کد خبر: ۲۶۰۴۷۸
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۷

نایب رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس:بورسیه های دولت قبل حداقل 729میلیارد تومان تخلف مالی داشت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزنامه شرق نوشت: «حامد قادرمرزی»، نایب‌رییس «فراکسیون دانشگاهیان» مجلس خبر داده که تنها یکی از تخلف‏‌های مالی صورت‌گرفته در اعزام دانشجو به خارج از کشور رقمی در حدود 729میلیاردتومان است. پرسش مهمی که قادرمرزی پیش روی نمایندگان مجلس نهم و مسوولان قرار می‌دهد، این است که آیا در کنار ضرورت استیضاح فرجی‌دانا و محروم‌کردن دانشگاه از این شخصیت برجسته فرهنگی و علمی، کسی سراغ این ماجرا رفته که دلیل بورس‌شدن 35درصد دانشجویان در رشته‌های علوم انسانی چه بوده؟ و چه ضرورتی داشته تا افرادی برای ادامه تحصیل در رشته‌هایی مانند «نهج‌البلاغه»، «فقه» و «حدیث»، «معارف اسلامی»، «تاریخ انقلاب» و «ادبیات فارسی»، راهی فرنگ شوند؟ آیا اصولا دانشگاهی در جهان وجود دارد که برای نمونه دکترای «نهج‌البلاغه» تدریس کند و ما بی‌طلاع باشیم؟

او معتقد است: «اعزام 729دانشجو مطابق قوانین و آیین‌نامه‌ها نبوده و حتی گاهی مسوولان با تغییر قوانین در لوای آیین‌نامه‌های لحظه‌ای، نسبت به بورس‌کردن برخی دانشجویان اقدام کرده که برآیند هزینه مالی همه اینها، عددی نزدیک به یک‌چهارم فساد مالی صورت گرفته در پرونده فساد سه‌هزارمیلیاردتومانی است.» رضا فرجی‌دانا در روز استیضاح با ارایه آمار و اطلاعات، از هزینه‌های تقریبی اعزام دانشجو به خارج از کشور خبر داد. بر این اساس، هزینه‌های برآوردشده برای هر دانشجوی بورسیه دکترا، رقمی در حدود 600میلیون تا یک‌میلیاردتومان برآورد شده است.
حالا قادرمرزی تاکید دارد که دامنه فساد مالی صورت‌گرفته بیش از 729میلیارد است چراکه این بورسیه‌ها هرکدام صندلی دانشجویان نخبه‌ای را اشغال کرده‌اند که بعد از تضییع حق‌ صورت گرفته، روانه دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی شده‌اند، همان دانشگاه‌هایی که حالا برخی نمایندگان مجلس از مهاجرت سرسام‌آور به آنها احساس نگرانی کرده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین