کد خبر: ۲۶۰۵۴۸
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۵

شبی به یاد عکاس طبیعت و طبیعت گردِ نامی؛ «عباس جعفری»

غلامعباس جعفری شنبه دهم شهریور 1341 ساعت 5 صبح در بیمارستان سعدی مشهد به دنیا آمد. مدارس ابتدایی تا پایان متوسطه را مشهد سپری کرد. سال 1356 اولین کلوپ کوهنوردان آزاد مشهد را تاسیس کرد. نقاشی، عکاسی و نوشتن از اصلی‌ترین دغددغه های عباس در دوران دبیرستان بود که در این زمان در کنار فعالیت‌های ورزشی شدت بیشتری یافت. سال 1358 جزوه آموزشی برای کوهنوردان با عنوان آزادکوه منتشر کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس فرهنگی: درست پنج سال پیش، در همین روزها بود که خبر رسید «عباس جعفری» عکاس و طبیعت گرد نامی در نپال مفقود شده است. اگرچه آب های خروشان رودخانه ای که او هنگام کایاک سواری در آن، از بین رفت، هیچ گاه پیکر او را بازنگرداند، اما دوستان و همراهانش شبی را به یاد او گرد هم خواهند آمد.

غلامعباس جعفری شنبه دهم شهریور 1341 ساعت 5 صبح در بیمارستان سعدی مشهد به دنیا آمد. مدارس ابتدایی تا پایان متوسطه را مشهد  سپری کرد. سال 1356 اولین کلوپ کوهنوردان آزاد مشهد را تاسیس کرد. نقاشی، عکاسی و نوشتن از اصلی‌ترین دغددغه های عباس در دوران دبیرستان بود که در این زمان در کنار فعالیت‌های ورزشی شدت بیشتری یافت. سال 1358 جزوه آموزشی برای کوهنوردان با عنوان آزادکوه منتشر کرد. نشریه‌ای که تمام توسط خودش تدوین و اجرای می‌شد و تا 41 شماره تداوم داشت. سال 1359 اولین اساسنامه‌ای که به فدراسیون کوهنوردی ارایه شده بود را تدوین و کلوپ کوهنوردان آزاد مشهد را در طبقه دوم خانه پدری اش تاسیس و فعال نمود.سال 1360 آغاز برنامه‌ریزی گروهی کوهنوردی بای صعود به قلل مرتفع داخل و خارج استان و برنامه‌ریزی برای گشایش مسیرهای صخره‌نوردی را رقم زد. در این سال‌ها کشف چند غار جدید هم رقم خورد. تا سال 1367 علاوه بر فعالیت‌های مورد نظرش به تدریس و امر مربی‌گری کوهنوردی پرداخت و به تهران مهاجرت کرد.  یکسال بعد مدیر روابط عمومی و عضو هیات رئیسه فدراسیون کوهنوردی شد. در این سال‌ها دست به کاری زد که امروزه هم در ایران همزمان با سراسر دنیا انجام ‌می‌شود؛ نامگذاری روزی به نام روز پاکسازی کوهستان همزان با 4 مهر ماه بود که امروزه کوهنوردان ایران در این روز به پاکسازی منطاق کوهستانی می‌پردازند. سال 1384 با اولین زن مسلمان فاتح اورست، فرخنده صادق ازدواج کرد. عباس در سمت راهنمای تورهای طبیعت‌گردی فعالیت می‌کرد. عکاسی می‌کرد و ‌می‌نوشت. بسیاری از قله‌های داخلی و خارجی را صعود کرده بود. قللی که حتی شاید تلفظ نامشان برای برخی‌ها دشوار باشد. عباس جعفری، طبیعت مرد ایران زمین دهم شهریور ماه 1388 در کشور نپال حین کایاک سواری دچار حادثه شد. عملیات جستجو برای یافتن وی تا کنون نتیجه‌ای نداشته است و هرگز نشانی از او به دست نیامد. فقدان عباس جعفری برای این مرز و بوم فاجعه‌ای سخت و برای دوستانش هجری زجرآور بود. به دلیل وقوع این حادثه بود که کتاب راه یاب بیابان‌گردی ایران به انتشار نرسید.

به گزارش «آفتاب» این مراسم، عصر امروز یکشنبه 16 شهریور ساعت 17 درکانون زبان فارسی واقع در خیابان ولیعصر، سه راه زعفرانیه، خیابان عارف نسب، شماره 12، شب عباس جعفری برپاست. سخنرانی عباس محمدی، حمید موذن جامی، رامین نوری، جواد نظام دوست، علی دهباشی  و نمایش کلیپ و مستند از برنامه‌های این مراسم است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین