کد خبر: ۲۵۷۴۶۲
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۰

عراقچی: در جنگ اراده‌ها بر سر غنی‌سازی، ایران پیروز است

معاون وزیر امور خارجه ایران بر « نگاه ملی در روند مذاکرات هسته‌ای از سوی تمام طرف‌ها» تأکید کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایسنا، سیدعباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران عصر دوشنبه در مراسم اختتامیه همایش یک روزه "واکاوی روند پیشبرد سیاست هسته‌ای در دولت یازدهم" افزود: در 11 سال گذشته همیشه ایران آماده مذاکره، شفاف‌سازی و تأکید بر احقاق حقوق هسته‌ای‌اش بوده‌ است.

او ادامه داد: در جنگ اراده‌ها میان ایران و 1+5 بر سر غنی‌سازی، ایران پیروز است.

معاون وزیر خارجه ایران افزود: اگر مذاکرات به نتیجه نرسد به وضعیت پیشین برمی‌گردیم و نیاز عملی ما در حد غنی‌سازی صنعتی است؛ در عین حال هر توافقی باید در چشم‌انداز خود این نیاز غنی‌سازی صنعتی ایران را داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به اظهارات اخیر مقام معظم رهبری درباره مذاکرات گفت: ما فقط در موضوع هسته‌ای با آمریکا و آن هم در قالب 1+5 مذاکره می‌کنیم.

عراقچی تصریح کرد: در سایر موضوعات مذاکره با آمریکا نه مفید است و نه دشمنی آن‌ها را کم می‌کند.

معاون وزیر خارجه در ادامه با اشاره و بررسی مذاکرات هسته‌ای در 11 سال گذشته، مذاکرات سال‌های 2003 تا 2005 را مذاکراتی تلخ توصیف کرد و گفت: مذاکرات با اروپایی‌ها تجربه تلخی بود؛ چرا که ما هر نوع همکاری‌ای با آژانس داشتیم اما در نهایت بسته پیشنهادی آن‌ها واقعا اهانت‌آمیز بود.

وی افزود: ایران اعلام کرده بود از حق غنی‌سازی خود و تاسیساتش صرفنظر نمی‌کند اما در نهایت آن‌ها پیشنهادی را ارائه کردند که طبق آن ایران باید از حقش صرفنظر می‌کرد و تاسیساتش را از بین می‌برد و دانشمندانش را به بخش‌ها و صنایع دیگر می‌فرستاد.

وی ادامه داد: آقای روحانی (دبیر وقت شوای عالی امنیت ملی) در اعتراض به این بسته پیشنهادی نامه نوشتند و به شدت اعتراض و حتی اعلام کردند که این پیشنهاد ارزش خواندن هم ندارد.

عراقچی در ادامه با بیان اینکه در دوره بعد از 2005 به بعد باید وارد عرصه میدانی می‌شدیم و توانمندی‌های خود را تثبیت می‌کردیم، افزود: البته این کار هزینه‌هایی داشت که قطعنامه شورای امنیت و تحریم‌ها بود و باید پرداخت می‌شد اما ما تعلیق را شکستیم و فعالیت‌هایمان را دوباره شروع کردیم.

وی گفت: در سال‌های 84 تا 87 دعوای اصلی ما تعلیق بود؛ آن‌ها می‌گفتند تعلیق کنید تا مذاکره کنیم و ما می‌گفتیم آماده مذاکرات بدون پیش‌شرط هستیم. در همین شرایط روند جلو رفت و وارد مذاکرات بدون پیش شرط شدیم اما آن‌ها باز هم سعی کردند در مذاکره راه حل تعلیق را دنبال کنند. آن‌ها پیشنهادهایشان را تکرار کردند با این تفاوت که دسترسی به بازار سوخت هسته‌ای را هم برای ما فراهم می‌کنند. این در حالی بود که تهدید نظامی نیز به طور جدی و قوی علیه ایران وجود داشت.

عضو تیم‌های مذاکره به سرپرستی علی لاریجانی، سعید جلیلی و محمدجواد ظریف ادامه داد: ما برای رسیدن به آنچه امروز به لحاظ فنی در اختیار داریم سال‌های گذشته هزینه داده‌ایم و حالا دستمان پر است؛ بنابراین دیگر نیاز نیست هزینه کنیم. ما الان با دست پر سر میز مذاکره نشسته‌ایم .

وی در ادامه با اشاره به نقش مردم و نظام در مذاکرات هسته‌ای افزود: در مقطعی که نظام تصمیم گرفت مذاکره بی‌حاصل سال‌های 2003 تا 2005 را کنار بگذارد و به عرصه میدانی وارد شود شاید خواست خدا بود که با انتخابات 84 مصادف شویم و سیاست جدیدی در دولت احمدی‌نژاد با همین هدف پیگیری شود و دوباره باز هم خواست خدا بود که در سال 92 و در حالی‌که دست ایران به لحاظ فنی پر بود انتخابات برگزار شده و انرژی حاصل از آن به کمک مذاکرات آمد.

عراقچی با بیان اینکه این پرسش که آیا هزینه‌هایی که برای رسیدن به این مقطع داده‌ایم درست بوده است یا خیر جای بحث دارد گفت : اما به هر حال بدون هزینه نمی‌شد این مسیر را جلو رفت.

عضو تیم مذاکره‌کننده در ادامه با اشاره به توافق ژنو گفت: بخشی از این مذاکره یک آتش‌بس شش ماهه است که فضایی را برای مذاکره به وجود آورد. بخش دوم این است که آن‌ها تحریم جدید نمی‌گذارند و ایران هم برنامه‌ هسته‌ای‌اش را گسترش نمی‌دهد.

وی افزود: توافق ژنو یک سند سیاسی است که هر دو طرف اقدامات داوطلبانه‌ای را متقابلا انجام می‌دهند.

معاون ظریف تاکید کرد: ‌اینکه آن‌ها پذیرفتند ایران غنی‌سازی داشته باشد بزرگترین دستاورد ماست. روزی بود که آن‌ها به ما می‌گفتند دو ماه تعلیق کنید تا ما بگوییم ایران تعلیق کرد و قطعنامه‌ها اجرا شد و بعد دوباره مذاکره می‌کنیم، اما ما حتی حاضر به تعلیق دو روز فعالیت‌های غنی‌سازی مان نشده‌ایم؛ گرچه برای فعالیت‌های هسته‌ای‌مان به ویژه غنی‌سازی هزینه زیادی پرداخته شده و غنی‌سازی نان شب ما و اولویت نظام بود،‌ اما غنی‌سازی به نوعی یک جنگ اراده بین ایران، آمریکا و هم‌پیمانانش بود و اینکه چه کسی می‌تواند اراده‌اش را بر دیگری تحمیل کند.

وی در ادامه اظهار کرد:‌ ما توانستیم شورای امنیت را که بزرگترین قدرت مشروع بین‌المللی است و مصوبات آن برای همه کشورها لازم‌الاجراست عقب بنشانیم چنانکه الان می‌گوید بیایید درباره میزان غنی‌سازی صحبت کنیم.

عراقچی در ادامه با اشاره به اینکه توافق ژنو می‌گوید به قطعنامه‌های شورای امنیت هم پرداخته شد، گفت: واقعا از این شل‌تر نمی‌توانست با قطع‌نامه‌های شورای امنیت برخورد شود. همچنین تحت تاثیر توافق ژنو فضای بین‌المللی علیه ایران شکسته شد که توانست آرامش نسبی‌ای را درباره ایران ایجاد کند.

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه توافق ژنو و رسیدن به نتیجه در مذاکرات دستاورد هیچ کسی نیست بلکه دستاورد ملت است گفت: مذاکراتی موفق است که مبتنی بر قدرت باشد. از نظر ما قدرت یعنی متکی به دستاوردهای میدانی هسته‌ای‌مان بوده و هستیم. همچنین توانایی دفاعی‌مان، قدرت حمله به ایران را به صفر رسانده و توانسته‌ایم در برابر تحریم‌ها مقاومت کنیم.

عراقچی با بیان اینکه مذاکره یک ابزار است تا ما را به هدفمان برساند ادامه داد:‌ دیپلماسی و مذاکره بدون قدرت که در بالا به آن اشاره کردم ضعیف است و قدرت بدون مذاکره کور. در عین حال معتقدم نه باید به این ابزار دل خوش کرد و نه باید از آن ترسید؛ بلکه هرجا که مفید باشد باید آن را به کار گرفت.

وی در ادامه با اشاره به مذاکرات با آمریکا اظهار کرد: مذاکرات دوجانبه در موضوع هسته‌ای با آمریکا باعث نشده دشمنی‌شان به طور کامل با ما رفع شود و یا اینکه تصور کنیم آن‌ها در مذاکره به دنبال هدفشان نیستند. ما هم در عرصه مذاکره با آنها مقابله می‌کنیم و باید جلویشان بایستیم تا به خواسته‌هایشان نرسند.

وی تاکید کرد: ‌منابع قدرت ما این اعتماد نفس را به ما می‌دهد که وارد مذاکره شویم . سلاح ما اقتدار و انعطاف است که باید تلاش کنیم هنرمندانه این دو را تلفیق کنیم.

این عضو تیم مذاکره‌کننده ادامه داد:‌ اگر مذاکره به نتیجه نرسد هرکس به موضع قبلی‌اش بازمی‌گردد؛ البته دیپلماسی هیچ وقت تمام نمی‌شود و ممکن است در شکل و قالب جدیدی تعاملات ادامه پیدا کند؛ اما جمهوری اسلامی دیگر به فضای روانی قبل از توافق ژنو بازنمی‌گردد.

در ادامه عراقچی در پاسخ به سوال یکی از حاضران در همایش مبنی بر اینکه چرا مذاکرات دوران آقای روحانی را تلخ می‌دانید در حالی که آن زمان مذاکرات به هر شکلی ادامه داشت تا زمان برای ساخت تاسیسات هسته‌ای فراهم شود، گفت: البته از این زاویه ما به زمان نیاز داشتیم، همچنین نیاز بود تا فضای جنگ آمریکا در افغانستان و عراق را از سر بگذرانیم.

معتقدم ما باید در آن دوره تعلیق را امتحان می‌کردیم که معلوم شود جواب نمی‌دهد اما در عین حال برخورد اروپایی‌ها با ما تلخ بود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تمهیداتتان در صورت شکست مذاکرات چیست؟ گفت:‌ اگر مذاکره موفق نشود و شرایط سخت‌تری پیش آید وجدانمان راحت است و پیش مردم جواب داریم. ما مذاکرات هسته‌ای را یکپارچه می‌بینیم و معتقدیم باید دوران آقای روحانی طی می‌شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین