کد خبر: ۲۶۰۰۳۳
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۳

مصوبه وزیر بازرگانی دولت نهم ابطال شد

هیات عمومی دیوان عدالت اداری شیوه نامه نحوه تشکیل و فعالیت اتحادیه بافندگان فرش دستباف ( موضوع ماده 77 قانون نظام صنفی) مصوب «مسعود میرکاظمی» وزیر بازرگانی دولت نهم، در پنجم بهمن ماه سال 85 را ابطال کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا، ابطال این شیوه نامه با شکایت خانم پوران ابراهیمی در دستور کار دیوان عدالت اداری قرار گرفت. 

در این شکایت نامه آمده است: طبق تبصره چهار ماده 28 و 21 قانون نظام صنفی، آیین نامه واحدهای صنفی می باید توسط دبیرخانه هیأت عالی نظارت تهیه و به تصویب وزیر بازرگانی برسد در حالی که شیوه نامه مورخ پنج بهمن سال 85 توسط مرکز فرش ایران که سمتی در این قانون ندارد تهیه و تصویب شد.

این شکایت نامه می افزاید: از این گذشته، شیوه نامه یاد شده در مواد مختلف از جمله سه، چهار، هشت، 10، 11 و 13 با قانون نظام صنفی مغایرت هایی دارد که موجب تضییع حقوق واحدهای صنفی فرش دستباف می شود.

در این شکایت نامه آمده است: نظر به این که قانون نظام صنفی مصوب 24 اسفند ماه سال 82 تشکیل اتحادیه های صنفی و شیوه اداره این اتحادیه ها را به عهده کمیسیون عالی نظارت و به طبع آن کمیسیون نظارت استانها قرار داده است و آیین نامه و بخشنامه های مربوط می باید توسط کمیسیون عالی نظارت تهیه و تدوین و به تصویب وزیر بازرگانی برسد لذا خواهان رسیدگی و ابطال شیوه نامه مورخ 5/11/1385 مربوط به اتحادیه فرش دستباف ایران هستم. 

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با حضور رؤسا، مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی، با اکثریت آراء مبادرت به صدور رای کرد.

در رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری آمده است: با توجه به این که بند (و) ماده 55 قانون نظام صنفی کشور مصوب سال 1382، اختیار تعیین دستورالعمل نظارت بر انجام وظایف قانونی و ایجاد هماهنگی بین کمیسیونهای نظارت اتحادیه و مجامع امور صنفی کشور و شورای اصناف کشور و نظارت بر فعالیت آنها در حدود مفاد این قانون را به هیأت عالی نظارت محول کرده است و وزیر بازرگانی به عنوان رئیس این هیأت به تنهایی اختیار اعمال شرایط مقرر در بند (و) را ندارد، از این جهت تصویب شیوه نامه مورد شکایت خارج از حدود اختیارات وزیر بازرگانی (صنعت، معدن و تجارت) به عنوان رئیس هیات عالی نظارت تشخیص می شود و به استناد بند 1 ماده 12 و ماده 88 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 ابطال می شود.

مسعود میرکاظمی از سال 1384 تا 1388 مسوولیت وزارت بازرگانی را بر عهده داشت. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین