کد خبر: ۲۶۰۳۲۰
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۷
در صحبت‌های معاون اول احمدی‌نژاد نوعی تهدید نهفته است

کشاورز در واکنش به رحیمی: همه مردم از حقوق مساوی برخوردارند

بهمن کشاورز، وکیل پایه یک دادگستری و حقوقدان گفت: در یایان اصل صدو هفتم قانون اساسی آمده است «... رهبر در برابر قوانین با سایر افراد کشور مساوی است». بنابراین آنچه که توسط معاون اول دولت دهم مطرح شده از نظر قانون و حقوق معتبر نیست.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: بهمن کشاورز درباره صحبت محمدرضا رحیمی که گفته بود «من فقط محمدرضا رحيمي نيستم، من معاون اول اين نظام هستم. بنده 34 سال سابقه خدمت در جمهوري اسلامي ايران را دارم؛ بنابراين نبايد اينقدر ساده به موضوع نگاه كرد» در گفت‌وگو با «آفتاب» گفت: صرفنظر از موارد ماهیتی که در این قضیه مطرح شده و با توجه به عدم قطعیت رای صادره به آن وارد نمی‌شوم. در مورد این گفته شده با بعضی کسان بعضی برخوردها را از نظر قانونی نباید انجام داد عرض می‌کنم که به موجب اصل نوزدهم قانون اساسی همه مردم ایران از حقوق مساوی برخوردارند و هیچ یک امتیاز خاصی ندارد. و اصل بیستم قانون قانون اساسی همگان را یکسان در حمایت قانون قرار داده اند.

این حقوق‌دان تصریح کرد: «علاوه بر اینها قانون اساسی به منظور رفع هرگونه شبه عدم تساوی در پایان اصل 107 قانون اساسی پس از برشمردن ویژگی‌های رهبر و شورای رهبری تصریح کرده است «...رهبر در برابر قوانین با سایر افراد کشور مساوی است». بنابراین آنچه که توسط معاون اول دولت دهم  مطرح شده از نظر قانون و حقوق معتبر نیست.

در صحبت‌های رحیمی نوعی تهدید نهفته است

نعمت احمدی، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری نیز در گفت‌وگو با «آفتاب» در تحلیل صحبت‌های اخیر محمدرضا رحیمی گفت: تخلفاتی که یک مقام دولتی ممکن است انجام دهد به دو دسته تقسیم می شود: اول اینکه فرد به تبع شغل و حرفه و جایگاهی که دارد تخلف عادی اداری انجام می دهد. رسیدگی به این تخلف مسیر خود را باید طی کند. در واقع این تخلف یک تخلف اداری است. در نوع دوم تخلف، اگر تخلف وصف مجرمانه داشته باشد. یعنی فرد از وظایف و حرفه خود عدول کرده باشد و جرمی را انجام داده باشد. در این جا بین معاون اول تا مستخدم اداری هیچ تفاوتی وجود ندارد.

وی گفت: البته در مواردی میان بعضی از مشاغل آیین و شیوه دادرسی تفاوت می‌کند. مثلا اگر رئیس‌جمهوری تخلفی انجام داده باشد، باید اول به رئیس مجلس معرفی کرد و تشریفات خاصی دارد و یا رسیدگی به تخلفات وزرا مسیر خاصی دارد. اما در قانون اساسی معاون اول رئیس‌جمهور و سایر مشاوران رئیس‌جمهوری از طرف خود رئیس‌جمهور منتصب می‌شوند نه مجلس شورای اسلامی.  یعنی معاون اول بودن امتیازی برای ایجاد حاشیه امن و بری بودن از تخلف و جرم نیست. از طرف دیگر باید برعکس هم باشد یعنی اگر معاون اول و وزرا تخلف کردند باید با دقت  بیشتری به تخلفات اینها رسیدگی کرد.

نعمت احمدی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با «آفتاب» درباره مضمون کلام رحیمی گفت: در روح کلام رحیمی نوعی تهدید نهفته است. اینکه تاکید می‌کند من معاون اول هستم و من محمدرضا رحیمی نیستم یعنی اینکه من در مقام و پست معاون اولی این تخلف را انجام داده‌ام نه در موقعیت یک فرد حقیقی. یعنی هر کسی جای من بود این کار را می‌کرد. او به نوعی تاکید دارد که دیگران در تخلفش شریک هستند. اگر به نحوه بیان آقای رحیمی دقت کنیم می بینیم که ایشان یک فرافکنی می‌کند که در این تخلف هیئت دولت با معاون اول شریک هستند. یعنی برای انچه اتفاق افتاده همه در جریان بودند. به نظر من جان کلام رحیمی چیزی است که دیگران تا به حال به آن خیلی نپرداخته‌اند. او بیان می‌کند که هر کسی در این جایگاه قرار می‌گرفت همان کاری را می‌کرد که من انجام داده‌ام.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین