کد خبر: ۲۶۰۴۷
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۸۴ - ۱۳:۱۰

دکتر سلطانی بر اطلاع رسانی درباره برنامه هسته ای ایران تاکید کرد

آفتاب‌‌نیوز : دكتر سلطاني كه اولين نماينده جمهوري اسلامي ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بوده، در گفتگويي اختصاصي در آنکارا گفت: در ديدار با محافل دانشگاهي و سياسي تركيه، مسائلي كه حول و حوش برنامه هسته‌اي ايران مطرح مي‌شود و همچنين ديپلماسي ايران در سه سال گذشته در اين مرور شد.

عضو هيات مذاكره‌كننده ايران كه در آستانه تشكيل اجلاس شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به آنكارا آمده است، اضافه كرد: دوستان تركيه‌اي ما علاقه‌مند بودند كه از نزديك با نقطه نظرات جمهوري اسلامي ايران در مورد برنامه هسته‌اي آشنا بشوند كه اين سفر با توجه به نزديك بودن اجلاس شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در مورد ايران، فرصت خوبي بود و به عقيده من مفيد و سازنده هم واقع شد.

سلطاني در تشريح گفتگوهايش با مقامها و محافل دانشگاهي و سياسي تركيه گفت: در اين ديدارها توضيحات مفصلي در اين زمينه داده شد و مقاله‌اي حاوي مطالب مهمي در مورد روند برنامه هسته‌اي و گفتگوهاي ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي ارائه شد كه با استقبال روبه‌رو شد و مخاطبان ترك اذعان داشتند كه اين اطلاعات بسيار مفيد بود.

سلطاني گفت: اين ديدارها شايد اولين گام در جهت تماس مستقيم و گفتگو با دوستان تركيه‌اي در مورد اطلاع رساني صحيح و ابهام زدايي نسبت به برنامه هسته‌اي ايران بود.

به گفته عضو تيم هسته‌اي ايران، وي در اين سفر زمينه و فضاي لازم را براي بررسي و مقايسه ادعاها و تبليغات سوء رسانه‌هاي غربي با اقدامات و اظهارات صريح جمهوري اسلامي ايران را به دوستان تركيه‌اي داد كه از اين نظر ديدارها را مي‌توان مفيد و سازنده ارزيابي كرد.

سلطاني گفت: مخاطبين تاكيد داشتند كه ايران بايد بيش از اين از طريق تماسها و ديدارهاي مستقيم با محافل دانشگاهي و سياسي كشورهاي منطقه در مورد فعاليتهاي هسته‌اي خود اطلاع رساني داشته باشد تا از بروز سوء‌تفاهمات احتمالي جلوگيري كند.

او گفت: ايران نيز بر آن است تا با چنين اقداماتي در جهت خنثي‌سازي اطلاعات نادرست و مغرضانه‌اي كه در مورد برنامه هسته‌اي خود در مجامع بين‌المللي مطرح مي‌شود، تلاش كند.

سلطاني با اشاره به روابط نزديك دو كشور و علاقه مردم تركيه به مردم ايران گفت: به‌رغم اين روابط و علايق، اطلاعات اغراق آميز، نادرست و مغرضانه‌اي كه منابع غربي در مورد برنامه هسته‌اي ايران منتشر مي‌سازند، شايد در تركيه نيز تاثير گذاشته و سوالاتي ايجاد كرده باشد كه لازم بود به اين سوالات پاسخ داده شود.

وي اضافه كرد: براي رفع نگرانيها و تنوير اذهان به سوالات در قالب بخش فني، حقوقي و از بعد سياسي پاسخ داده شد.

معاون بين‌الملل مدير كل سياسي وزارت خارجه گفت: در مورد قالب فني چگونگي و ماهيت قراردادها و توافقات بين‌المللي جمهوري اسلامي ايران در مورد انرژي هسته‌اي، با ارائه مدارك و اسناد لازم توضيح داده شد و تاكيد شد كه اطلاعات انتشار يافته غربيها مبني بر پنهان كاري و تخلف ايران در پيمان منع گسترش سلاحهاي هسته‌اي (ان.پي.تي.) صحت ندارد.
سلطاني گفت: ياد آور شدم كه ايران پروتكل الحاقي را اجرا كرده و بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تاكنون بازرسي‌هاي لازم را كرده‌اند و ايران نهايت همكاري را با آژانس كرده است.

او اضافه كرد: در بعد سياسي نيز توضيح داده است كه سياست كلان جمهوري اسلامي ايران تعامل با جامعه بين‌المللي است و بخصوص به پيشنهاد رياست محترم جمهوري اسلامي ايران در مجمع عمومي سازمان ملل متحد در مورد دعوت براي همكاري و مشاركت شركت‌ها و كشورهاي ديگر در پروژه غني‌سازي اشاره شد و تاكيد شد كه اين خود، نمادي از اوج فعاليتهاي جمهوري اسلامي ايران در راستاي ابهام زدايي و شفافيت است.

سلطاني گفت: در همين راستا به نامه اخير دكتر لاريجاني دبير محترم شوراي امنيت ملي كشورمان در دعوت از كشورهاي اروپايي براي مذاكره نيز اشاره كردم كه نشان مي‌دهد ايران بنا دارد مساله هسته‌اي را با مسالمت و تعامل با جهان حل و فصل كند و بناي تقابل ندارد.

سلطاني در ادامه در پاسخ به سوالي مورد ديدارهايش با مقامهاي تركيه گفت: در وزارت خارجه تركيه ديدارهايي با طرفهاي ترك داشتم و در مجلس تركيه نيز با معاون كميسيون روابط خارجي مجلس ديداري كردم كه در اين ديدارها به تشريح مواضع جمهوري اسلامي ايران در مورد صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌اي ايران تاكيد كردم.

او گفت: قرار است در استانبول نيز ضمن ديدار با محافل دانشگاهي در اين شهر در نشستي كه تحت عنوان "ابتكار استانبول" برگزار شده، شركت كنم". سلطاني گفت: در اين نشست خطر هسته‌اي در خاورميانه مطرح مي‌شود و توان هسته‌اي رژيم صهيونيستي نيز به چالش كشيده خواهد شد.

عضو هيات مذاكره‌كننده ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت: در اين نشست سخناني در مورد برنامه صلح آميز هسته‌اي ايران ايراد خواهم كرد. سلطاني در خاتمه در پاسخ به سوال ديگري در مورد ارتباط سفرش به تركيه با تشكيل اجلاس شوراي حكام آژانس گفت: تركيه عضوي از آژانس بين‌المللي اتمي و كشور دوست و همسايه ايران است و بنابراين طبيعي است كه انتظار داشته باشد ايران اطلاعات دست اول در مورد روند گفتگوها با جامعه بين‌المللي و صلح آميز بودن برنامه هسته‌اي خود را به اين كشور بدهد. وي تاكيد كرد اين گونه تماس‌ها امكان مي‌دهد تا مقامهاي كشورهاي دوست بتوانند به جاي دريافت اطلاعات از رسانه‌ها، از نزديك و به طور مستقيم از ماهيت موضوع با خبر شوند.

سلطاني عضو تيم هسته‌اي ايران گفت: سفرهايي هم به كشورهاي ديگر دوست ايران در آفريقا، آسيا و اروپا صورت گرفته و اين سفر علاوه بر چند ملاقات رسمي بيشتر روي جامعه آكادميك و دانشگاهي تركيه تمركز دارد.

دكتر علي‌اصغر سلطاني روز چهارشنبه نيز حق ايران براي داشتن فناوري صلح‌آميز هسته‌اي را در جلسه‌اي دانشگاهي در آنكارا تشريح كرد و استادان و صاحب نظران تركيه‌اي نيز به بيان ديدگاه‌هاي خود در اين مورد پرداختند.

در آن جلسه كه "موسسه بين‌المللي پژوهشهاي راهبردي" موسوم به (اوساك) در محل دانشگاه اقتصاد و فناوري اتحاديه اتاقها و بورسهاي تركيه برگزار كرد، دكتر سلطاني در اولين دوره ديدار خود با جمعي از دانشگاهيان و اعضاي كانونها و اتاقهاي فكري و سياستمداران تركيه در تبيين حقانيت ديدگاهها، مواضع و ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران در خصوص برنامه هسته‌اي، بر عزم ايران به ادامه برنامه هسته‌اي صلح آميز خود تاكيد كرد.

دكتر سلطاني همچنين با پروفسور دكتر مليحه آلتون ايشيك، رييس كرسي روابط بين‌المللي دانشگاه خاورميانه ،ديدار كرد و سپس به اتفاق او در جلسه‌اي با حضور شماري از محققين و دانشجويان اين دانشگاه شركت كرد.

در اين جلسه كه جمعي از اساتيد و محققين و دانشجويان كرسي روابط بين‌المللي دانشگاه خاورميانه حضور داشتند، دكتر سلطاني ضمن تشريح مواضع جمهوري اسلامي ايران و افشاي دروغ پراكني‌هاي آمريكا و رژيم صهيونيستي در مورد برنامه هسته‌اي ايران به سوالات آنان در اين زمينه پاسخ داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین