کد خبر: ۲۶۰۴۹۷
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۹

کمک بلاعوض وزارت نیرو به تولید کنندگان برق خورشیدی

وی گفت: همچنین ساختمان های ستاد و شهرستان سنندج شرکت برق نیز به کلیکسیونی از انرژی های تجدیدپذیر تجهیز شده اند که می تواند الگوی مناسبی برای سایر ادارات و دستگاه های اجرایی باشد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان از ارایه کمک بلاعوض وزارت نیرو به تولید کنندگان برق خورشیدی خبر داد و علاقمندان را به تولید برق در سطح استان فراخواند.

محمد مصطفی نجفیان در گفت و گو با ایرنا، افزود: رویکرد وزارت نیرو در سال های اخیر توسعه استفاده از انرژی های نو بوده است و در این راستا به مشترکین خانگی و حتی غیر خانگی که بخواهند برق مصرفی خود را از طریق انرژی خورشیدی تأمین کنند به ازای هر کیلو وات 45 میلیون ریال به صورت بلاعوض کمک می کند.

وی افزود: در حال حاضر هزینه نصب هر کیلو وات انرژی خورشیدی 120میلیون ریال است و از این رو می توان گفت کمک بلاعوض وزارت نیرو درصد قابل توجهی از هزینه ها را جبران می کند.

وی اظهار کرد: در سال های اخیر اقدامات خوبی در زمینه انرژی خورشیدی در استان کردستان نیز انجام شده است که از آن جمله می توان به پروژه اخیر تجهیز 15مدرسه استان به برق خورشیدی اشاره کرد که در آخرین روز هفته دولت با اعتباری بیش از هشت میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

وی گفت: همچنین ساختمان های ستاد و شهرستان سنندج شرکت برق نیز به کلیکسیونی از انرژی های تجدیدپذیر تجهیز شده اند که می تواند الگوی مناسبی برای سایر ادارات و دستگاه های اجرایی باشد.

نجفیان با بیان اینکه هفت روستای سخت گذر استان نیز در چند سال اخیر با نیروگاه های خورشیدی برقدار شده اند، افزود: در منطقه زرینه سقز و آبیدر سنندج نیز ایستگاه های بادسنجی به منظور پایش امکان نصب نیروگاه های بادی از سال گذشته نصب شده است که در صورت کسب نتایج مورد انتظار به زودی شاهد ایجاد مزارع تولید انرژی بادی در این مناطق خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان در ادامه به موضوع کمبود منابع اعتباری اشاره کرد و گفت: شرکت توزیع برق استان کردستان بجز ارقام ناچیزی در خصوص توسعه خطوط نفوذی برای کشاورزی، از محل اعتبارات ملی و استانی هیچ سهمی ندارد و کل درآمدهای شرکت از محل فروش انشعاب و انرژی کسب می شود.

نجفیان اظهار کرد: اعتبارات این شرکت به اندازه هزینه های لازم نیست و البته در وصول این مطالبات نیز مشکلاتی وجود دارد.

وی گفت: درصد وصول مطالبات از 100 درصد در سال 89 به 70 تا 80 درصد در حال حاضر کاهش پیدا کرده است و این موضوع می تواند مانع ارایه خدمات بهتر به مشترکین شود.

وی افزود: یکی از مشکلات اساسی شرکت، عدم پرداخت قبوض از سوی سازمان ها و دستگاه های اجرایی است و انتظار ما این است که سازمان ها هم در زمینه رعایت صرفه جویی و هم در رمینه پرداخت به موقع قبوض همکاری بیشتری داشته باشند.

وی به پرداخت الکترونیکی قبوض نیز تاکید کرد و با اشاره به اینکه شرکت برق به ازای هر قبض در صورت پرداخت حضوری در باجه بانک ها باید مبلغ شش هزار ریال به بانک پرداخت کند، تصریح کرد: هم اکنون در حدود 30 تا 40 درصد مشترکین استان قبوض خود را غیر حضوری پرداخت می کنند که این موضوع در برخی استان های دیگر به 90 درصد هم می رسد.

وی از مشترکین برق در استان کردستان خواست قبوض خود را از طریق غیرحضوری مانند باجه های خودپرداز، اینترنت، تلفن همراه و غیره پرداخت کنند چرا که شرکت توزیع برق استان سالانه مبلغ هنگفتی که می تواند صرف خدمات بیشتر به مشترکین شود را باید به بانک ها برای پرداخت قبوض پرداخت کند.

نجفیان در ادامه به روند مصرف برق در استان اشاره کرد و گفت: رشد پیک مصرف در سال جاری 7 تا 8 درصد بوده است که به نسبت سال گذشته در حدود دو درصد بیشتر بوده علاوه بر اینکه مصرف برق استان در سال جاری 8 درصد بیشتر از سال قبل می باشد که قسمتی از آن به جهت ورود 30 هزار مشترک جدید به شبکه بوده و قسمتی دیگر ناشی از ورود کولرهای گازی در فصل تابستان به مدار بوده است.

وی افزود: باوجود تمام مشکلات خوشبختانه تابستان امسال را بدون خاموشی ناشی از کمبود انرژی پشت سر گذاشتیم و اگر خاموشی هایی نیز اتفاق افتاده ناشی از تعمیرات و یا سوختن تجهیزات براثر بار اضافی بوده است که به سرعت رفع شده است.

نجفیان در ادامه با بیان اینکه در حدود سه هزار انشعاب غیر مجاز در سنندج وجود دارد و شرکت سالانه بیش از 30 میلیارد ریال از این بابت متضرر می شود، یادآور شد: با توجه به ماده 8 قانون عدم واگذاری خدمات به ساخت و سازهای غیر مجاز از واگذاری انشعاب به منازل بدون مجوز منع شده ایم و در صورت رفع این موانع آماده واگذاری انشعاب به این شهروندان هستیم.

وی بر لزوم توجه دستگاه ها و اماکن حساس و ضروری به رعایت اصول پدافند غیر عامل نیز تاکید کرد گفت: براساس مصوبه دولت تمام دستگاه ها اجرایی و سازمان هایی که دارای درجه بندی حساس و حیاتی و تمام اماکن مهم باید به ژنراتورهای برق اضطراری مجهز شوند و انتظار ما از دستگاه های استان این است که در این زمینه توجه جدی داشته باشند و آمادگی لازم برای رویارویی با شرایط بحران را داشته باشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین