کد خبر: ۲۶۰۵۳۶
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۸
هادی مرزبان نمایشنامه نویس وکارگردان تئاتر:

تئاتر برای ماندگاری حمایت دولت را می‌خواهد

هادی مرزبان، کارگردان با سابقه تئاتر و بازیگر معتقد است :با وضعیت فعلی اقتصاد، تئاتر بدون حمایت های دولت نمی تواند سرپا بایستند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس فرهنگی: موضوع اقتصاد فرهنگ موضوعی است که اخیرا علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به آن اشاره کرده است.

مرزبان به مشکلات اقتصای  تئاتر اشاره کرده و به «آفتاب» می گوید: تئاتر از هنرهای فاخری است که هر کشوری به داشتن آن افتخار می کند . این هنر والا در کشور ما برای بقا با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند.

وی ادامه داد:من فکر میکنم دولت باید برای تئاتر یارانه مالی  مشخص در نظر گرفته و تئاتر را حمایت کند در غیر این صورت برگزاری تئاتر به افسانه ای که در کتاب ها وجود دارد،مبدل خواهد شد.

 مرزبان به نبود تئاتر در لیست زندگی مردم پرداخته و افزود :«رفتن به تئاتر برای برخی از اقشار جامعه ما ضرورت دارد. بسیاری از مردم تئاترهای خوب را نمی بینند . در برخی از کشورها می بینیم که فردی میوه ویا مایحتاج زندگی خود را با دقت اقتصادی تهیه می کند اما تماشای تئاتر از زندگی اوحذف نمی شود، در ایران اما ما شاهد افول هنر تئاتر و حذف آن از زندگی اجتماعی هستیم.

این هنرمند با سابقه تئاتر به  گردش اقتصادی هنر تئاتر انتقاد کرد وگفت:« متاسفانه دستمزد بازیگران تئاتر ناچیز و غیر قابل گفتن است .هنرمندانی که معمولا قانع اند اما به معیشت و زندگی آن ها توجه نمی شود.آیا هنرمند تئاتر با تورم و گرانی رو به رو نمی شود ؟ آیا او مانند بسیاری از مردم نگران تهیه خوراک و لباس نیست ؟ من بر این باورم که ما هنوز تئاتر و فواید وجودی آن را جدی تلقی نمی کنیم.

 مرزبان در ادامه به فواید هنر تئاتر اشاره کرد وگفت :« هنوز بسیاری از مسئولان و یا مردم از فواید دیدن هنر تئاتر آگاه نیستند. تئاتر هنر نمایشی است که می تواند معضلات و مشکلات یک جامعه مانند فقر ،ترافیک و اعتیاد را به تصویر کشیده و نقش مهمی در بازدارندگی مردم از ناهنجاری ایفا کند.»

 مرزبان که تا کنون تئاترهای زیادی را کارگردانی کرده است، می افزاید :«آرزوی من و دیگر اهالی تئاتر این است که دیدن این هنر والا به  بخشی از سبک زندگی مردم مبدل شود و مسئولان برای ماندگاری تئاتر برنامه های بیشتری داشته باشند.»

مرزبان در خرداد ماه تئاتر تانگوی تخم مرغ داغ را بر روی صحنه برد. با اینکه تئاتر قبل از اجرای عمومی توسط شورای نظارت و ارزشیابی مورد بازبینی قرار گرفته بود، قوه قضاییه به دلیل وجود صحنه‌هایی این تئاتر را متوقف کرد. اگرچه بعد از مدتی مشکل این تئاتربا رایزنی وزارت ارشاد رفع شد و اجرای آن از سر گرفته شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین