کد خبر: ۲۶۰۱۵۹
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۳

خشکسالی در راه است / نفوذ ریزگردها به کشور

پرهیزکار یادآور شد: براساس شاخص استاندارد شده در دنیا (SPI) در دوره 9 ماهه گذشته، شمال و شرق کشور شامل استان‌های خراسان رضوی،‌ خراسان شمالی، گلستان، تهران و البرز دچار شرایط خشکسالی بوده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
آ‌فتاب: رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: 18 استان کشور دچار کم بارشی 15 تا 20 درصد به بالا هستند و بیشترین بارش‌ها مربوط به غرب مازندران است.

به گزارش ایسنا، داوود پرهیزکار در نشست خبری اداره کل هواشناسی خراسان رضوی که در مرکز اقلیم‌شناسی مشهد برگزار شد، اظهارکرد: تعداد زیادی از استان‌های کشور ما دچار خشکسالی هستند که در سال زراعی جاری منطقه البرز، تهران، سمنان، قم، خراسان رضوی، جنوبی و شمالی و بخش‌هایی از گلستان نسبت به دوره بلند مدت آماری یعنی سالهای 70 تا 92 دچار کم بارشی هستند.

وی خاطرنشان کرد: خراسان رضوی ششمین استانی است که در مقایسه با دوره بلندمدت آماری دچار کم بارشی است، از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون میزان بارندگی در خراسان رضوی در مقایسه با سال زراعی گذشته 19 درصد کاهش داشته و این در حالی است که کاهش بارندگی در میانگین کشوری 7 درصد بوده است.

پرهیزکار یادآور شد: براساس شاخص استاندارد شده در دنیا (SPI) در دوره 9 ماهه گذشته، شمال و شرق کشور شامل استان‌های خراسان رضوی،‌ خراسان شمالی، گلستان، تهران و البرز دچار شرایط خشکسالی بوده‌اند.

وی با بیان اینکه خشکسالی را از سه دیدگاه هواشناسی، کشاورزی و آب‌شناسی و یا هیدرولوژی بررسی می‌کنیم، تصریح کرد: وقتی شاخص SPI برای دوره کوتاه مدت نشان دهنده مقادیر منفی باشد خشکسالی هواشناسی اگر طولانی‌تر باشد خشکسالی کشاورزی و در صورتی که به 24 ماه برسد از نظر آب‌شناسی دچار مشکل شده و خشکسالی هیدرولوژیکی رخ می‌دهد که در حال حاضر بخش‌هایی از خراسان رضوی، شمالی، تهران، البرز و قزوین دچار خشکسالی هیدرولوژیکی شده‌اند.

رئیس سازمان هواشناسی کشور از استان بوشهر به عنوان استانی که بیشترین بارش در سال زراعی جاری را داشته نام برد و گفت: افزایش بارش در این استان نسبت به وضعیت متعادل آن 28 درصد بوده و استان البرز کمترین بارش را با 42 درصد کاهش نسبت به وضعیت متعادل خود داشته است.

وی با اشاره به بحث نفوذ ریزگرد‌ها به عنوان یکی از آثار خشکسالی و خشک شدن تالاب‌ها گفت: نفوذ ریزگردها منشا داخلی و خارجی داشته که عمده دلیل ریزگردهای خارجی خشک شدن تالاب‌هایی در سوریه و عراق است.

پرهیزکار ادامه داد: ریزگردهای با منشاء داخلی از خشکسالی و تالاب‌های داخلی ناشی می‌شود و با کاهش پوشش گیاهی شرایط برای شکل‌گیری گرد و خاک مهیا شده و با توجه به خشکسالی سال‌جاری استان‌ها آماده بروز این پدیده هستند.

وی گفت: بخشی از ریزگرد‌ها بر اثر طوفان‌های گرد و خاک در منطقه شرق کشور به عنوان بادهای 120 روزه که تولید وزش باد شدید می کنند و حرکت شن‌های روان و گرد و خاک را به دنبال دارد، رخ می‌دهد که از دیرزمان مردم این منطقه کشور با آن درگیر بوده‌اند.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه تکرار روزهای همراه با گرد و خاک در کشور ما افزایش یافته است، دلیل این امر را خشکسالی و تغییر کاربری زمین های کشاورزی دانست و افزود: تکرار روزهای همراه با گرد و خاک در تهران نسبت به سالهای گذشته بیشتر شده و استان‌های خوزستان، ایلام و کرمانشاه در نوار غربی ایران نیز از جمله استان‌های بسیار درگیر با پدیده ریزگردها هستند.

وی با بیان این که امکان رسیدن ریزگردهای عراق و سوریه به شرق کشور وجود دارد، تصریح کرد: گرد و غبار سوریه و عراق امکان رسیدن به خراسان و شرق کشور را دارد، زیرا در لایه‌های بالایی جو قرار گرفته و جریان هوا این ریزگردها را در کل کشور پخش می‌کند و هر کجا که جریان قوی‌تر پیش برود، ریزگردها را نیز با خود می‌برد.

پرهیزکار در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه ایجاد باران مصنوعی و یا باروری ابرها چقدر می‌تواند در نجات کشور از خشکسالی اثرگذار باشد، گفت: برای بارور کردن ابرها و ایجاد باران مصنوعی باید در ابتدا ابر و رطوبتی وجود داشته و جریانات هوا به حد کافی باشد تا چیزی به عنوان بذر برای هسته‌های تجمع بخار آب پاشیده شود و باید این شرایط فراهم شود تا بتوانیم به شکل‌گیری قطرات باران و خروج آن از بستر هوایی اقدام کنیم.

وی گفت: براساس آنچه در دنیا گزارش داده، باروری ابرها می‌تواند 10 تا 15 درصد موجب افزایش بارش شود، اما اینکه آیا نیاز آبی کشور با این موضوع تامین می‌شود نیازمند تحقیق و مطالعه بیشتر است.

توزیع سوخت یورو 4 در حال حاضر به معنای داشتن هوایی پاک نیست

رئیس سازمان هواشناسی کشور در بخشی دیگر از صحبت‌هایش به موضوع آلودگی هوا به عنوان یکی از معضلات شهرهای بزرگ اشاره و تصریح کرد: این موضوع در کشورهایی که استانداردها را رعایت نمی‌کنند بیشتر مشهود است که خوشبختانه در حال حاضر با توجه به توزیع سوخت یورو 4 در حال رعایت استانداردها هستیم، اما این بدین معنا نیست که ما هوای پاکی داریم.

وی از پیش‌بینی تدوین طرح ملی مدل توزیع آلاینده‌ها برای اطلاع از میزان آلودگی هوا در سطح کشور خبر داد و گفت: این طرح ابتدا در سطح تهران اجرا می‌شود تا پس از نتیجه‌گیری، آن را در سایر استان‌ها عملیاتی کنیم. براساس این طرح می‌توانیم توزیع آلاینده‌ها در سطح تهران در ساعات متعدد را پیش‌بینی کنیم.

تجهیز پژوهشکده اقلیم شناسی مشهد

معاون وزیر راه و شهرسازی از تجهیز پژوهشکده اقلیم‌شناسی مشهد توسط سازمان هواشناسی کشور خبر داد و افزود: این پژوهشکده در دولت گذشته با پژوهشکده هواشناسی تهران ادغام شده بود؛ اما با روی کارآمدن دولت یازدهم بخش‌نامه‌های گذشته لغو و باز به طور مستقل عمل می‌کند.

وی ادامه داد: سازمان هواشناسی به دنبال احیای پژوهشکده اقلیم مشهد و فعال سازی آن و نیز در نظر گرفتن ردیف اعتباری جداگانه برای آن است و به زودی امکانات برای تجهیز این پژوهشکده ارسال خواهد شد.

پرهیزکار گفت: سرور بانک اطلاعاتی اقلیم‌شناسی با حجم 96 ترابایت و سوپر کامپیوتر 64 هسته‌ای با مجموع اعتباری افزون بر 20 میلیون تومان به زودی از مرکز هواشناسی به پژوهشکده اقلیم مشهد ارسال می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین