کد خبر: ۲۶۰۵۰۰
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶
مشاور وزیر و رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد:

افزایش سرمایه اجتماعی نظام با مشارکت بخش خصوصی در اجرای امور

نمایشگاه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال، با رویکرد تولید محتوا در فضای مجازی، در حالی دومین دوره در شکل جدید خود را تجربه می کند که مبتنی بر برگزاری شش دوره نسبتا موفق در عرصه رسانه های دیجیتال است که به همت مدیران سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تحت عنوان نمایشگاه رسانه های دیجیتال در سال های گذشته برگزار شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: "بابک دربیکی" مشاور وزیر و رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در مراسم گشایش دومین نمایشگاه بین المللی فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال با بیان این مطلب گفت:دوره جدید، با تفاوت در رویکردها، به دلیل تفاوت در شرایط، هم در شکل و هم در نحوه مدیریت، فضای جدیدی را تجربه می کند. فضایی که به اعتقاد مدیران ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به عنوان متولی اصلی نمایشگاه، نیاز اساسی روز بوده و مبتنی بر تجارب دوره های گذشته و در عین حال، کاملا مبتنی بر سیاست های رسمی نظام جمهوری اسلامی است.

به گزارش آفتاب به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وی افزود: آنچه بیش از هر چیز در این دوره از نمایشگاه نمایان است، تفاوت در مدیریت کلان است؛ تقویت بخش خصوصی و واگذاری تصدی گری برخی امور به این بخش، در جهت چابک سازی دولت، بر اساس سیاست های اصل 44 ابلاغی مقام معظم رهبری، و تلاش برای توسعه اعمال وظایف حاکمیتی، که همان سیاست گذاری، هدایت، حمایت و نظارت است، از جمله این تفاوت هاست.

دربیکی گفت: در عین حال، نام گذاری سال به نام سال اقتصاد و فرهنگ، با مدیریت جهادی و عزم ملی، نیز وظیفه دولت را در به کارگیری کامل ظرفیت های بخش های دیگر و مشارکت آنان در اجرای برنامه های حاکمیت، بیشتر کرده است.

وی ادامه داد: همچنین سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی، کاملا تکلیف را روشن ساخته است، آنجا که در ماده یک، از «تامین شرایط و فعال‌سازی کلیه امکانات و منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری‌های جمعی»، سخن گفته شده و یا درماده 5، زمانی که «سهم‌بری عادلانه عوامل در زنجیره‌ تولید تا مصرف متناسب با نقش آنها در ایجاد ارزش، به ویژه با افزایش سهم سرمایه انسانی از طریق ارتقاء آموزش، مهارت، خلاقیت، کارآفرینی و تجربه». مورد توجه قرار می گیرد، همگی نشان از مسیر راهی برای دولتمردان دارد تا راه های جدید را بر تجارب گذشته و رویدادهای جاری استوار سازند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در عین حال، صرفه جویی در هزینه های دولتی که در ماده 16، تاکید و در آن بر کوچک سازی دولت، تصریح شده است، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را موظف می کند که اجرای این نمایشگاه را به در جهت تحقق اهداف نظام، به بخش خصوصی واسپارد؛ بخش خصوصی ای که در چارچوب نهادی دیرپا و موثر در اقتصاد ملی، سازمانی با بیش از 130 سال قدمت، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، سامان و سازمان یافته است.

وی تاکید کرد:استفاده از توان بخش خصوصی و مشارکت در اجرای امور که در نهایت افزایش سرمایه اجتماعی نظام را درپی دارد، کمک به رشد و توسعه تولید محتواهای دیجیتال، افزایش گردش مالی بیشتر در این حوزه، توسعه کارآفرینی، کمک به توان مند سازی بخش خصوصی، افزایش توان دولت در اعمال وظایف حاکمیتی و صرفه جویی در هزینه ها، از حداقل برکات چنین نمایشگاه هایی است که می توان اجرای آن را به بخش های غیردولتی، و بخش خصوصی واقعی سپرد.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد افزود: از همین روست که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خود را موظف می داند رویکرد جدید را ادامه داده و شرایط و بسترهای مناسب را برای توسعه کمی و کیفی آن به کار گیرد.

وی ادامه داد: این رویکرد جدید، که کاملا منطبق بر سیاست های رسمی نظام جمهوری اسلامی، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و برنامه های اعلامی دولت یازدهم بلکه محورهای اساسی دولت های پیشین نیز هست، در اجرا، قطعا با مشکلات زیادی روبه روست.

دربیکی افزود: نوپایی اجرایی کردن این رویکرد و کمبود مهارت بخش خصوصی در این حوزه به واسطه عدم واسپاری، عدم اعتماد برخی از دولتمردان به بخش خصوصی و نیز عدم هماهنگی لازم بین سیاست های بخش های مختلف حاکمیتی از جمله مشکلاتی است که برای اجرای این نمایشگاه و نمایشگاه های مشابه وجود دارد؛ اما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این باوریم، که گذشت زمان و تلاش منسجم برای دستیابی به تفاهم و همسویی، خواهد توانست چنین مشکلاتی را رفع کند و به مرور زمان شاهد ایجاد نمایشگاهی در خور و شان کشورمان در این حوزه باشیم ولو در سطوح پایین تر بدنه خود این وزارت خانه نیز به دلایل مختلف که بخشی از آن بر همگان روشن است، مقاومت هایی در واگذاری امور این نمایشگاه به بخش خصوصی صورت گیرد.

وی گفت: در عین حال، معتقدیم، به واسطه نبود توان لازم برای ایجاد نمایشگاه های مختلف در این حوزه، بهتر است در حوزه تولید محتوا، با همکاری همه دستگاه ها، بتوان یک نمایشگاه بزرگ را در کشور، ایجاد کرد و از موازی کاری در این حوزه بپرهیزیم، کاری که در ماده 16 سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی، کاملا نفی و نهی شده است.

دربیکی افزود:  با توجه به تصمیم و اراده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر توسعه سیاست واگذاری تصدی گری امور ممکن به بخش خصوصی در جهت ارتقاء و رشد اقتصاد فرهنگ و هنر، همگرایی با نهادهای مختلف در جهت تجمیع توان حکومت در توسعه امر تولید محتوای مناسب دیجیتال، وزارت ارشاد بر  این امر متناسب با سیاست های کلی نظام و در شان سبک زندگی ایرانی – اسلامی، تاکید کرده و برای همه کسانی که در برپایی دومین نمایشگاه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال، زحمت کشیدند تشکر و از همه کسانی که با حمایت مادی و معنوی، زمینه برپایی نمایشگاه را فراهم کردند، قدردانی می نمایم. امیدوارم سال آینده، شاهد نمایشگاهی باشکوه تر، پربارتر و همراه با دستاوردهای بیشتری برای کشورمان باشیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین