کد خبر: ۲۶۰۰۲۹
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۱
«قمر فلاح»؛ جامعه شناس شهری:

محدود کردن اشتغال زنان، غیراخلاقی است

«ماهیت محدود کردن اشتغال خانم‌ها در کافه‌ها، عملی غیراخلاقی و حتی غیرانسانی به شمار می رود.»
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس اجتماعی: «ماهیت محدود کردن اشتغال خانم‌ها در کافه‌ها، عملی غیراخلاقی و حتی غیرانسانی به شمار می رود.» این را «قمر فلاح» به «آفتاب» گفت.

قمر فلاح که جامعه شناس شهری است در واکنش به ممنوعیت تردد و اشتغال زنان در کافی شاپ‌ها و قهوه خانه گفت: «به عنوان یک زن، این حرکت را به منزله محدود کردن بازار کار برای خانم ها تلقی می کنم. طبق اعلامیه جهانی حقوق بشر و حتی قانون اساسی کشورمان، هرکس می تواند کاری شرافتمندانه داشته باشد و این رفتارها که به نوعی بازدارنده به حساب می آید، جز بوی ایدئولوژیک از آن به مشام نمی رسد. آن هم نه یک کار تخصصی، بلکه یک شغل عام و فراگیر که  هر خانم و دختر جوانی می تواند در آن مشغول شود.»

وی افزود: «این دستوری که صادر شده،  به لحاظ ماهیت عمل، نه تنها غیراخلاقی، که غیر انسانی است. بانویی که از نظر اقتصادی در تنگنا باشد به کج راهه می رود. کج رفتاری هم تنها تن فروشی نیست. احساس حسادت، حقارت، عدم اعتماد به نفس و افسردگی از دیگر تبعات آن است.شما نمی توانید به نصیحت و ممنوعیت جامعه تان را صالح کنید. اگر جامعه را تشویق نکنید و نیازهایش را تامین نکنید، به صلاح نخواهد رسید.»

فلاح این قضیه را ناشی از دخالت سیاست در امور اجتماعی می داند: «این سیاست، سیاست اخلاقی نیستو وقتی دین و سیاست از اخلاق تهی باشد، جامعه را دلسرد می کند. وقتی هرگونه فرصت های مساوی را از جامعه می گیرید، بی عدالتی رخ می دهد. برای ارتقای آدم ها، باید فرصت فراهم کرد نه آنکه فرصت اشتغال و بازار را محدود و منحصر کرد. آنانی که با اشتغال زنان در اینگونه فضاها مخالف هستند، انسان را جز در حد و اندازه غریزه نمی دانند و باید آنها را به چالش کشید.» 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین