کد خبر: ۲۶۰۸۰۵
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴

در برنامه نود دیشب چه گذشت؟

وی خطاب به فردوسی پور گفت: شما اینقدر تحمل ندارید که این موضوع بررسی شود. وقتی نتیجه مشخص شد آنوقت قضاوت کنید. موضع ما این است که اگر تخلفی در هر سطحی صورت گرفته باشد، باید برخورد صورت بگیرد. این موضوع زمان می‌برد و الان هم در حال بررسی موضوع هستیم.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: برنامه 90 این هفته مثل هفته های قبل با سوال پیامکی آغاز شد که عادل فردوسی پور، انتخاب بهترین بازیکن یک ماه گذشته لیگ برتر را برعهده مخاطبان برنامه اش گذاشته بود تا بین امید ابراهیمی، ادینهو، سروش رفیعی، مهدی شریفی و اکبر صادقی، رای بدهند. عادل سپس به تعریف از بازیکنان دیگری از جمله آرش برهانی، محسن فروزان، سجاد شهباززاده، امید عالیشاه و... پرداخت و گفت: ما برای این قضیه، انتخاب های محدودی داشتیم.

خالکوبی بازیکنان خارجی حاضر در لیگ برتر، اعلام اسامی بازیکنانی که کارت معافیتشان باطل شده است، توصیه علی پروین به دو تیم استقلال و پرسپولیس و پخش تصاویر مربوط به گلزنی امیر قلعه نویی و فرهاد مجیدی، از مهمترین موارد مطرح شده در برنامه دوشنبه شب نود بود.

برنامه 90 دوشنبه شب بهانه خوبی بود برای اینکه نام افرادی جدید در پرونده بازیکنان دارای کارت پایان خدمت مشکوک باز شود. بعد از طرح نام هایی چون بختیار رحمانی ، علیرضا حقیقی ، ماهینی و انصاری فرد از بازیکنانی که در  تیم ملی ایران به جام جهانی رفته بودند حالا نوبت به مهرداد پولادی رسیده تا کارت پایان خدمتش به مشکل بخورد. این بازیکن که دو ماهی است از ایران خارج شده حالا کارت پایان خدمتش مشکل دار است و نظام وظیفه دارد مدارکی که منجر به صدور کارت برای این بازیکن شده را بررسی می کند. مهرداد که پرسپولیسی ها می گویند با آنها قرارداد دارد حالا به قطر رفته و می خواهد قراردادش با این تیم را فسخ کند و در لیگ قطر بازی کند. باید دید او غیر از مشکل پرسپولیس با مشکل خدمت هم مواجه می شود؟

پولادی البته تنها نامی نیست که جدیدا به لیست اضافه شده. میلاد غریبی هم که می گوید دانشجو است ، وقتی با سئوال هایی درباره میان ترم و نیمه دوم سال و ... روبرو شد شوکه بود و پاسخی برای گفتن نداشت. او درحالی دانشجو است که شایعه شده سیکل دارد و فردوسی پور در برنامه اش می گفت:« این بازیکن انگار جهش بزرگی برای رسیدن به دانشگاه داشته است!»

البته در لیست این معافی ها هستند بازیکنانی که برای کم بینایی ، مشکلات اعصاب و حتی تکرر ادرار کارت پایان خدمت گرفتند!

سپس فردوسی پور بحث در مورد کارت های معافیت تقلبی را آغاز کرد و گفت: قرار بود با آقای بهروان صحبت کنیم اما مثل اینکه ایشان گم شده است!

در بخش ابتدایی برنامه، اسامی 10 بازیکنی که کارت معافیت از خدمت آنها مشکل داشت و از سوی سازمان نظام وظیفه باطل شده بود، اعلام شد.

سپس نود درجه و سوژه های مختلف آن پخش شد.  این بار پای کلینت ایستوود سوپراستار فیلم های وسترن دهه 70 میلادی به برنامه 90 باز شد و در لابه لای تصاویر بازی نفت مسجدسلیمان- استقلال، سکانس هایی از فیلم به یادماندنی خوب، بد، زشت با حضور کلینت ایستوود به نمایش درآمد. حاشیه دیدار پرسپولیس- تراکتورسازی هم جالب بود؛ تصاویری از دو اتومبیل که قرار بود بین تماشاگران قرعه کشی شود. این اتومبیل شبیه ماشین عروس، تزئین شده بود!

بعد از نود درجه علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال روی خط برنامه آمد و درباره وضعیت تیم المپیک، صحبت کرد.

علی کفاشیان اظهار کرد: قبول دارم که هفت بازیکنی که در حال حاضر در این تیم حضور دارند نمی‌توانند در مقدماتی المپیک ریودوژانیرو حضور داشته باشند اما ما وقت داریم و می‌توانیم کار کنیم.

وی افزود: پنج ماه قبل که وینگادا را آوردیم قرار بود برای بازی‌های آسیایی اینچوان تیم زیر بیست و یک سال را ببریم اما مسئولان کمیته ملی المپیک تاکید کردند که چند بازیکن 23 سال هم در این تیم حضور داشته باشند تا به نوعی شانس مدال داشته باشیم .

کفاشیان تصریح کرد : به هر حال تیم اینگونه اعزام شد و ان‌شاءالله بعد از پایان بازی‌های آسیایی برنامه آماده سازی المپیک را پیگیری خواهیم کرد.

رییس فداراسیون فوتبال در ادامه درباره آخرین وضعیت قرارداد کی‌روش گفت: متن قرارداد او را آماده کرده‌ایم و سه‌شنبه برایش ایمیل خواهیم کرد. ان‌شاءالله او هم این قرارداد را تاید و امضا میکند تا کارش را رسما آغاز کند. البته کی‌روش کارش را شروع کرده و با امضای قرارداد رسما کارش را آغاز می‌کند.

کفاشیان در پایاین با رد مذاکره فدراسیون فوتبال با مربی دیگری از جمله زلاتکو کرانچار برای هدایت تیم ملی خاطر نشان کرد: به غیر از کارلوس کی روش با هیچ مربی دیگری مذاکره نکرده‌ایم.

در این فاصله، چند مسابقه هفته هفتم لیگ برتر پخش و خداداد افشاریان کارشناس داوری برنامه، صحنه‌های مشکوک آنرا بررسی کرد.

پرونده ویژه برنامه سه شنبه شب درباره بازیکنانی بود که کارت معافیتشان مشکل داشت. ابتدا صحبت‌های سعید حلافی بازیکنی که کارتش باطل شده به همراه صحبت‌های غلامرضا بهروان رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ پخش شد. بهروان گفت: در فهرست، مدارک نابینایی، فلجی، مشکلات نخاعی، تکرر ادرار، وضعیت استخوان، وضعیت گوارشی و ریه وجود داشت. انواع و اقسام مشکلات برای گرفتن کارت معافیت وجود دارد.

حلافی هم با انتقاد از شرایطش، تاکید کرد: من دو ماه است که خانه نشین شده‌ام. سه خانواده را نان می‌دهم. چرا فقط من باید محروم شوم.

در ادامه، حمید صدرالسادات رئیس سازمان نظام وظیفه ناجا روی خط آمد و درباره پرونده این بازیکنان به طور مفصل صحبت کرد. البته مشکل آنتن دهی موبایل صدرالسادات باعث شد تا فردوسی پور بارها سئوالاتش را تکرار کند و حتی مکالمه یکبار قطع شد.

صدرالسادات در این خصوص گفت: حدود 95 اسم بازیکن برای ما ارسال شده بود. نام خیلی از بازیکنانی که در سال‌های 63 و 64 هم کارت گرفته بودند در این فهرست بود. در هر حال کارت 13 نفر ابطال شده که برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

وی درباره اینکه انواع و اقسام بیماری‌هایی که باعث معافیت بازیکنان شده بود و نام بازیکنانی که در جام جهانی هم بازی کرده‌اند، گفت: به طور جدی کار را دنبال می‌کنیم. رسیدگی فرایند خاص خود را دارد. ابتدا باید افراد را دعوت کنیم تا بعد مدارک را بیاورند و مراحل بعدی. اینها زمان بر است.

سئوال اصلی فردوسی پور از صدرالسادات به این موضوع بر می‌گشت که چطور بازیکنی معافیت نابینایی، کم بینایی یا مشکلات نخاعی گرفته بوده ولی الان می‌تواند بازی کند. مجری برنامه نود در این خصوص آمارهایی را هم اعلام کرد. او  در نهایت، صریح گفت که بدون وجود یک باند در شورای پزشکی یا در بخش‌های دیگر، امکان چنین چیزی وجود ندارد. این صحبت‌های صریح با واکنش رئیس سازمان نظام وظیفه ناجا مواجه شد. صدرالسادات در اینباره گفت: اطلاعات شما اطلاعات درستی نیست. حداقل 60 درصد اطلاعات شما مبنای درستی ندارد. خواهشا از گمانه زنی دور شوید و اجازه دهید موضوع کاملا بررسی شود.

وی خطاب به فردوسی پور گفت: شما اینقدر تحمل ندارید که این موضوع بررسی شود. وقتی نتیجه مشخص شد آنوقت قضاوت کنید. موضع ما این است که اگر تخلفی در هر سطحی صورت گرفته باشد، باید برخورد صورت بگیرد. این موضوع زمان می‌برد و الان هم در حال بررسی موضوع هستیم.

بخش بعدی برنامه، تقویم نود بود. در این بخش تصویر و صحبت‌های امیر قلعه نویی هنگامی که بعد از یکی از مسابقات استقلال گلزنی کرد، پخش شد. همچنین پیروزی تیم ملی ایران برابر عراق برای اولین بار در این کشور مورد توجه قرار گرفته بود؛ مسابقه‌ای که علی دایی و علی کریمی برای ایران گلزنی کردند. کریمی با خونسردی زیاد گل اول ایران را به ثمر رساند.

البته سالگرد دربی استقلال و پرسپولیس که به دربی "شش تایی‌ها" معروف است، روی آنتن رفت و صحبت‌های علی پروین و همایون بهزادی پخش شد. پروین در گفتگویش با گزارشگر نود گفت: "وقتی استقلال را بردیم، خودمون باور نمی‌کردیم. شاید 100 سال دیگه هم این اتفاق نیفته. البته ما با استقلالی‌ها رفیقیم". او همچنین توصیه‌ای برای دو تیم پایتخت داشت: "این رقابت‌ها همیشه باید بین استقلال و پرسپولیس باشه".

در تقویم نود، گلزنی فرهاد مجیدی به استقلال تهران در جام دوستی با لباس الوصل هم پخش شد که مجیدی بعد از این گل هم شادی نکرد. سرمربی استقلال در آن مقطع زمانی، امیر قلعه نویی بود.

اکبر صادقی هافبک پدیده مشهد نیز مهمان برنامه 90 بود که به تمجید از تیمش پرداخت و گفت: فکر می کنم استقلال تهران قهرمان لیگ در این فصل شود.

عادل فردوسی پور نیز در هنگام مصاحبه با صادقی، از یک ماجرای دیگر هم پرده برداری کرد و گفت: یک بازیکن داریم که به علت تکرور ادرار، کارت معافیت از خدمت سربازی گرفته است!

مخالفت فردوسی پور با تصمیات جدید کمیته اخلاق سازمان لیگ هم در نوع خود جالب بود. عادل با بیان اینکه مخالف خالکوبی است، به انتقاد از کمیته اخلاق پرداخت و گفت: ای کاش برای بازیکنان خارجی یک استثنا در نظر می گرفتند، آنها که گناهی ندارند.

انتقاد شدید مجید جلالی سرمربی سایپا از عادل فردوسی پور هم در بخش نود تا نود روی آنتن رفت. سرمربی سایپا با بیان اینکه وی و تیمش دیده نمی‌شود، اعتقاد داشت که برنامه نود به این تیم کمتر می‌پردازد و موقعیت‌ها و فرصت‌های این تیم را در مسابقات نشان نمی‌دهد.

خداداد افشاریان کارشناس داوری برنامه، درباره دیدار پرسپولیس و تراکتورسازی گفت: داور برای تراکتورسازی یک پنالتی اعلام نکرد. همچنین صحنه برخورد دروازه بان تراکتورسازی با بازیکن پرسپولیس باید خطا اعلام می‌شد و حامد لک باید جریمه می‌شد.

در این بخش صحبت یکی از مسئولان مسابقه هم لب‌خوانی شد. این مسئول بعد از خطای لک روی بازیکن پرسپولیس در واکنش به اعتراضات علی دایی، به وی گفت که اگر اعتراض کنی، "داور لج می‌کند".

فردوسی پور البته نسبت به تصمیم کمیته اخلاق در قبال خالکوبی بازیکنان خارجی لیگ انتقاد کرد و با نشان دادن لوسیانو ادینیو بازیکن تراکتورسازی، ساق دست این بازیکن برای پوشاندن خالکوبی‌هایش را سوژه کرد. فردوسی پور با اشاره به چسب زدن بازیکنان تیم ملی بسکتبال روی خالکوبی‌هایشان در مسابقات جام جهانی، گفت: شانس آوردیم اشکان دژآگه بسکتبالیست نشد وگرنه هَنگ می‌کرد و با این داستان‌ها، فقط چشمانش معلوم بود!

حامد زمانی بازیکنی که کارت معافیتش باطل اعلام شده بود، روی خط برنامه آمد و درباره معافیتش گفت: معافیت من برای مشکل کمرم بود. در سال 85 - 86 به تیم پاس تهران رفتم و دو سال در این تیم بودم. من می‌توانستم خودم را در تیم پاس سرباز کنم ولی کمرم مشکل داشت و بعد از تشکیل کمیسیون پزشکی و انجام معاینات لازم، معاف شدم.

وی درباره اینکه چطور بعد از مشکل کمرش توانسته فوتبال بازی کند، گفت: من به چند پزشک مراجعه کردم. دکتر طباطبایی به من گفت که باید فوتبال را کنار بگذارم. بعد از آن پیش فردی به نام حاج آقا آستانه در شهر ری رفتم. او یک جورهایی دکتر خانگی است که خدا را شکر با روغن، خرما و مواردی مثل اینها کمرم را بهتر کرد! الان هم دیسک کمر دارم ولی مشکلم کمتر شده است. به خاطر همین مشکل از دقیقه 60 به بعد تعویض می‌شدم.

قبول این دلیل برای فردوسی پور دشوار بود و وی تلاش داشت تا حرفش را به کرسی بنشاند. زمانی در واکنش به اصرارهای مجری برنامه نود گفت: شما که می‌توانید آمار همه را در بیاورید، بروید و آمار حاج آقا آستانه را در شهر ری در بیاور! کارت من قانونی بوده است و مشکلی ندارد.

محمد حسین مهرآزما هم دیگر بازیکنی بود که روی خط تلفنی برنامه آمد و گفت: هشت سال پیش دیدم که معافیت پرانتزی پا شامل حال من می‌شود و رفتم این معافیت را گرفتم. حالا بعد از هشت سال می‌گویند معافیت من اشکال دارد. من در آن زمان نیازی به کارت معافیت برای فوتبال نداشتم. آن موقع من آدم معروفی نبودم. الان هم پای من پرانتزی است. نکته جالب اینکه اگر پنج سال از گرفتن کارت معافیت از خدمت بگذرد، دیگر نمی‌توان کارت را باطل کرد. برای من هشت سال گذشته ولی امسال این قانون را عوض کرده‌اند. امروز هم با یکسری مدارک به نظام وظیفه رفتم و مرا بازجویی کردند که چطور معافیت گرفته‌ام. خودشان هم فهمیدند که معافیتم درست بوده است.

علی اکبر محمدزاده رئیس کمیته اخلاق هم دیگر میهمان تلفنی برنامه نود بود. وی در ابتدا گفت که چیزی در قالب بخشنامه و ابلاغیه درباره پوشاندن خالکوبی بازیکنان به باشگاه‌ها اعلام نشده و بازیکنان هم صرفا روی مصاحبه‌هایی که در اینباره صورت گرفته بود، خالکوبی‌هایشان را پوشانده بودند.

وی درباره اینکه آیا فکر نمی‌کنید این مسئله صورت خوشی نداشته باشد، تصریح کرد: آنچه برای ما مهم است، بحث فرهنگ و مملکت ماست. هر آرایش و مسئله‌ای که بر خلاف مسائل اخلاقی و قوانین باشد ممنوع است.

رئیس کمیته اخلاق با طرح این سئوال از فردوسی پور که چرا با پوشاندن خالکوبی‌ها مخالف است، گفت: من هم عقیده شما نیستم. این موضوع ضربات و تلفات بیشتری دارد! این در فیفا هم پذیرفته شده است. باید قبول کنیم چهره برخی افراد و آرایش آنها مقابل دوربین صورت خوشی ندارد.

در ادامه، براتی کارشناس حقوقی فوتبال هم روی خط برنامه آمد و به عنوان مخالف، مناظره تلفنی را با رئیس کمیته اخلاق انجام داد. براتی تاکید کرد که در هیچ کجای قوانین فیفا اعلام نشده خالکوبی جرم است. وی همچنین درباره رای کمیته اخلاق درباره امیر قلعه نویی، سید مهدی رحمتی، ایمان موسوی و حسین کعبی گفت: درباره اصل حکم که تبرئه امیر قلعه نویی بوده است، نمیشود ورود کرد. ولی رسیدگی به موارد مربوط به ایمان موسوی، رحمتی و کعبی در صلاحیت کمیته اخلاق نیست و کمیته انضباطی باید به آن رسیدگی می‌کرد. این قسمت از رای مخدوش است.

مناظره تلفنی براتی با محمدزاده همانند بسیاری دیگر از مباحث حقوقی که در برنامه نود مطرح می‌شود، بی نتیجه ماند.

فردوسی پور قصد صحبت با چند فوتبالیستی که کارت معافیتشان باطل شده است را داشت ولی سینا عشوری اعلام کرد که قصد صحبت ندارد. بختیار رحمانی کاپیتان تیم فولاد هم در حالی که برای مصاحبه تلفنی با برنامه نود اعلام آمادگی کرده بود، به یکباره پشیمان شد تا این برنامه هم در ساعت 2:30 سه شنبه به اتمام برسد.

منبع: تابناک
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین