کد خبر: ۲۵۷۴۳۳
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۴
سعید مقیمی استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی:

در زورآزمایی استیضاح، سهم توسعه علمی هیچ است

با اینکه دو روز به استیضاح وزیر علوم بیشتر باقی نمانده است ،مخالفان همچنان با برخورد سیاسی مجلس با وزیر علوم مخالفت می کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب-سرویس سیاسی: استیضاحی که امضا کنندگانش مطالبات جامعه دانشگاهی را دلیل استیضاح دانسته اند، هر روز با واکنش های منفی بیشتری از سوی قشر دانشگاهی مواجه می َشود.

سعید مقیمی استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با آفتاب ،عملکرد وزیر علوم واعمال فشار اقتدارگرایان برای تصاحب دانشگاه را دو دلیل عمده این استیضاح معرفی می داند. استیضاحی که به گفته وی تنها با شفافیت کامل وزیر در افشای نام بورسیه بگیران نتیجه آن تغییر می کند.

این استاد دانشگاه می گوید:« استیضاح وزیر علوم یک دلیل عام و یک دلیل خاص دارد. دلیل عام آن که تقریبا برای همه آشکارشده است اقتدارگرایی اصول گرایان است . دانشگاه و حوزه آموزش عالی جایی است که اقتدارگرایان می توانند در آن نفوذ خود را نشان بدهند. به همین دلیل دانشگاه برای آن هاست . دلیل خاص که به نظر من کمتر به آن توجه می شود این است که اقتدارگرایان در چند سال اخیر امتیازهای قانونی و غیر قانونی زیادی از وزارت علوم کسب کرده اند .ادامه یافتن این امتیازات مسئله اصلی این گروها و وجه خاص استیضاح کنندگان است.»

 به تازگی دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس انتصاب عوامل فتنه در دانشگاه‌های کشور را از جمله دلایل استیضاح وزیر علوم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد.موضوعی که هنوز از زبان بسیاری از اصول گرایان شنیده می شود. مقیمی به دلایلی استیضاح را از نظر منطقی رد شده دانسته ومی گوید:«هنوز هیچ تعریف مشخصی از فتنه گر وجود ندارد. جناح اصول گرا با واژه های ساده ای نظیر فتنه توانسته بسیاری را از عرصه مهمی چون دانشگاه ها براند و بسیاری دیگری را به خود نزدیک کرده و با این روش امتیازات گوناگون برای خود حفظ کند.بازی ساده سیاسی که با کلمات ساده همراه است اما به منفعت گروهی و جناحی ختم می‌شود.»

مقیمی در ادامه به وضعیت نا به سامان دانشگاه درچند سال اخیر پرداخت و گفت :« محدودیت فضای سیاسی ، ضعف علمی ، افت تحصیلی دانشگاه را تهدید می کند اما برای برخی این مسائل کوچکترین اهمیتی برای جناح اصول گرا ندارد. متاسفانه دانشگاه وسیله زور آزمایی جناحی شده است . زور آزمایی که سهم رشد و توسعه دانشگاه ها در آن تقریبا هیچ است. من بر این باورم در شرایط فعلی تنها راه بهبود اوضاع شفافیت وزیر علوم و معرفی کردن متخلفان به جامعه دانشگاهی و مردم  است.»

بسیاری از مجلسی ها نیز با استیضاح وزیر علوم مخالفند مسعود پزشکیان  عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس چندی پیش اظهار داشت این استیضاح هیچ ارتباطی به مجلس شورای اسلامی ندارد و کاملا یک مساله سیاسی است و در حقیقت دخالت در کار قوه مجریه محسوب می شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین