کد خبر: ۲۶۰۸۵۴
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور خبر داد:

افتتاح 246 طرح تا پایان امسال/ دولت به‌دنبال بهره‌گیری از توان بخش خصوصی

محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور صبح امروز در نشست «توجیهی نحوه واگذاری طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام دولتی به بخش خصوصی و تعاونی» با بیان اینکه تا اسفند‌ماه امسال پروژه‌های استان‌هایی که رئیس‌جمهور به آنها سفر کرده است را افتتاح خواهیم کرد، گفت: با توجه به منابع محدود، تصمیم دولت این است که این طرح‌ها به اتمام برسد و تلاش دارد تا تمام اعتبارات تملک دارایی استانی را تا صددرصد تخصیص دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس اقتصادی: معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری گفت: با توجه به نگاه دولت به اتمام طرح‌های نیمه‌تمام، براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در امسال حداقل 246 طرح نیمه‌تمام بالای 80 درصد را به اتمام و بهره‌برداری می‌رسانیم.

به گزارش آفتاب، محمدباقر نوبخت با بیان اینکه با گذشت یک سال از فعالیت دولت و پس از بررسی شرایط کشور؛ دولت تدبیر و امید، تلاش کرد که مشکلات باقی‌مانده را به نحو شایسته‌ای شناسایی و گره‌گشایی کند، تصریح کرد: یکی از مباحث مهم که به عنوان معضل و مشکل در مسیر حرکت توسعه و پیشرفت دولت قرار داشت، موضوع طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام بود که نه تنها دولت مسئولیت سامان‌بخشی آنها را داشت بلکه اقتصاد هم منتظر بهره‌برداری از آغاز آن بود. 

معاون رییس‌جمهوری افزود: برای احصا 2906 طرح عمرانی نیمه‌تمام با فرض زمان‌بندی مشخص در بودجه 200 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و در صورتی که تاخیر این پروژه‌ها را نیز محاسبه کنیم این رقم به 400 هزار میلیارد تومان خواهد رسید. با توجه به منابع محدود دولت، نخستین گام توجه به طرح‌های نیمه‌تمام بالای 80 درصد پیشرفت بود. 

نوبخت طرح‌هایی که قابلیت بهره‌برداری در سال جاری را دارد 246 طرح اعلام کرد و افزود: اعتبار لازم و مناسب برای تکمیل آنها در بودجه سال جاری پیش‌بینی شده است. حدود 77 درصد از منابع مالی پیش‌بینی شده در بودجه سال 93 به نسبت 5.5 دوازدهم تا 15 شهریورماه عملیاتی شده در حالی که باید 6 دوازدهم این رقم به نحو بهینه استفاده شود. 

وی افزود: تلاش کردیم که تخصیص طرح‌های عمرانی در حد 85 درصد محدود شود چرا که خوشایند نیست دولت به بخش فعال خصوصی بدهکار باشد، این در حالی است که در سال گذشته و در پایان اسفند ماه 4 هزار و 810 میلیارد تومان از بدهی دولت به پیمانکاران را مستهلک کردیم. 

وی افزود: براساس گزارش‌های موجود و رویکرد دولت تاکنون 85.3 درصد اعتبارات هزینه‌ای به طرح‌های ناتمام و 46.5 درصد اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای ملی و استانی نیز پرداخت شده که این ارقام 3.7 برابر پرداختی‌های سال گذشته است. اعتبارات تملک دارایی استانی نیز 70 درصد تخصیص داده شده که این رقم نسبت به دوره مشابه سال قبل 8.1 برابر شده است. 

نوبخت گفت: مبالغی به دستگاه‌ها تخصیص داده شده که این به غیر از 4 هزار و 500 میلیارد تومانی است که به بدهی‌های دولت اختصاص یافته بود، ضمن آنکه دولت مصمم به تحرک در اقتصاد کشور است چرا که یکی از راه‌های خروج از رکود توجه به طرح‌های عمرانی است. 

وی با بیان اینکه معتقدیم باید بدون همکاری بخش‌های خصوصی و تعاونی مسئولیت و وظیفه دولت را به انجام برسانیم، تاکید کرد: در سیاست‌های کلی اصل 44 نیز بر این امر تاکید شده و دولت مصمم است که با همکاری واقعی بخش‌های غیردولتی طرح‌های نیمه‌تمام را به فرجام برساند. البته دولت به دنبال رها کردن طرح‌ها و انداختن این بار به دوش بخش‌های غیردولتی نیست و نمی‌خواهد مسئولیت‌های خود را واسپاری کند بلکه به دنبال مشارکت و همکاری بخش خصوصی و تعاونی و بهره‌گیری از توان این بخش است.

وی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه قصد داریم وضعیت 2 هزار و 96 طرح ناتمام را به بیش از 10 هزار طرح تقسیم و عملیاتی کنیم، افزود: دولت مصمم است به جای کلنگ‌زنی طرح‌های جدید در سفرهای استانی با مطالعه و کارشناسی بخشی از این طرح‌ها را تا پایان امسال به فرجام برساند.

نوبخت با اشاره به اینکه در آخرین سفر رییس‌جمهوری به خراسان رضوی قرار بود 129 پروژه مورد توجه دولت تکمیل شود که تا پایان سال جاری 107 پروژه آن به اتمام می‌رسد، افزود: تا اسفند ماه سال جاری تمام پروژه‌های استان‌هایی که رئیس‌جمهور به آنها سفر سفر کرده است را افتتاح خواهیم کرد و با توجه به منابع محدود، تصمیم دولت این است که این طرح‌ها به اتمام برسد و تلاش دارد تا تمام اعتبارات تملک دارایی استانی را تا صددرصد تخصیص دهد. 

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهوری تصریح کرد: ما ایران را خواهیم ساخت و با همکاری بخش خصوصی و تعاونی، طرح‌های نیمه‌تمام را به اتمام خواهیم رساند و امیدواریم با رویکرد بخش خصوصی و تعاونی کشور را به سمت اهداف تعیین شده توسعه در سند چشم‌انداز پیش ببریم. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین