کد خبر: ۲۵۷۵۰۱
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۸

روایت هم‌دانشگاهیان فرجی‌دانا از مشی عملی و فکری او

جمعی از اساتید دانشگاه تهران ضمن اشاره به شخصیت علمی وزیر علوم، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست کردند با رای اعتماد به فرجی‌دانا از فرصت‌سوزی و ایجاد وقفه در روند فعالیت دانشگاه‌ها در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید جلوگیری کنند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دکتر غلامرضا غفاری دانشیار دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: استیضاح حق مجلس است اما مواردی که مجلس برای استیضاح مطرح کرد، مواردی نیستند که بتوانند بر اساس آن وزیر را مورد استیضاح قرار دهند.

وی با بیان اینکه فرجی دانا شخصیتی علمی و شناخته شده است گفت: استیضاح فرجی دانا در این موقعیت خیلی برای جامعه علمی وضعیت مناسبی را به ذهن متبادر نمی‌کند. چون آقای فرجی دانا هم برای دانشگاهیان و هم برای کسانی که در سطوح بالا کار می کنند فردی شناخته شده است.

وی افزود: فرجی دانا هم نظام آموزشگاهی و هم نظام آموزش عالی کشور را می شناسند. او هم چنین رئیس دانشگاه تهران بوده و در خود دانشگاه تهران هم در بخش هایی که مربوط به فعالیت های علمی و پژوهشی می شود حضور موثری داشته است.

وی ادامه داد: فرجی درمجموعه نظام آموزشی کشور جایگاه خوبی به لحاظ علمی و اخلاقی و هم پاک دست بودن دارد . از نظر مدیریتی فردی قاطع و موثر هستند و قانونمداری که در نگاه فرجی‌دانا وجود دارد و حرمتی برای اعضای هیات علمی قائل است، قابل ستایش است.

این دانشیار گفت: دانشگاه مثل همه بخش های دیگر بهره مند از سرمایه هایی است که یکی از آنها سرمایه علمی و سرمایه اجتماعی است که دانشگاه از آن بهره مند است.

وی در نهایت سهم دانشگاه در اعتماد اجتماعی را بالا دانست و گفت: اگر مجلس دوباره به فرجی دانا رای اعتماد ندهد می تواند روی سرمایه علمی دانشگاهیان اثر منفی داشته باشد و با توجه به سهمی که دانشگاه در اعتماد اجتماعی و ایجاد امید در جامعه دارد ، رای به فرجی دانا اعتماد اجتماعی در جامعه را ارتقا می دهد

فرجی‌دانا دانشگاه را بدون سیاسی بازی اداره می‌کند

یک استاد اقتصاد دانشگاه تهران با ابراز تاسف از مطرح شدن استیضاح، گفت: اکثر دانشجویان و اساتید از فرجی دانا راضی هستند. او یکی از اساتید با تجربه از نظر مسائل اجرایی و دانش در کشور است و ایشان فردی هستند که وقتی در دانشگاه تهران بودند نشان دادند به نحو مطلوب می توانند دانشگاه بدون سیاسی بازی اداره کنند.

دکتر رضا شیوا در گفت وگو با ایسنا عملکرد فرجی دانا را "عالی" ارزیابی کرد و گفت: به عنوان استاد از فعالیت او راضی هستم. آرامشی در مدت حضور ایشان برقرار بود که دانشجویان نیز از آن رضایت دارند.

وی هم چنین نزدیکی شروع سال تحصیلی را یادآور شد و گفت: با مطرح شدن استیضاح ، در سال تحصیلی جدید کارها عقب می افتد و شور و شوقی که به وجود آمده بود خاموش می شود و زمان می‌برد تا ببینیم وزیر جدید چه کسی است و آیا می تواند مقل فرجی دانا کارها را پیش ببرد یا نه.

وی در ادامه وزارت علوم را سمتی پر دردسر خواند و گفت: اگر وزیر جدیدی انتخاب شود تازه باید برنامه ریزی کند و با محیط آشنا شود. این پست ها پر دردسرند و افرادی که آن را قبول می‌کنند باید از خودگذشتگی داشته باشند .

این استاد دانشگاه در نهایت گفت: نمی دانم دلایل استیضاح کنندگان چیست. هر کسی جای ایشان بیاید ممکن است مشکلاتی داشته باشد. همه افراد چه در قوه مقننه، چه مجریه و چه قضائیه مگر افراد کاملی هستند؟ همه نقاط ضعفی دارند که باید تلاش کنند آن ها را برطرف کنند.

فرجی دانا یک اندیشمندِ دانشمندِ‌ با تجربه است

عضو هیئت علمی پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران نیز معتقد است: امروز یک اندیشمند دوراندیش و با تجربه ی بسیار هوشمند که تنها هدفش ارتقای دانش و بالا بردن سطح علمی دانشگاه ها و وزارت خانه است در رأس این وزارتخانه قرار دارد.

دکتر فدوی هم چنین گفت: بنده 30 سال است که در دانشگاه تهران فعالیت می کنم و در این 30 سال در جریان انتخاب وزیر و رییس دانشگاه ها بوده ام و متوجه شده‌ام که چه اندیشمندان باتجربه ای در دانشگاه تهران و کشور وجود دارد که متاسفانه در دوره قبل نه تنها از این افراد استفاده نشد، بلکه شماری از آنان در انزوا بودند.

وی افزود : آقای فرجی دانا در مدت زمان وزارت خود باعث ایجاد امنیت فکری و آرامش استادها و دانشجویان شده است و با توجه به توانایی های ایشان و اقدامات ارزنده ای که تا کنون انجام داده اند دانشگاهیان امیدوارند با سیاست های وزارتخانه و دانشگاه ها آینده بسیار خوبی برای علم و دانش کشور رقم بخورد.

فدوی در ادامه گفت : من معتقدم این استیضاح و رفتارهایی از این دست که این روزها به شدت وقت زیادی از مسئؤلان و جامعه دانشگاهی را مشغول کرده است ، جز یک رفتار سیاسی ، چیز دیگری نیست.

به اعتقاد این عضو هیات علمی پردیس هنرهای زیبا، متاسفانه جریان‌های تندرو که تعداد بسیار کمی هم هستند، همان‌هایی هستند که در هشت سال گذشته کشور را با مشکلاتی مواجه کردند و الان نیز به دنبال این هستند که اجازه ندهند افراد شاخص دولت یازدهم کار خود را به درستی انجام دهند.

وی در آخر گفت: به عنوان فردی که 30 سال است در فضای دانشگاه فعالیت می‌کنم و به مسائل جامعه آگاه و خدمتگذار نظام هستم امیدوارم این مسائل پایان یابد و مملکت ما روزبه روز رشد کند.

وزیر علوم مقبولیت دانشگاهی دارد

به اعتقاد استاد اقتصاد دانشگاه تهران، فرجی دانا سیاسی نیست، وی تلاشی جز در جهت ارتقاء دانشگاه ها ندارد.

دکتر حسین عباسی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن اشاره به دلیل نمایندگان مبنی بر توقف رشد علمی کشور، گفت: چگونه می شود کسی که جوایز علمی مختلفی را از آن خود کرده باعث توقف رشد علمی کشور شود ؟

وی با تأکید بر حساسیت فرجی دانا روی بی عدالتی و تلاش وی برای ایجاد مبانی که در اجرا به عدالت نزدیک شود گفت: این مهم با منافع برخی در تضاد است.

وی با اشاره به انتصابات و تغییرات ایجاد شده در دانشگاه ها توسط وزیر علوم این روند را متعادل و به دور از تفکرات سیاسی و جناحی دانست و در عین حال تاکید کرد: در دولت یازدهم فضای دانشگاه ها به شدت آرامش داشته و صدای اعتراضی نشنیدیم در حالیکه با تغییر فرجی دانا فضای دانشگاه ها را متلاطم می کنیم که این در شرایط کنونی و با توجه به نزدیکی شروع سال تحصیلی به صلاح نیست.

عباسی نژاد در مورد شخصیت علمی و عملکرد فرجی دانا با ذکر این نکته که شخصیت علمی او شناخته شده است و نیازی با معرفی ندارد، گفت: عملکرد فرجی دانا را در این زمان کوتاه نمی توان ارزیابی کرد و باید به وزیر علوم فرصت داده شود.

وی فرجی دانا را شخصی متدین، اخلاق مدار و به لحاظ علمی قوی دانست و گفت: وزیر علوم مقبولیت دانشگاهی دارد.

فرجی دانا دانشگاهی است و به نفع دانشگاهیان عمل می کند

یک استاد دانشکده فنی دانشگاه تهران روش برخورد مجلس و بعضی نمایندگان را باعث ایجاد ناراحتی، دلخوری و سرخوردگی اعضای هیات علمی خواند و تأکید کرد:‌ فرجی دانا فردی متدین، محقق و دانشگاهی است که اکثر اعضای دانشگاهیان با انتخاب او موافق بودند به همین دلیل به نظر می رسد این برخوردها بیشتر سیاسی باشد تا علمی.

کتر محمد حسن پیش بین بااشاره به شناخت جامعه دانشگاهی از فرجی‌دانا و اعتمادی که به وی دارند، افزود: دانشگاهیان امیدوارند فرجی دانا بتواند مشکلاتشان را حل کند بهتر بود نمایندگان هم مثل دانشگاهیان از او پشتیبانی می کردند.

وی ضمن اشاره به آسیب‌ها و لطماتی که در دولت گذشته به آموزش عالی کشور وارد شد، تأکید کرد:‌ در 9 ماه کاری چطور می توان صدمات آن سال‌ها جبران کرد ؟ ایشان هنوز نتوانسته تمام مشکلات دانشگاه ها را مرورکرده و یکبار به همه دانشگاه ها سرکشی کند.

این عضو هیئت علمی دانشکده فنی دانشگاه تهران درپایان اظهارکرد:‌ فرجی دانا شخصیت دانشگاهی است و به نفع دانشگاهیان عمل می کند، بهتر بود استیضاح کنندگان هم مثل مردم،‌ اساتید و دانشجویان که به او امیدوارند، از وزیرعلوم پشتیبانی می کردند نه اینکه در مقابلش بایستند.

خرابکاری های هشت سال را نمی شود در هشت ماه درست کرد

دکتر اکرم قدیمی استاد دانشگاه با اشاره به اینکه این استیضاح سیاسی است، گفت: این استیضاح قبل از اینکه دلیل علمی داشته باشد سیاسی است و هیچ آماری از عملکرد بد این وزارتخانه در دست نیست،چه بسا با وجود تخریب هایی که در دولت قبل در فضای آموزش عالی کشور اتفاق افتاده این وزرات تاکنون بسیار هم خوب عمل کرده است.

این استاد دانشگاه با طرح این پرسش که اگر مجلس روی وزارت علوم آنقدر حساسیت دارد چرا در دوره گذشته از این دست کارها انجام نمی داد، افزود: اینطور صحیح نیست که مجلس درباره وزارت علوم یک دولت حساسیت به خرج بدهد و در مورد اشتباهات وزارت علوم دوره دیگر هیچ واکنشی نشان ندهد.

دکتر قدیمی افزود: این دوره هنوز وامدار 3000 بورسیه ای هستند که در دوره قبل اتفاق افتاده و تا آن خرابکاری ها رفع شود زمان لازم است، هشت سال را نمی توان در هشت ماه درست کرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه این پرسش و پاسخ ها و استیضاح ها می تواند تاثیرات بدی در این وزارت بگذارد ادامه داد: این کارها فقط سلب آرامش و انرژی از وزارت علوم و دست اندرکاران این وزارتخانه می کند و باعث می شود بجای اینکه به کارهای خودشان برسند وقت شان درگیر این موضوعات شود.

نگاه وزیر علوم به دانشگاه‌ها علمی است

دکتر محمود نیلی احمد آبادی سرپرست دانشگاه تهران نیز در مورد شخصیت علمی وزیرعلوم، اظهارکرد: دکتر فرجی دانا در دوران تحصیل جزو رتبه‌های برتر شاگرد اول دانشکده فنی دانشگاه تهران بودند و هنگامی هم که برای ادامه تحصیل به کانادا رفتند هم جزو فارغ التحصیلان موفق دانشگاه بودند.

دکتر محمود نیلی احمد آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار«دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، افزود: هنگامی که وی به ایران بازگشت فعالیت‌هایش در همه حوزه‌های پژوهش و آموزش با موفقیت رو به رو بود و به نظرمن، وی همه جنبه‌های عضو هیئت علمی موفق، فعال و محقق را دارند و از لحاظ اخلاقی هم روی اطرافیان و دانشگاهیان تاثیر مثبت می‌گذارند.

وی با اشاره به صحبت‌های مطرح شده حول محور کاهش رشد علمی کشور در10 ماه اخیر، گفت: این ادعا قابل قبول نیست، زیرا رشد علمی به این سادگی قابل اندازه گیری نیست. نتیجه فعالیت‌های علمی که هم اکنون انجام می‌شود در چند سال آینده مشخص خواهد شد. زیرا اگر شاخص اندازه گیری چاپ و انتشار مقالات بین المللی باشد مشخص شدن نتیجه آن به زمان نیاز دارد.

سرپرست دانشگاه تهران با اشاره به مدت کوتاه فعالیت وزیرعلوم، گفت: فضایی که در دانشگاه‌ها ایجاد شده است و نگاهی که وزارت علوم به دانشگاه‌ها و فضای آموزش عالی دارد یک نگاه علمی است و استدلال بیان شده مبنی بر کاهش رشد علمی کشور قابل قبول نیست.

نیلی در ادامه با تاکید بر اینکه نمایندگان مجلس، نمایندگان مردم هستند، اظهارکرد: از نمایندگان مردم تقاضا داریم به خواسته مردم و دانشگاه‌ها توجه کنند و خواسته مردم یک وزیر دانشمند، معتدل، عالم و همگام با دولت است. امیدوارم نمایندگان مجلس به این خواسته دانشگاهیان توجه کنند و براین اساس تصمیم گیری کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین