کد خبر: ۲۶۰۸۸۸
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۴
«حسن انوری»؛ مؤلف فرهنگ بزرگ سخن:

کتاب و مطبوعات آزاد سبب ساز جلب اعتماد مردم

حسن انوری گفت: «آنگاه که کتاب و مطبوعات آزاد باشند، اعتماد مردم نیز جلب خواهد شد.»
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس فرهنگی: انوری که استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی، مؤلف فرهنگ بزرگ سخن و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی است، تحولات رخ داده در عرصه فرهنگ را مورد انتظار دانست و ابراز داشت: اگرچه نسبت به دولت قبل، با همه آن اتفاقات و بلاهایی که بر سرِ فرهنگ این سرزمین آمد، وضعیت بهتری را تجربه می کنیم اما هنوز به نقطه ای که انتظار بود، نرسیده ایم.

انوری در گفت‌وگو با «آفتاب» گفت: به هر جهت سایه سیاست بر فرهنگ سنگینی می کند و متاسفانه رشته کار را عده ای در میانه ها، به دست دارند که هیچ فهم درستی از فرهنگ ندارند و به همین سبب هم هست که در کار دولت که نیت خیر دارد، سنگ اندازی می کنند. اما می دانیم که تا کتاب و نشر آزاد نباشد، اعتماد مردم نیز به وجود نمی آید.

مؤلف موسسه لغتنامه دهخدا حذف کالای فرهنگی از سبد خانوارِ به ویژه متوسط که مهم ترین قشر کتابخوان هستند را مهم ترین آسیب افزایش قیمت کتاب دانست و خاطرنشان ساخت: آن زمان که خانواده ای نمی توانند مایحتاج اولیه خود را را تهیه کنند، چطور امکان خرید کتاب خواهند داشت. البته جز خانواده ها، موسسات فرهنگی هم از فشار اقتصادی، بی نصیب و در امان نمانده اند و دولت ها وقتی بی پول یا کم پول می شوند، ابتدا بودجه ارگان های فرهنگی را تقلیل و یا حذف می کنند.

 انوری گفت:فرهنگستان زبان و ادب فارسی حدود یک سال و نیم است که به اعضای خود حقوق نداده است. همینطور فرهنگستان علوم که دکتر داوری اردکانی رییس این فرهنگستان، در نامه فرهنگستان، از این شرایط به شدت گلایه کرده بود. به هر روی  سطح مطالعه به شدت پایین آمده و این به فرهنگ لطمه زده و در آینده نیز خواهد زد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین