کد خبر: ۲۶۰۷۴۶
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۱
ارزیابی جهانبخش خانجانی از سخنان رییس‌جمهور در مشهد:

روحانی به مشی اصلاح‌گرایانه خود پایبند است

جهانبخش خانجانی ، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: روحانی با رویکرد امروز خود از مردم و مجلس رای اعتماد گرفت و باید به برنامه های خود عمل کند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب-سرویس سیاسی: جهانبخش خانجانی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با «آفتاب» گفت: دکتر روحانی در سخنرانی اخیر خود رویکرد کلان دولت یازدهم را به فرهنگ  بیان کرد. این نگاه همان نگاه اصلاح گرایانه به فرهنگ است که در برنامه اولیه خود از آن صحبت کرده بود. فرهنگ مقوله‌ای نیست که با ایجاد جو وحشت  و رعب به مسیر مناسبی هدایت شود. فرهنگ و خرده فرهنگ در اخلاق و فرهنگ و بطن جامعه رشد کرده و وجود دارد. اگر تغییری در فرهنگ جامعه صورت بگیرد باید با جامعه انطباق داشته باشد تا بتواند در نهایت جامعه پذیری مطلوب ایجاد کند.

خانجانی افزود : روحانی با همین رویکرد امروز خود وارد انتخابات شد و منطبق بر این برنامه از مردم رای گرفت و غیر از این نباید از روحانی انتظار داشت.البته در اینکه نکته ای درست است یا غلط ارزش گذاری نمی کنیم اما برای نهادینه کردن مطالب درست باید  به شیوه های  فردی و رفتارهای فرهنگی در جامعه توجه شود. مثلا استفاده از کمربند ایمنی را توجه کنید . سال ها بود که همه ماشین ها کمربند ایمنی داشت و مقررات مربوط به رعایت کمربند هم در جامعه بود اما کسی ان را رعایت نمی کرد و یا کمتر کسی رعایت می کرد. بعدا در دولت آقای خاتمی همزمانی رفتار سلبی و ایجابی با هم سازگار شد و قانون برای بستن کمربند ایمنی به اجرا درآمد. در دولت خاتمی شورای  اطلاع رسانی دولت و کمیته الگوی مصرف انرژی و الگوی رفتار با هم به توافق رسیدند که باید الگوهای رفتاری را به شیوه درست و با زبان مناسب و زبان فرهنگ به مردم آموزش داد. در همین زمان بود که نیروی انتظامی هم متوجه ظرافت این الگو شد و در آموزش استفاده از کمربند ایمنی به کار بست. نیروی انتظامی با اطلاع رسانی نه زور فواید کمربند ایمنی را به مردم توضیح داد و نیروی پلیسی مقررات معین شده  را اجرا کرد. این مسئله در همه زمینه ها همینطور است.  در مسئله فرهنگ نگاه سلبی به نتیجه مثبت نمی رسد. یا اگر در زمینه ماهواره به پشت بام ساختمان ها نگاهی داشته باشیم می بینیم که مردم با وجود تمام مقررات و فشارها از ماهواره استفاده می کنند.باید توجه داشته باشیم که زور در جامعه برای حل مسائل فرهنگی پاسخگوی مناسبی نیست.

این تحلیل گر سیاسی تصریح کرد: باید مردم را از نقاط ضعف برنامه ها آگاه کرد. اطلاع رسانی و اگاهی دهی از مضررات این فیلم ها بهتر می تواند جوابگو باشد تا زور و تهدید و ...باید به مردم اموزش داد که نسبت به مضرات بعضی از تکنولوژی ها خود کنترلی داشته باشند و این خودکنترلی از هر پلیس و زوری نیرومندتر عمل می کند. مگر این مردم متدین وقتی به کشورهای غربی می روند نماز نمی خوانند یا اعمال عبادی خود را انجام نمی دهند؟ آیا این نتیجه خودکنترلی نیست؟ خوب این در داخل هم جواب می دهد. ما نمی توانیم در وروود تکنولوژی را به کشور ببندیم اما می توانیم به مردم آموزش درست بدهیم.

خانجانی به «آفتاب» گفت: روحانی به مشی جدید و روش جدید با نگاه اصلاح گرایانه پای بند است. اما باید همه اعضای دولت به رویه او عمل کنند و با هم هماهنگ باشند. همه وزرا و اعضای کابینه به آزادی های فردی، حقوق شهروندی و... پایبند باشند و حرف ضد و نقیضی از دولتیان به گوش نرسد. داشتن دیدگاه متناقض در اعضای دولت  نقطه ضعف است. باید دولت یازدهم منطبق بر برنامه ای که از مجلس رای گرفته اند عمل کنند.

او تصریح کرد: به نظر رویکرد مناسب روحانی است البته کمی باید درباره برنامه دولت آگهی بخش صورت گیرد . از طرف دیگر بعضی از بزرگان باید به مواهب تکنولوژی و امتیازات تکنولوژی اطلاع پیدا کنند. شاید این اطلاع رسانی تا به حال صورت نگرفته است اما اگر علمای دین از مواهب تکنولوژی باخبر بشوند مسلما ان را در راه  جامعه مذهبی استفاده می کنند. امروزه حوزه علمیه قم از شبکه های اینترنتی برای پیشبرد برنامه های دینی استفاده می کند. یا برای تبلیغ برنامه های دینی از مولتی مدیا در مسائل فرهنگ دینی استفاده می شود. آیا رشد  فناوری  برای دین  مضر بوده است؟ فناوری ها امروز می تواند در اختیاردین باشد و به نفع جامعه هم هست. از طرف دیگر فناوری ها به رشد و توسعه جامعه کمک می کند. ما نمی توانیم در ورود تکنولوژی ها را به کشور بگیریم. نمی توانیم به روی آسمان کشور دیوار بکشیم. اما می توانیم با اموزش و فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در مردم خودکنترلی را تقویت کنیم. باید رفتار رهنمونی ایجابی داشته و پذیرش نگاه مثبت را به تکنولوژی در جامعه تقویت کنیم و جامعه را در مسیر درست هدایت کنیم. اگر  درک درستی نداشته باشیم تکنولوژی راه خود را خواهد رفت. باید جامعه راه فهم  و خود کنترلی درونی را طی کند و بتواند از تکنولوژی ها درست استفاده کند و باید برای این هدف برنامه ریزی کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین