای انگلیسی پیش از این و همزمان با آماده شدن بالگردهای شنوک این کشور برای تخلیه آوارگان ایزدی از کوه های سنجار در شمال عراق، در این منطقه مستقر شده بودند.

صحبت های فالون، همزمان با انتشار مقاله دیوید کامرون نخست انگلیس در خصوص بحران عراق و تهدیدات گروه تروریستی داعش برای انگلیس و غرب، در ساندی تلگراف صورت گرفت.

کامرون در این مطلب که روز یکشنبه منتشر شد، هشدار داد غرب درگیر یک مبارزه علیه اندیشه های افراط گری تکفیری ( داعش) است و در صورتی که اقدامی سریعی برای شکست دادن آن صورت نگیرد، خیابان های انگلیس شاهد اقدامات تروریستی این گروه های افراطی خواهد بود. 

وی در این مقاله تصریح کرد: بریتانیا و غرب لازم است یک پاسخ قوی امنیتی به بحران کنونی درعراق بدهند چون جنگنجویان داعش درعراق و منطقه خاورمیانه به سادگی و با حمله صرف هوایی از بین نخواهند رفت. 

کامرون با اشاره به ابعاد این پاسخ امنیتی گفت: دولت انگلیس بایستی اقدام قاطع علیه افراطیون در داخل این کشور که در تلاش برای جذب نیروهای جنگنده برای جهان در خارج هستند، صورت دهد.

کامرون همچنین عنوان کرد که انگلیس بدنبال گفت وگو با ایران برای کنترل تهدیدات بی ثبات کننده داعش در منطقه است. 

به نوشته کامرون، انگلیس باید با کشورهایی مثل عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی، مصر و ترکیه و ˈشاید حتی ایرانˈ همکاری کند.

به نوشته نخست وزیر انگلیس ، کشورش باید نقشی پیشرو در تلاش های دیپلماتیک داشته باشد و به همین دلیل یک نماینده ویژه در اقلیم کردستان عراق منصوب خواهد کرد.

وی درگفت وگو با اسکای نیوز گفت: تایید می کنم که تازه ترین هواپیمای جاسوسی مان موسوم به ˈریوت جوینتˈ را برای تهیه عکس و اطلاعات بهتر و تجزیه و تحلیل رویدادهای منطقه به عراق اعزام کرده ایم تا به دولت عراق، پیشمرگ های کرد و آمریکایی ها کمک کند.

این هواپیما که مخصوص گردآوری اطلاعات است، برای کمک به تیمی از جت های جنگنده تورنادو که مشغول جمع آوری اطلاعات در شمال عراق هستند، به منطقه اعزام شده است.

دولت انگلیس تاکنون به رغم اعلام آمادگی برای مسلح ساختن نیروهای کرد عراقی و ارسال کمک های امدادی به آوارگان شمال عراق و نیز اعزام هواپیماهای شناسایی، جنگنده تورنادو و بالگردهای جنگی به منظور آنچه آن را ˈپشتیبانی از کمک های بشردوستانهˈ خوانده ، تاکنون رسما با حملات هوایی علیه گروه داعش موافقت نکرده است.

اما براساس گزارش های منتشر شده از سوی رسانه های گروهی انگلیس، دیوید کامرون از سوی نمایندگان حزب محافظه کار و شماری از شخصیت های سیاسی برای اعلام همراهی نیروی هوایی انگلیس با نیروی هوایی آمریکا برای حمله به مواضع گروه تروریستی داعش همچنان تحت فشار قرار دارد.

براساس گزارش منابع انگلیسی، برآورد می شود که تاکنون قریب به 500 انگلیسی به گروه افراطی داعش در عراق و سوریه پیوسته باشند.گفته می شود که تاکنون 19 تن از آنان در جریان درگیری های صورت گرفته در عراق و سوریه کشته شده اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین