کد خبر: ۲۵۷۶۱۰
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۵

استیضاح فرجی‌دانا؛ بازی دو سر باخت

شمارش معکوس برای آغاز استیضاح وزیر علوم در حالی آغاز شده است که حمایت جامعه دانشگاهی کشور از عملکرد فرجی دانا همچنان ادامه دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: دکتر محمود صادقی استاد دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه این استیضاح هیچ مبنا و پایه علمی ندارد، اظهار کرد: توجیه علمی و منطقی پشت این استیضاح وجود ندارد و کاملا واضح است که مبنای سیاسی پشت آن است.

دکتر محمود صادقی در گفت‌و‌گو با خبرنگار دانشگاهی ایسنا با اشاره به اینکه این استیضاح دو سر باخت است گفت: این استیضاح باخت-باخت است یعنی هم به ضرر مجلس است و هم به ضرر وزارت علوم زیرا اکنون در شرف آغاز کار دانشگاه ها هستیم واگر سرپرست جدیدی بر سر کار بیاید به ضرر دانشگاه ها است و دانشجویان از همه بیشتر لطمه می بینند.

وی با تاکید بر اینکه مجلس با این کار اعتبارش افزایش نمی‌یابد، عملکرد فرجی دانا در 9 ماه اخیر را مثبت تلقی کرد و گفت: وزارت علوم در دوره قبل از تخلفات مختلف و فساد و بی عدالتی آکنده بود. این مساله را سازمان های نظارتی هم تایید کرده اند، در صورتی که این دوره اصلا با دوره قبل قابل مقایسه نیست.

صادقی با بیان اینکه سیاست وزارت علوم در این دوره شایسته سالاری است افزود: در این دوره نه تنها از اساتید مشهور و بنام برای تدریس در دانشگاه ها استفاده شده است بلکه اکثر منتخبین، افرادی هستند که جزو برترین چهره های علمی در آموزش عالی کشور هستند.

وی در پایان با اشاره به اینکه مدیران دانشگاه‌ها در این دوره یک سر و گردن بالاتر از مدیران قبلی هستند افزود: تمام روسای دانشگاه های انتخاب شده در این دوره فارغ التحصیلان از بهترین و معتبر ترین دانشگاه های ایران و جهان هستند.

مجلس تدبیر و عقلانیت پیشه کنند
محمدباقر شمس اللهی عضو هیئت علمی دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه نتیجه استیضاح غیرقابل پیش بینی است، گفت: شخصیت آقای دکتر فرجی‌دانا علمی است. به لحاظ مدیریتی هم زمانی که رئیس دانشگاه تهران بودند، بسیار کاردان بودند.

شمس اللهی در گفت و گو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به نزدیک شدن به آستانه سال تحصیلی جدید اظهار کرد: استیضاح وزیر علوم در آستانه سال تحصیلی جدید امیدی که در فضای دانشگاه ایجاد شده بود را تبدیل به ناامیدی خواهد کرد. اما شاید این موضوعات برای آقایان استیضاح کننده مهم باشد.

عضو هیئت علمی دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف با تاکید بر اینکه استیضاح وزیر علوم سیاسی است، گفت: ما نامه‌ای نوشته و به مجلس ارائه کردیم و از مجلس تقاضا کردیم تدبیر و عقلانیت پیشه کنند و به منابع ملی و منافع دانشگاه توجه کنند و اجازه دهند وزیر نجیب و معقولی مانند دکتر فرجی دانا به فعالیت خود ادامه دهد.

مجلس با عقلانیت، اعتدال و آینده‌نگری تصمیم بگیرد تا در پیشرفت کشور خللی ایجاد نشود
استاد ریاضی دانشگاه صنعتی‌شریف نیز با تاکید بر اینکه از زمان آغاز فعالیت آقای فرجی‌دانا، فضای دانشگاه‌ها کاملا علمی شده است، گفت: فضای دانشگاه از زمان شروع فعالیت ایشان از شرایط غیرعلمی که به دست افراد غیرعلمی اداره می‌شد، خارج شده است.

دکتر بیژن ظهوری زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه دکتر فرجی‌دانا با دانش و علم روز آشناست، اظهار کرد: فعالیت ایشان کاملا غیرسیاسی است. افرادی را در دانشگاه‌ها به جای افرادی که باعث بسته شدن فضای دانشگاه شده بودند، منصوب کردند که بنیه علمی داشتند و به خوبی فعالیت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان از عملکرد مجلس تحلیل دقیقی انجام داد، اظهار کرد: امیدوارم مجلس تدبیر کند و به ایشان رای اعتماد بدهد زیرا 90 درصد دانشگاهیان با حضور ایشان موافق هستند.

این استاد ریاضی دانشگاه شریف در ادامه با اشاره به دلایل استیضاح وزیر گفت: استیضاح چند دلیل دارد که فکر می‌کنم سیاسی هستند. نخست آنکه برخی ناراحت هستند که چرا مساله بورسیه‌های غیرقانونی افشا شده است. دلیل دیگر تغییر افرادیست که در دانشگاه‌ها دارای منسب بودند. منتقدان می‌گویند چرا وزیر افرادی که در دانشگاه بوده‌اند و دانشگاه با آنها به بن‌بست رسیده بود را عوض کرده‌اند. در حالی که این مساله کاملا تحت اختیار وزارت علوم است، نمی‌شود فردی مسوولیتی داشته باشد و طبق سلیقه افراد خاصی با تفکرات بسته‌ای عمل کند.

وی با اشاره به مساله بیان شده تحت عنوان کاهش رشد علمی نیز اظهار کرد: فردی که این مساله را مطرح می‌کند نمی‌داند هنگامی که یک کار علمی انجام می‌شود، نتیجه آن 5 سال بعد مشخص می‌شود. این نشان می‌دهد برخی افراد هیچ‌گونه آگاهی از روند پیشرفت ندارند. ارزش مقالات علمی به کیفیت آن است نه کمیت آن و کیفیت آن نیز باید توسط متخصصان سنجیده شود.

استاد دانشگاه صنعتی‌شریف در ادامه با بیان اینکه قبول مسئولیت وزیری بسیار سنگین است، گفت: قبول این مسوولیت از طرف دکتر فرجی‌دانا برای ایشان خوشایند نیست اما ایشان به خاطر پیشرفت کشور این مسوولیت را قبول کردند، از مجلس درخواست دارم با عقلانیت، اعتدال و آینده‌نگری تصمیم بگیرند تا در پیشرفت کشور خللی ایجاد نشود.

وزارت علوم تاکنون روند خوب و رو به رشدی را در دانشگاه ها باعث شده
دکتر مهدی زارع عضو هیات علمی دانشگاه و دانشیار پژوهشگاه ببین المللی زلزه و متخصص زلزله شناسی نیز گفت: خیلی از کارهایی که رضا فرجی دانا انجام داده نتایج مثبتش در دو سال آینده مشخص خواهد شد و با هشت ماه و 9 ماه نمی توان عملکرد او را ارزیابی کرد.

وی با اشاره به اینکه فرجی دانا توانسته در همین مدت کم نظر هیات علمی دانشگاه ها را به عملکرد مثبت خود جلب کند گفت: انتصاباتی که وزیر علوم تا امروز انجام داده عملکرد خوب و مثبتی بوده و انتظار می رود بگذارند فرجی دانا بماند و کار کند.

دکتر زارع افزود: وزارت علوم تاکنون روند خوب و رو به رشدی را در دانشگاه ها باعث شده و در همین مدت کوتاه توانسته به موفقیت های بزرگی برسد.

این متخصص زلزله شناسی همچنین با اشاره به اینکه این وزارت توانسته روابط بین المللی خوبی ایجاد کند گفت: فعالیت های زیاد مثبتی در این دوره وزارت علوم انجام شده که به این زودی نتیجه اش مشخص نمی شود وباید زمان بگذرد.مثلا خیلی از پروژه ها تا دو سال آینده نتیجه می دهند و الان نمی توان آنها را ارزیابی کرد.

وی همچنین افزود: برخلاف عملکردهای مثبت که نتیجه شان ممکن است کمی دیرتر دیده شود، عملکرد بد و منفی زود خودش را مشخص می کند و تاکنون نیز عملکرد منفی در کارنامه رضا فرجی دانا دیده نشده است.

دکتر زارع در پایان گفت: به هر حال تاکنون که وزیر علوم در حد توان خود بسیار خوب کار کرده است و سیاستی که در دانشگاه ها و برای انتخاب روسا به کار برده است بسیار خوب است.

فکرنمی کنم این استیضاح برمبنای عملکرد فرجی دانا باشد
به گفته یک استاد تمام دانشگاه تربیت مدرس، استیضاح وقتی معنا پیدا می کند که عملکرد متناوب وزیرعلوم را دیده باشیم. وزارت علوم ظرف یکسال گذشته تنها توانست از تخلفات 8 سال گذشته پرده برداری کند.

محمد جعفر حبیب زاده استاد تمام دانشگاه تربیت مدرس درگفت‌وگو با ایسنا اعتقاد داشت که عده ای برای دنبال کردن منافع خودشان و سرپوش گذاشتن بر تخلفات گذشته ، وزیرعلوم را استیضاح می کنند.

وی همچنین افزود: وزیرعلوم ظرف چند ماه گذشته فرصت کافی برای اعمال سیاست های خود نداشته است.

حبیب زاده فرجی دانا را فردی متدین متخصص و کارشناس در مسائل آموزش عالی کشور دانست و تأکیدکرد:‌ وزیرعلوم در این مدت تنها توانسته از تخلفات گذشته پرده برداری کند. او هنوز با هیچ کدام از تخلفات برملا شده برخورد قانونی نکرده است و فرصتی برای اجرای سیاست های خود نداشته است ازاین رو فکرنمی کنم این استیضاح برمبنای عملکرد فرجی دانا باشد بلکه بیشتر برمبنای مسائل شخصی و سیاسی است.

عملکرد وزیرعلوم توأم با اعتدال و منطق بوده‌است
عضو هیأت علمی دانشگاه شهیدچمران اهواز با بیان این‌که استیضاح حق نمایندگان و در حقیقت یک وظیفه نظارتی مجلس است ولی علل این استیضاح خیلی روشن نیست، گفت: تصور می شود علتی که مرکزیت و محوریت استیضاح را ایجاد کرده افشای جریان 3000 بورسیه دکتری است که ممکن است بخش عمده‌ای از فرآیند بورسیه شدن این افراد روال و مسیر قانونی را طی نکرده باشد.

دکتر نصراله امامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه خوزستان - با بیان این‌که موضوع بورسیه ها می‌تواند توسط هیأت منتخبی از اعضای کمیسیون آموزش عالی مجلس در وزارت‌خانه مورد بررسی قرار گیرد، اظهارداشت: فکر نمی کنم که این مسئله چندان گره ناگشودنی باشد که نیاز به استیضاح وزیر داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: معتقدم در این مقطع بهتر بود اصلا این استیضاح مطرح نمی شد اما در نهایت اگر نمایندگان در خصوص این موضوع قانع نمی شدند می‌توانستند استیضاح را انجام دهند. با این وجود برای وزارت‌خانه‌ای مانند علوم در آستانه سال تحصیلی زمان مناسبی جهت طرح استیضاح نیست‎ ضمن آن‌که علل آن هم خیلی روشن و واضع نیست.

امامی با بیان این‌که در شرایط کنونی شاهد حاکمیت فضای آرامش و نشاط در دانشگاه هستیم و به ویژه باید این نشاط و آرامش را در آغاز سال تحصیلی حفظ کنیم، افزود: با آغاز سال تحصیلی و بازگشایی دانشگاه‌ها و ورود دانشجویان جدیدالورود، حجم و تراکم کارها برای مدیریت‌های دانشگاه‌ها افزایش می یابد که نیازمند حاکمیت آرامش بر فضای آموزش عالی است.

وی همچنین در خصوص ادعای طراحان استیضاح در مورد کندشدن رشد علمی با بیان این‌که این موضوع را به هیچ وجه قبول ندارم، خاطرنشان کرد: نمی توانیم بگوییم رشد علمی کند شده است بلکه برعکس آن می‌توانم به عنوان یک دانشگاهی باسابقه بگویم نشاط علمی بیشتر هم شده است.

استاد دانشگاه شهیدچمران اهواز درباره اشکالات مطرح شده در خصوص انتصاب‌ها در دانشگاه ها نیز اظهارداشت: اطلاعاتم درباره دانشگاه‌های دیگر محدود است اما در دانشگاه شهیدچمران انتصاب‌ها بسیار صحیح و با در نظر گرفتن ملاک شایسته‌سالاری انجام شده‌است و اگر یک ارزیابی و بررسی نیز انجام شود مشاهده می کنیم انتصاب ها در این دانشگاه ماهیت سیاسی ندارد.

امامی در خصوص نتیجه استیضاح تصریح کرد: پیش‌بینی نتیجه استیضاح بسیار دشوار است زیرا حتی یک رأی می‌تواند نتیجه را تغییر دهد اما در نظر داشته باشید که مجلس متشکل از انسان‌های دلسوز و علاقه‌مند به نظام و آموزش عالی است؛ همچنین با توجه به این‌که تعداد قابل توجهی از نمایندگان از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها هستند امیدوارم توضیحات وزیر بتواند روشنگر باشد و این احتمال وجود دارد که نتیجه استیضاح منجر به جدا شدن وزیر از بدنه دولت نشود.

وی همچنین در پاسخ به این‌که میان دلایل طراحان استیضاح، ادعای سیاسی شدن فضای دانشگاه نیز مطرح شده است، خاطرنشان کرد: افراد از منظر و نگاه خود اظهارنظر می کنند و البته این حق را هم دارند که اظهار نظر خود را مطرح کنند اما معتقدم عملکرد وزیر توأم با اعتدال و منطق بوده است و البته اگر انتصاب‌هایی هم صورت گرفته که به زعم آن‌ها و یا به دلایلی انتصاب‌های درستی نبوده جزء موارد قابل اغماض و تصحیح است.

این استاد دانشگاه با ارزیابی مثبت از عملکرد وزیر افزود: فکر می‌کنم فضای دانشگاه ها شاهد یک جو علمی است؛ ما نیاز به دانشگاهی داریم که در آن علم و منطق حاکم باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین